REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
13
Viešasis transportas (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)

Nors rinkimuose į miestų ir miestelių valdžią ne vienas politikas žarstėsi pažadais susodinti gyventojus į nemokamą viešąjį transportą, tik daliai iš jų pavyko laimėti rinkimus. Panašu, kad pažadų politikai nepamiršo, tačiau noras pamaloninti rinkėjus atsimušė į netikėtas kliūtis.

13

Nors rinkimuose į miestų ir miestelių valdžią ne vienas politikas žarstėsi pažadais susodinti gyventojus į nemokamą viešąjį transportą, tik daliai iš jų pavyko laimėti rinkimus. Panašu, kad pažadų politikai nepamiršo, tačiau noras pamaloninti rinkėjus atsimušė į netikėtas kliūtis.

REKLAMA

Nemokamą viešąjį transportą vilniečiams žadėjo Darbo partija, pasvaliečiams ir ukmergiškiams – merų rinkimus laimėję Gintautas Gegužinskas ir Rolandas Janickas. Nors darbiečiai ir pateko į valdančiąją daugumą Vilniaus miesto savivaldybės taryboje, jie yra viena mažiausių frakcijų, tad didelės įtakos neturi. O štai merais tapę G. Gegužinskas ir R. Janickas ne tik yra miestų galvos, bet ir turi valdančiosios koalicijos užnugarį.

Portalas tv3.lt balandžio mėnesį jau klausė politikų, kaip jiems sekasi tesėti rinkimų pažadus. Dabar, praėjus daugiau nei pusei metų nuo tiesioginių merų rinkimų, teiraujamės, kiek pasistūmėta, leidžiant gyventojams važinėti nemokamu viešuoju transportu.

REKLAMA
REKLAMA

Siūlys ir daugiau nuolaidų

Prieš rinkimus Pasvalio rajono mero, konservatoriaus G. Gegužinsko atstovaujama Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai savo programoje siūlė įdiegti „Pasvaliečio kortelę“, kuri leis naudotis nuolaidomis ir nemokamu pavėžėjimu autobusais Pasvalio rajone.

REKLAMA

Balandį G. Gegužinskas portalui tv3.lt sakė, kad „Pasvaliečio kortelės“ tikslas bus paskatinti žmones deklaruoti gyvenamąją vietą Pasvalio rajone, nes tik tai padarę asmenys galės naudotis nemokamais autobusais.

G. Gegužinsko tvirtinimu, kortelė, kuri būtų skaitmeninė, leistų ne tik naudotis nemokamu viešuoju transportu, bet ir gauti nuolaidų prekybos vietose. Tuomet meras teigė, kad ši idėja jau aptarta su vietinio parduotuvių tinklo savininke ir jai ši idėja pasirodė įdomi.

Pavasarį meras svarstė, kad norint leisti visiems pasvaliečiams naudotis nemokamu viešuoju transportu, papildomai iš biudžeto reikėtų skirti 60 tūkst. eurų.

REKLAMA
REKLAMA

Kol nėra kortelės, nėra ko pasirašyti

„Buvo rinkimų programoje įrašytas toks dalykas“, – pažadų, kalbėdamas su portalu tv3.lt, nepamiršo G. Gegužinskas.

Pasak Pasvalio rajono mero, miesto teritorijoje kursuoja tik keli reisai ir jais pasvaliečiai gali važiuoti nemokamai. Tačiau valdžios noras leisti nemokamai važiuoti tarpmiestiniais autobusais susidūrė su sunkumais.

„Iškilo mokestinės problemos“, – aiškino G. Gegužinskas.

Mero tvirtinimu, dėl šio klausimo savivaldybė kalbėjosi su Valstybine mokesčių inspekcija ir juristais. G. Gegužinsko tvirtinimu, net ir vežant keleivius nemokamai, reikia mokėti pridėtinės vertės mokestį (PVM).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tada iškyla klausimas, kokią sumą reikia mokėti“, – kalbėjo G. Gegužinskas.

Vienas iš kortelės privalumų turėjo būti nuolaidos vietinėse parduotuvėse. G. Gegužinsko tvirtinimu, kol nėra kortelės, nėra ir dėl ko realiai tartis su verslininkais. Tačiau, anot pašnekovo, galimų nuolaidų klausimas buvo aptartas susitikimų su verslininkais metu.

„Teoriškai pasišnekėjus, jiems šita idėja yra įdomi“, – sakė G. Gegužinskas.

Galvoja apie aplinkosaugą

„Pereisime prie nemokamo viešojo transporto paslaugų“, – taip prieš rinkėjams žadėjo perrinkimo siekęs Ukmergės rajono meras, „darbietis“ R. Janickas.

Balandį portalui tv3.lt R. Janickas teigė, kad idėjos nepamiršo, prieštaraujančių savivaldybės taryboje nėra, tačiau dar nežinia, koks kelias bus pasirinktas.

REKLAMA

„Yra keletas galimybių, žiūrint, kokią taktiką pasirinksime: ar pereisime palaipsniui, pradžioje naudosis tik senjorai, ar iš karto visiems gyventojams realizuosime. Yra kelios strategijos, priklausys kaip susitarsime“, – tuomet kalbėjo R. Janickas.

Mero teigimu, Ukmergės centre yra opi automobilių statymo problema, nes nėra laisvų vietų. R. Janickas svarstė, kad nemokamą viešąjį transportą būtų galima iš dalies kompensuoti apmokestinant parkavimo vietas.

