Petras KURMELIS
235 turistai iš Lietuvos bendrovės "FlyLAL Charters" lėktuvu "Boeing 757-200" išvyko atostogauti į Tailandą. Skrydis iš Vilniaus prasidėjo įprastai, tačiau leidžiantis Pakistano sostinės Islamabado oro uoste pasipildyti degalų, į lietuvių lėktuvą trenkė žaibas.
Per šį incidentą žmonės nenukentėjo, lėktuvas sėkmingai nusileido oro uoste. Tą perkūno trinktelėjimą net ne visi keleiviai ir pajuto, bet pagal taisykles po tokio incidento lėktuvas turi būti patikrintas. Tad keleiviams teko tvankiame Islamabado oro uoste praleisti kelias valandas, kol vėl buvo susodinti į lėktuvą.
Žaibai dažnai trenkia į lėktuvus, tačiau tai nesukelia katastrofų. Statistikai yra suskaičiavę, kad per metus į kiekvieną komercinį lėktuvą bent sykį trenkia žaibas. Lėktuvų korpusai yra dengti aliuminiu, kuris yra laidus elektros srovei. Tad jei žaibas trenkia į vieną galą, išeina pro kitą. Šiuolaikiniai lėktuvai saugiai praleidžia iki 200 000 amperų elektros srovę, o vidutinė žaibo srovė siekia apie 30 000 amperų. Blogiau, kai žaibas kuriam laikui sutrikdo elektrinių sistemų veiklą ar pažeidžia kompiuterius. Tada svarbu laiku pajungti atsargines sistemas.
Tą pačią dieną ir amerikiečių lėktuvas "Boeing 747-400", kuris iš Manilos (Filipinai) skrido į Japonijos sostinę Tokiją irgi papuolė į audrą. Lėktuvas, kuris už pusvalandžio jau turėjo leistis į Naritos oro uoste, pateko į didžiulę oro duobę ir kristelėjo, o po to oro srovės jį staigiai kilstelėjo. Tad tie keleiviai, kurie buvo neprisisegę, trenkėsi galvomis į lėktuvo lubas ir susižeidė galvas ar kaklus. Kai lėktuvas nusileido oro uoste, iš 422 keleivių 47 prireikė medikų pagalbos. Trijų keleivių būklė itin sunki.
Labiausiai nepasisekė lėktuvo "An-12" įgulai, skridusiai iš Ugandos į Ukrainą. Rusų gamybos lėktuvas nusileido Egipto pietuose esančiame Luksoro aerouoste pasipildyti degalų. Tada, vos atsiplėšęs nuo žemės, lėktuvas užsidegė ir nudribo. Žuvo visa jo įgula: du ukrainiečiai, du baltarusiai ir vienas rusas.
Kiekvienais metais Afrikoje nukrenta po kelis senus rusiškus lėktuvus. Paprastai jie būna išnuomoti neturtingoms šalims ir skraido iki tol, kol subyra.
Dar vienas lėktuvas nukrito trečiadienio rytą Amsterdamo oro uoste "Schiphol", kuris yra penktas pagal dydį Europos oro uostas. Lėktuve "Boeing 737-800", skridusiame iš Stambulo į Amsterdamą, buvo 135 žmonės (128 keleiviai ir 7 įgulos nariai). Tarp 9 žuvusiųjų yra ir 3 lėktuvo įgulos nariai. Sužeisti 84 keleiviai, 25 iš jų - sunkiai.
Avarijos metu oro sąlygos Amsterdame buvo geros.
Specialistai rado juodąsias lėktuvo dėžes, tikimasi sužinoti, kodėl lėktuvas nukrito vos keli šimtai metrų nuo nusileidimo tako.
Turkijos avialinijų specialistai tikina, kad lėktuvas buvo techniškai tvarkingas, todėl avarijos priežastis kol kas nėra tiksliai žinoma. "Mums pasakė, kad esame 600 metrų aukštyje, tuomet staiga lėktuvą pradėjo purtyti, jis trenkėsi į žemę ir nuo greitkelio nuslydo į gretimą lauką", - sakė lėktuvo keleivis.
Liudininkai tvirtina, kad lėktuvas nukrito, nes ketindamas leistis oro uoste per greit ir per žemai nusileido. Vėliau bandydami gelbėtis pilotai staiga kilo, bet orlaivio uodega užkabino žemę. "Besileidžiant pajutau, kad pilotai staiga padidino greitį, o tada mes rėžėmės į žemę, visa tai truko vos kelias sekundes", - sakė sudužusio lėktuvo keleivis.
Liudininkų teigimu, labiausiai sužeisti tie žmonės, kurie sėdėjo lėktuvo gale. Vienas iš orlaivio keleivių pasakojo, kad lėktuvo įgula nepaskelbė apie gresiantį pavojų. "Mums tik liepė užsisegti saugos diržus", - sakė vienas iš lėktuvo keleivių. Pasak liudininkų, lėktuvo smūgis į žemę nebuvo smarkus. "Tai buvo panašiau į smarkų supurtymą ar turbulenciją", - sakė iš sudužusio orlaivio išsiropštę keleiviai.
Lėktuvas skilo į tris dalis: nuo pagrindinės dalies atsiskyrė lėktuvo varikliai ir uodega. Lėktuvo dalys išsibarstė ant greitkelio iš Amsterdamo į Rotepolderpleiną.
Specialistai tikina, kad nemažai žmonių išgyveno todėl, kad nukritęs lėktuvas neužsidegė. Dalis keleivių gelbėjosi bėdgami pro bagažo angas, išsigelbėjusieji sakė, kad lėktuve panika nekilo. Į įvykio vietą buvo išsiųstos gausios medikų ir ugniagesių pajėgos.