Musulmoniškajame pasaulyje prasidėjo kasmetinis privalomojo pasninko mėnuo ramadanas. Jo metu visiems suaugusiems musulmonams privalu šviesiu paros metu susilaikyti nuo valgymo, gėrimo, rūkymo bei lytinių santykių. Kaip šių draudimų laikosi Lietuvoje gyvenantys islamo išpažinėjai ar iš tų kraštų kilę Lietuvos piliečiai, klausinėjome jų pačių ar nuolat su vadinamaisiais tikratikiais bendraujančių žmonių.
Alytaus apskrities totorių bendruomenės pirmininkas Ipolitas Makulavičius:
- Daugumai mūsų bendruomenės narių ramadano postulatų laikytis praktiškai neįmanoma. Privalomo pasninko laikosi tik vyresnio amžiaus žmonės ar tie, kurie neturi darbo. Dirbantieji to daryti negali. Dauguma ilgus metus Lietuvoje išgyvenusių totorių perėmė vietinių gyventojų papročius ir nutolo nuo savojo tikėjimo. Vis dėlto ramadano metu stengiamės dalyvauti bent dalyje privalomų pamaldų - pavyzdžiui, vakarinėse pamaldose traife.
Raižių kaimo, kuriame anksčiau gyveno viena iš gausiausių totorių bendruomenių, gyventoja Felicija Chackevičienė:
- Mūsų apylinkėse totorių liko nebedaug ir kiek aš pažįstu, ramadano pasninko nebesilaiko niekas. Esu pati totorė ir ištekėjau už totorio, tačiau daugelis šeimų jau susimaišiusios ir Korano tiesų nebesilaiko. Šiemetinio ramadano metu buvome susirinkę į traifą bei vienas totoriškas laidotuves.
Pabradės užsieniečių registracijos centro viršininkas Robertas Petraitis:
- Dalis mūsų centro musulmoniškojo tikėjimo gyventojų ramadano postulatų laikosi labai griežtai: dienos metu niekur nevaikšto ir nieko nevalgo. Maisto pasiimti savo atstovus atsiunčia vakare, kai jau nusileidžia saulė ir sutemsta. Tuomet ir prasideda pašaliniams pastebimas judėjimas. O kita dalis į pasninką nekreipia jokio dėmesio - organizuoja išgertuves, nelegaliai mėgina pasigaminti svaigalų, laužo centro inventorių, daužo stiklus. Tačiau taip chuliganiškai elgiasi ne tik musulmonai. Panašių chuliganų pasitaiko tarp visų tikėjimų mūsų globotinių, todėl religinių akcentų aš nepabrėžčiau. Visi čia gyvenantys nelegalai neturi jokių dokumentų, todėl pagal Lietuvos įstatymus negali niekur įsidarbinti. Dykas buvimas taip pat skatina prasimanyti visokiausių nesąmonių ir nepaisyti savo religijos skelbiamų draudimų.
Pirmojo vidaus tarnybos pulko vadas Sergejus Madalovas:
- Man asmeniškai ramadanas nesukelia jokių asociacijų. Esu karys ir laikausi tik statuto reikalavimų. Per mano ilgametę praktiką nepasitaikė nė vieno atvejo, kai koks nors kareivis atsisakytų valgyti ar gerti, motyvuodamas religiniais sumetimais. Manau, kad ir kai kurie Lietuvoje gyvenantys musulmonai tik viešai demonstruoja griežtai besilaikantys įvairiausių draudimų, nes daugiau neturi kuo išsiskirti. Gerbiu nuoširdžiai tikinčiųjų jausmus, bet niekuomet nepritariau fanatizmui.