R. Janickas tuo metu tvirtino, kad savivaldybės skaičiavimais, nemokamas viešasis transportas per metus kainuotų 100–200 tūkst. eurų.

„Gyvenimas gerėja ir mes viešąjį transportą turime matyti kaip aplinkosaugą, taršos mažinimą ir automobilių atitraukimą iš miesto. Klausimas, ar mūsų sveikata galėtų „atstoti“ metams 200 tūkst., tai čia, vėlgi, priklauso nuo požiūrio“, – kalbėjo meras.

REKLAMA

Pradėjo nuo mokytojų

Ukmergės rajono meras R. Janickas portalui tv3.lt sakė, kad pažado nepamiršo ir pradėjo nuo nuolaidų suteikimo važiuojant miesto viešuoju transportu.

„Šiuo metu savivaldybėje pradėta nuo lengvatų mokytojams. Jie turi 80 proc. nuolaidą“, – kalbėjo meras.

Politiko teigimu, idėja yra vystoma etapais ir žiūrima, tačiau galutinio sprendimo dėl nemokamo viešojo transporto nėra rasta. Pasak R. Janicko, savivaldybė nori, kad viešasis transportas būtų efektyvus ir ekologiškas, dėl to galimas nemokamo viešojo transporto projektas yra jungiamas su kitais savivaldybės planais.

„Mes norime pažiūrėti šiek tiek plačiau ir į priekį“, – sakė R. Janickas.

Ukmergės rajono valdžia nori paraginti gyventojus iš asmeninių transporto priemonių persėsti į viešąjį transportą, spręsti automobilių statymo problemą. Ukmergė yra tranzitinis miestas, tad, anot R. Janicko, miesto valdžia ieško sprendimų, kaip nukreipti transporto srautus nuo miesto centrinės dalies.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Važiuoja labai daug transporto, kuris užkemša mūsų miestą ir daro didelę taršą“, – teigė Ukmergės rajono meras.

R. Janicko teigimu, miesto valdžia užsibrėžė iki metų pabaigos sukurti strategiją, į kurią įeitų ir nemokamas viešasis transportas.

„Mūsų politikų noras ir greičiau tai padaryti. Bet yra riboti administracijos resursai ir procesai nėra taip greitai vykstantys, nes reikia ir konsultantų, ir nuomonės iš šono. Ne visur mes pajėgūs tuos dalykus pasiskaičiuoti“, – tvirtino politikas.

Nemokamai pradėjo važiuoti gausiau

Kol kiti miestai svarsto apie nemokamą viešąjį transportą, kai kuriose Lietuvos savivaldybėse tai jau virto realybe. 2018 m. Telšių rajono savivaldybės taryba nusprendė leisti nemokamai važiuoti miesto autobusais pensinio amžiaus sulaukusiems asmenims, neįgaliesiems, moksleiviams atostogų metu. Šiais metais priimtas sprendimas, suteikiantis teisę nemokamai važiuoti nepriklausomybės gynėjams, pateikusiems galiojantį Laisvės kovų dalyvio pažymėjimą.

REKLAMA

„Šie sprendimai priimti siekiant gerovės senjorams, Nepriklausomybės gynėjams, neįgaliesiems, moksleivių šeimoms, taip pat norint didinti naudojimąsi viešuoju transportu“, – portalui tv3.lt pasakojo Telšių rajono savivaldybės Teisės ir administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Skaistė Sadonytė.

Nemokamas viešasis transportas išaugino keleivių srautus. 2017 m. kovo–lapkričio mėnesiais, kol Telšiuose dar nebuvo nemokamo važiavimo, autobusais važiavo daugiau kaip 270 tūkst. keleivių, kuriems dabar priklauso 100 proc. nuolaida autobusų bilietams. Įteisinus nemokamą važiavimą, per tą patį 2018 m. laikotarpį autobusais nemokamai važiavo apie 324 tūkst. keleivių. S. Sadonytės teigimu, nemokamą viešąjį transportą Telšių rajono savivaldybė dengia iš biudžeto lėšų.

REKLAMA

Kopijuoja estus

Dažno politiko, žadančio nemokamą viešąjį transportą, argumentas – jei suveikė Taline, kodėl nesuveiks pas mus? Prieš šešerius metus Estijos sostinėje važiavimas viešuoju transportu tapo nemokamas žmonėms, deklaravusiems savo gyvenamąją vietą Taline.

Miesto valdžia siekė sumažinti automobilių kiekį gatvėse, gerinti ekologinę situaciją mieste.

Nemokamas viešasis transportas Talinui suteikė ir privalumų, ir trūkumų. Kur kas daugiau žmonių deklaravo savo gyvenamąją vietą mieste, o tai papildė Talino biudžetą iš surenkamo Gyventojų pajamų mokesčio.

2013 m. sausį Taline gyveno 419 830 žmonių, o 2018 m. rugpjūtį – jau 450 850. Mokydamasi iš Talino pavyzdžio, 2018 m. Estija tapo pirmąją pasaulio šalimi, savo gyventojams siūlanti nemokamą viešąjį transportą.

Tačiau nebeparduodamas viešojo transporto bilietų Talinas kasmet praranda apie 14 mln. eurų. Nors viešojo transporto populiarumas Taline išaugo apie 8 proc., vidutinė kelionės automobiliu trukmė išaugo 31 proc. Taigi, automobilių ne tik nesumažėjo, bet dar ir padaugėjo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų