Naujas griežtesnes saugumo taisykles pasiūliusi Europos Komisija pareiškė, kad Europos Sąjungai (ES) reikia naujų priemonių, kurios užtikrintų jos uostų apsaugą nuo teroro išpuolių.
Po to, kai 2001 metais musulmonų ekstremistai Jungtinėse Valstijose užgrobė ir išpuoliams panaudojo keleivinius lėktuvus, Europos pareigūnai daugiausiai dėmesio skyrė oro uostų ir lėktuvų apsaugai. Buvo sugriežtinta kontrolė ir atšaukti keletas skrydžių.
Tačiau Europos Komisija mano, kad pažeidžiama tiekimo grandinės grandimi galima vadinti ir jūrų uostus. "Uostai turi būti kiek įmanoma labiau saugomi nuo neteisėtų veiksmų, įskaitant teroro išpuolius", - sakoma ES transporto komisarės Lojolos de Palasijo (Loyola de Palacio) pranešime.
Komisarė pasiūlė visoje ES galiosiančias taisykles, pagal kurias uostai turės atlikti saugumo įvertinimą, padėsiantį apsispręsti dėl būtinų saugumo priemonių, parengti saugumo stiprinimo planus ir paskirti už visus šiuos klausimus atsakingus pareigūnus."Jie (uostai) neturi būti atviras taikinys, nes ant kortos pastatyta pernelyg daug - keleiviai, laivai, tarptautinė prekyba ir svarbiausia įranga", - aiškino L. de Palasijo.
Pasak saugumo ekspertų, laivybos sektorius, ypač konteinerių transportavimas tebėra labai neapsaugotas nuo išpuolių, nes savo veiksmus nepakankamai derina įvairios saugumo institucijos. Konteineriais transportuojama apie 90 proc. visų krovinių. Todėl 250 mln. kasmet transportuojamų konteinerių yra lyginami su pasaulio ekonominio mechanizmo alyva.
"Pavyzdžiui, teroristai gali naudoti konteinerius transportuoti pavojingas medžiagas ir ginklus arba naudoti juos kaip masinio naikinimo ginklus", - nesenoje ataskaitoje rašė mokslinių tyrimų institutas "Rand Europe".
Europos Komisijos duomenimis, trys didžiausi ES uostai - Roterdamas, Antverpenas ir Hamburgas - kasmet perkrauna apie 500 mln. tonų krovinių.
Reuters-ELTA