Kauno technologijos universiteto antrakursė Irma K.:
- Per ramadaną susipykau su savo vaikinu Achmetu iš Jungtinių Arabų Emyratų, su kuriuo jau buvau išdraugavusi beveik dvejus metus. Žinodama, kad jo šeima - giliai tikintys musulmonai, ir pati stengiausi kuo daugiau sužinoti apie jų papročius bei religinius tabu, todėl labai nustebau, kai mano draugas nemetė rūkyti ir išgėrinėti bent dienos metu net prasidėjus ramadano mėnesiui. Dar daugiau, kelis kartus per patį vidurdienį Achmetas atkakliai siekė su manim pasimylėti. Kai priminiau jam, kad dabar ramadanas, jis tikino, kad šie draudimai netaikomi nėščiosioms, apsirgusiesiems ir po svečias šalis keliaujantiems musulmonams. Tačiau aš išsiaiškinau, kad mano "keliaujantysis arabas" sumelavo, nes tokiais atvejais nesilaikyti leidžiama tik pasninko ir nieko daugiau.
Dainininkas Alanas Chošnau:
- Mane ramadanas gali veikti tik perkeltine prasme, nes žinau, kad mano šaknys yra tuose kraštuose, kur jis pripažįstamas. Šiuo atžvilgiu esu ganėtinai laisvas žmogus, kaip ir mano tėvas, kuris taip pat pasaulietiškų pažiūrų. Man pačiam dar neteko koncertuoti musulmoniškuose kraštuose, tačiau žinau, kad ramadano metu ten žmonės tarsi tampa kitokiais. Jie būna žymiai atlaidesni viskam, kas vyksta aplink juos. Pranašas Mahometas ramadaną įvedė tam, kad žmonės geriau suprastų tuos, kurie yra visiški vargšai ir net neturi ko valgyti. Galiausiai ir ramadano metu gyvenimas neapmiršta galutinai - nakties metu veikia parduotuvės ir restoranai, todėl manau, kad ištverti tokį pasninką nėra neįmanoma.
Kauno medicinos universiteto tarptautinių ryšių ir studijų centro dekanė profesorė Angelė Valančiūtė:
- Šiuo metu dauguma mūsų studentų yra iš Izraelio, nors daugelis kauniečių juos laiko musulmonais. Jau nuo seno pastebėta, kad Europoje gyvenę žydai labai supanašėdavo su to regiono populiacija, tad nieko nuostabaus, kad iš Izraelio atvykę studentai išvaizda labiau panašūs į arabus. Šiemet į pirmąjį kursą įstojo tik kokie keturi musulmonai, tad jokių atskirų pageidavimų dėl paskaitų lankymo šio ypatingo jiems mėnesio metu kol kas nebuvo. Taip pat nepastebėta, kad pastaruoju metu islamo tikėjimą išpažįstantys studentai būtų pradėję vėluoti į paskaitas ar ateitų neišsimiegoję. Vyresniuose kursuose studijuoja daugiau musulmonų, kuriems didelė šventė yra ramadano pabaiga, todėl jie kartais paprašo ta proga perkelti užsiėmimus į kitą dieną ar leisti atlikti paskirtas užduotis vėliau. Vis dėlto musulmonai universitete sudaro absoliučią mažumą, todėl patys stengiasi neišsiskirti iš kitų.
Netoli užsieniečių studentų bendrabučio esančio prekybos centro kasininkė- pardavėja Nijolė:
- Mūsų parduotuvėje apsiperka dauguma netolimame bendrabutyje gyvenančių studentų, taip pat ir išskirtinai arabiškos išvaizdos. Ar jie musulmonai, tikrai neklausinėju, tačiau dažnas savo įpročių niekada nekeičia ir bulvių traškučius, cigaretes, degtinę, alų ar net kiaulienos šonkauliukus perkasi ištisus mokslo metus, nepaisydami, ar jau prasidėjo ramadanas, ar dar ne. Gal jie tą degtinę geria jau saulei nusileidus, tačiau pagirioti studentai alaus butelį užsiverčia ir cigaretę užsitraukia čia pat, už prekybos centro kampo, tikrai jau gerokai įdienojus...
Gatvėje sustabdytas nenorėjęs savo vardo pasisakyti prašalaitis:
- Ramadanas... Ramadanas... A, tai toks rytietiško stiliaus restoranas, kur turtingi verslininkai mėgaujasi gyvačių ir kitokių šliužų mėsa, užkąsdami ryžių plovu, o nuogos apkūnios arabės tarp stalelių šoka jiems pilvo šokį...