Vyraujanti dalelių fizikos teorija dali turėti trūkumų, teigia mokslininkai, aptikę, kad subatominė dalelė tam tikru būdu yra dažniau nei turėtų.

Ši teorija, vadinama Standartiniu modeliu, yra geriausias vadovėlis, padedantis mokslininkams apibūdinti mažučius medžiagos gabalėlius, sudarančius visatą. Tačiau daug fizikų įtaria, kad Standartiniame modelyje yra skylių, o tokie atradimai kaip šis gali padėti nustatyti, kur jos slypi, praneša LiveScience.com.

Stenfordo linijinio greitintuvo centro Nacionalinėje greitintuvo laboratorijoje atliekamo „BaBar“ eksperimento metu mokslininkai stebi elektronų ir jų kolegų iš antimedžiagos, pozitronų, susidūrimus (mokslininkai mano, kad visos medžiagos dalelės turi atitikmenis iš antimedžiagos, kurių masė vienoda, bet krūvis priešingas). Kai šios dalelės susiduria, jos sprogsta ir tampa energija, kuri virsta naujomis dalelėmis. Dažnai tarp jų būna taip vadinami B antimezonai, kurie sudaryti ir iš medžiagos, ir iš antimedžiagos, o tiksliau – iš antikvarko ir žemiausiojo kvarko.

„BaBar“ tyrėjai norėjo aptikti dar vieną irimo procesą, kur B antimezonai suyra į tris kitas daleles: D mezoną (kvarką ir antikvarką, kurių vienas yra „žavusis“) antineutriną (neutrino partnerį iš antimedžiagos) ir tau leptoną.

Jie nustatė, kad šis procesas vyksta dažniau nei numato Standartinis modelis.

„Standartinio modelio prognozių perviršis yra jaudinantis. Bet kol galėsime tvirtinti padarę tikrą atradimą, jį dar turėsime pakartoti ir atmesti galimybę, kad tai nėra tik mažai tikėtinas statistinis svyravimas“, – teigė „BaBar“ atstovas Michaelas Roney iš Viktorijos universiteto Kanadoje.

Nors „BaBar“ duomenys yra tikslesni nei ankstesni šio irimo tyrimai, statistiškai jie nėra pakankamai reikšmingi, kad būtų galima tvirtinti, jog jie tikrai prieštarauja Standartiniam modeliui.

Norint šiuos duomenis patvirtinti, reikia surinkti daugiau duomenų iš kitų eksperimentų, pavyzdžiui „Belle“ projekto, kurį vykdo Aukštos energijos greitintuvo tyrimų organizacija Cukuboje, Japonijoje, kur taip pat sukuriami B mezonai.

„Jei pademonstruoti perviršiniai irimai pasitvirtins, bus įdomu aiškintis, kas tai sukelia. Tikimės, kad mūsų rezultatai paskatins teorines diskusijas apie tai, ką duomenys mums sako apie naująją fiziką“, – teigė „BaBar“ fizikos koordinatorius Abneris Sofferis iš Tel Avivo universiteto.

„BaBar“ eksperimentas dalelių susidūrimus stebėjo 1999–2008 metais, tačiau fizikai vis dar analizuoja duomenis.