Rusijos Federalinė saugumo tarnyba (FSB) pranešė, kad abiejuose praėjusią savaitę beveik tuo pat metu nukritusiuose lėktuvuose rasta sprogmenų - heksogeno ir trotilo - pėdsakų. Taigi abiejų lėktuvų katastrofa - ne nelaimė, o teroro aktas.
Bermudų trikampis Rusijoje
Iš pradžių Rusijos valdžios elgesys buvo labai įtartinas. Danguje įvyko didžiulė tragedija. Turbūt pirmą kartą pasaulio istorijoje tuo pačiu metu ore suiro du lėktuvai, skridę skirtingais maršrutais. Sukrėsti žmonės laukia, kad valdžia paaiškintų, kas atsitiko. Patys žmonės daro logišką išvadą - tai teroristinis aktas. Bet tie, kurie turėtų komentuoti nelaimės priežastis, bijo žodžių "teroristinis aktas". Visos televizijos stotys, aiškiai kažkieno vadovaujamos, bando ieškoti kitokių priežasčių. Kalti lakūnai, nekokybiškas žibalas, išsiliejusi alyva ir net neišaiškinti atmosferos reiškiniai. FSB agentai ir ekspertai tik nuvykę į lėktuvų kritimo vietas iš karto raportuoja: teroristinių aktų pėdsakų neaptikta. Nors tuo pačiu metu oro uostuose stiprinama kontrolė. Žmonės sutrikę - vėl valdžia kažką slepia. Panašiai kaip po "Kursko" povandeninio laivo ar Černobylio atominės elektrinės sprogimų. Ir tik po kurio laiko generalinis prokuroras atsargiai pripažįsta, kad tiriama ir teroristinio akto galimybė. Kad rusai kažką slepia, tuoj po tragedijos pradėjo kalbėti visas pasaulis. Daugelio nuomone, V. Putinas nori pademonstruoti, kad jie kontroliuoja padėtį Čečėnijoje, ir teroristinis aktas jam nenaudingas. Tačiau pats V. Putinas susitikime su kariškiais prabilo apie terorą. Po to pasikeitė ir kitų nuomonė. Tad, matyt, kaltas ne V. Putinas, o tie, kurie jaučia kaltę, kad kažką pražiūrėjo.
Kaip senais laikais
Rusijos laikraščiai po tragedijos rašo apie netvarką šios šalies oro uostuose. Tik Maskvos "Šeremetjevo 2" oro uoste sumontuota šiuolaikinė aparatūra, leidžianti surasti sprogmenis. Tik šiame oro uoste jau įeinant į pastatą stovi metalo ieškikliai, bet, kaip pasakoja žurnalistai, šimtai keleivių juos apeina, nes oro uostas perkrautas ir įrengimai nespėja susidoroti su keleivių srautu. Registruojant keleivius į reisus kontrolė labai stipriai keičiasi. Atidžiausiai apžiūrimi keleiviai, skrendantys į JAV. Atidžiai tikrinami lagaminai. Ieškant smulkiausių sprogmenų dalelių kiekvieno keleivio rankos valomos vatos tamponais, kurie kišami į specialų įrenginį. Tačiau tas įrenginys atnešamas tik tada, kai vyksta registracija į JAV reisus. Kiti oro uostai, tarp jų ir "Domodedovo", neturi nei įrengimų, o ir kontrolė, ypač į vidaus reisus, atliekama atmestinai. "Izvestijų" korespondentė pasakojo, kad ji visai netyčia įsinešė į lėktuvą manikiūrui daryti skirtus peiliukus ir žirklutes. Praėjo pro kelis kontrolierius, bet nė vienas nepastebėjo.
Sprogmuo - kai muilo gabalėlis
Tad esant tokiai netvarkai, matyt, buvo įnešti sprogmenys ir į lėktuvus, iš "Domodedovo" skridusius į Volgogradą ir Sočį. Paskutinė versija - lėktuvus susprogdino moterys teroristės. Tai čečėnės - vadinamosios "juodosios našlės", pridariusios rusams nemažai bėdų. Šių moterų kūnų nepasigedo giminės, o vienos iš jų iš pradžių nerado ir katastrofos vietoje kūnų ieškoję pareigūnai. Tik po pakartotinės apžiūros ir paieškų Amantos Nagajevos - ji skrido lėktuvu "Tu-134" į Volgogradą - sudarkytas kūnas buvo surastas. Amanta - Grozno gyventoja. Ji gimė 1974 metais Kirovo miestelyje. Į sostinę persikėlė neseniai. Pirminiais duomenimis, nei ji, nei jos giminės Grozne ryšiais su mudžahedais neįtariami. Bet ir tų merginų, kurios anksčiau susisprogdino prie Tušino, biografijos buvo labai švarios. Ekspertai dar turi nustatyti, ar Nagajeva žuvo nuo sprogimo, bet jos kūnas labai smarkiai skiriasi nuo kitų. Dauguma keleivių nesudraskyti, o štai čečėnė mergina surasta po lėktuvo sėdyne - koja, galva ir dalis liemens. Tai rodo, kad ji buvo sprogimo epicentre.
S. Džebirchanova skrido lėktuvu "Tu-154" į Sočį. Keisčiausia tai, kad "Domodedovo" oro uoste po registracijos neliko nei jos paso duomenų, nei pilno vardo ir tėvavardžio. Išsiaiškinta tik tai, kad ji bilietą į Sočį pakeitė iš rytinio reiso ir į lėktuvą įlipo paskutinė. Sėdėjo lėktuvo gale šalia tualeto. Kaip tik tualeto iliuminatorius ir buvo išplėštas iš korpuso, o ant jo ir rasta heksogeno pėdsakų. Sprendžiama, kad sprogimas buvo nedidelis, bet jo užteko, kad lėktuvas išsihermetizuotų.
Heksogenas du kartus galingesnis už trotilą, todėl sprogmuo galėjo būti labai nedidelis ir sverti apie 200 gramų - kaip muilo gabalėlis. Jam sprogus lėktuve atsirado nedidelė skylė, bet skrendant 800 kilometrų per valandą greičiu to užteko, kad kaipmat būtų nuplėšta lėktuvo uodega su varikliais. Viskas įvyko per kelias sekundes, tad pilotai nespėjo ištarti nė žodžio. Viename lėktuve tik suspėta nuspausti pavojaus signalą. Tokią įvykių eigą patvirtino ir juodųjų lėktuvų dėžių įrašų iššifravimas. Lėktuvai suiro 12 000 metrų aukštyje.
Islamo kariai
Teroristinį aktą prisiėmė "Islambulio brigados" kovotojai, tačiau nelabai kas šia versija tiki. Internete brigada padarė tokį pareiškimą: "Mūsų "Islambulio brigadų" mudžahedai pajėgė užgrobti du Rusijos lėktuvus ir, nepaisydami iškilusių sunkumų, sėkmingai užbaigė operaciją. Kiekviename lėktuve buvo po penkis mudžahedus".
Islamistų grupuotės pareiškime teigiama, jog šie teroro aktai yra bausmė už tai, kad Rusijos armija žudo musulmonus Čečėnijoje.
Anksčiau ši grupuotė, kuri bazuojasi Egipte, jau buvo prisiėmusi atsakomybę už kelis teroro aktus. Ji prisipažino nužudžiusi Pakistano finansų ministrą. Grupuotė atsirado 1981 metais Kaire. Tais metais grupuotės kariai nužudė Egipto prezidentą Anvarą Sadatą.
"Islambulio brigada" yra "Al Qaeda" padalinys.
Išskrido į nebūtį
Teroristai keršija valstybėms, o kenčia paprasti, niekuo nekalti žmonės. Tik penktadienį, 3 dienos iki katastrofos, susituokė Aleksejus Stepanovas ir Larisa Zviaginceva. Į Sočį jie skrido praleisti medaus mėnesio. Larisa dar net nebuvo spėjusi pasikeisti pavardės ir į romantinę kelionę vyko mergautine pavarde. Jaunavedžiai į Sočį turėjo išskristi rytą, bet pavėlavo į lėktuvą ir išskrido vakare kitu, kuris ir nukrito.
Dar vienas "Tu-154" keleivis Sergejus Kuznecovas (28 m.), vos nepavėlavo į nelaimingąjį reisą. Jis užsiregistravo vienas paskutiniųjų. Sergejus gyveno Sočyje, o į Maskvą skrisdavo du kartus per mėnesį. Antradienio vakarą Sergejus užsisėdėjo su draugu, šis jį įkalbinėjo skristi kitą dieną, bet neperkalbėjo. Sočyje jo laukė žmona.
Kitame lėktuve žuvo Volgogrado dujų tiekimo stoties direktorius, 55 metų Viktoras Lebedinskis. Į Maskvą jis irgi skraidydavo bent po du kartus per mėnesį, nes ten - jo viršininkai. Namuose jo laukė žmona, duktė ir trejų metų anūkas. Tame pačiame lėktuve žuvęs Igoris Bytinas, jaunas 33 metų banko valdytojas. Našle liko žmona, našlaičiu - 7 metukų sūnus. Kartu skridęs jo bendradarbis dar jaunesnis, kaip ir be tėvo likęs 3 metukų sūnus. Nikolajus Rudenskis į Volgogradą turėjo grįžti automobiliu, bet paskutiniu metu nusipirko bilietą į lėktuvą. Jis labai skubėjo grįžti į šeimą.
O štai žuvęs "Tu-134" antrasis pilotas Borisas Archipovas prieš kurį laiką savo žūtį susapnavo. Tai pasakojo Volgogrado ligoninės kardiologas Igoris Baranovas: "Vieną rytą Borisas man ir sako: "Žinai, Igori, man toks baisus sapnas prisisapnavo. Lyg aš prie šturvalo, skrendu įprastu reisu, o lėktuvas po manimi tiesiog iširo. Ir taip aiškiai, realiai, lyg būtų ne sapne, o kiną žiūrėčiau. Aiškiai mačiau, kaip nukrenta uodega". Aš jam dar paaiškinau, kad tai nuo pervargimo, bet dabar manau, kad tai buvo pranašiškas sapnas. Boria buvo puikus žmogus. Gaila sūnaus - jis liko visiškas našlaitis. Žmona Veronika mirė nuo vėžio, kai sūneliui buvo tik metukai. Dabar jam penkeri".
Kuris - teroristas?
Įvairių teroro aktų pasaulyje vis daugėja. Specialistai sako, kad tarp tūkstančių keleivių išaiškinti potencialų teroristą sunku, bet įmanoma. Amerikiečiai tiria visų keleivių pirštų atspaudus, akies rainelės piešinius. Kiekviename oro uoste yra potencialių teroristų sąrašai. Viename jų įrašyti tie, kurie jau turėjo reikalų su teroristais. Jiems iš viso uždrausta parduoti bet kokius lėktuvo bilietus. Atidžiai stebimi ir tie, kurie perka bilietus į vieną pusę, moka grynaisiais paskutinę minutę, yra musulmonų kilmės. Jų bagažas tikrinamas papildomai.
Psichologinį patikrinimą praktikuoja Izraelio aviakompanija "El-Al". Kiekvienas keleivis (!) 15 minučių kalbasi su psichologu. Ir tai duoda rezultatų - į šios kompanijos lėktuvus teroristai nepatenka.