REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Planuojamas „Facebook“ didžiausias pirminis viešas akcijų siūlymas interneto istorijoje milijonieriais pavers net bendrovės priešus ar jos biuro sienas tapiusius dailininkus.

REKLAMA
REKLAMA

Praėjęs ketvirtadienis „Facebook“ būstinėje buvo neišskirtinis: darbas vyko įprastu ritmu, pietums darbuotojai valgė trintą omarų sriubą, troškintą jautieną su marokietišku kuskusu ir prancūzišką obuolių pyragą su grietinėle bei medumi desertui. Virtuvėlėje mėtėsi krūva transparantų, skatinančių išlikti susikaupusiems ir toliau siekti rezultatų. Tačiau už durų visas pasaulis įtemptai laukė, kol „Facebook“ užpildys ilgai lauktą prašymą viešai platinti akcijas (angl. initial public offering, IPO). Ir Markas Zuckerburgas tai padarė.

REKLAMA

„Facebook“ per IPO tikisi pritraukti 5 mlrd. JAV dolerių (13,1 mlrd. litų). Analitikai spėlioja, kad bendrovės vertė po šio įvykio gali siekti 75–100 mlrd. JAV dolerių (196,5–262 mlrd. litų) – tai rekordinis internete veiklą vykdančios įmonės viešasis akcijų platinimas. Iki šiol pirmavo „Google“, jai per IPO pavyko pritraukti 1,92 mlrd. JAV dolerių (5,03 mlrd. litų).

Būsimi laimėtojai

Vertybinių popierių biržoje „Facebook“ akcijos, pažymėtos FB simboliu, turėtų atsirasti šį pavasarį, tačiau iš to daugiausia išloš ne naujieji, bet dabartiniai akcininkai. Jei manote, kad būtų neblogai įsigyti keletą didžiausio pasaulyje socialinio tinklo akcijų, turime nuliūdinti. Vykstant tokio masto IPO eiliniam investuotojui lieka tik trupinėliai. Didžiausia naujos akcijų emisijos dalis rezervuojama investiciniams bankams, kurie akcijas parduoda didiesiems instituciniams investuotojams, toliau eilėje laukia pavieniai investuotojai, turintys nemažų santaupų ir gerai išplėtotų pažinčių. Skaičiuojama, kad per didelį IPO 90 proc. akcijų emisijos atitenka instituciniams investuotojams. Todėl eilinis „Facebook“ vartotojas, besitikintis pasipelnyti iš M. Zuckerburgo sėkmės, FB simboliu pažymėtas akcijas į savo portfelį galės įtraukti tik tada, kai stambieji investuotojai jas pradės pardavinėti.

REKLAMA
REKLAMA

Kaip minėjome, iš IPO labiausiai pasipelnys esami „Facebook“ akcininkai. Po pirmosios akcijų platinimo dienos „Facebook“ biuro duris užvers ne vienas naujas milijonierius ar milijardierius. Be abejo, didžiausias bendrovės akcininkas yra M. Zuckerbergas, valdantis 553,8 mln. akcijų. Skaičiuojant, kad po IPO „Facebook“ vertė pakils iki 100 mlrd. JAV dolerių (262 mlrd. litų) arba 53 JAV dolerių (apie 140 litų) už akciją, per dieną M. Zuckerbergo kapitalas bus papildytas 28,4 mlrd. JAV dolerių (74,4 mlrd. litų).

Milijardais pildysis ir kitų kišenės. Buvęs M. Zuckerbergo kambario draugas, „Facebook“ bendraįkūrėjas turi socialinio tinklo akcijų už 6,65 mlrd. JAV dolerių (17,4 mlrd. litų). Pirmųjų investuotojų investicijos taip pat atsipirks. Peteris Thielas, pirmasis investuotojas iš išorės, „Facebook“ 2004 metais patikėjo 500 tūkst. JAV dolerių (1,3 mlrd. litų) – po IPO jo investicija bus verta 2 mlrd. JAV dolerių (5,24 mlrd. litų), o „Accel Partners“ patikėjimas „Facebook“ sėkme 2005 metais šiandien atneš 9,975 mlrd. JAV dolerių (26,13 mlrd. litų) pelną.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Artimieji ir priešai

Pirmieji 250 „Facebook“ darbuotojų buvo apdovanoti nemažais akcijų paketais, vėliau prisijungusiems atiteko mažesnė bendrovės dalis. Dabartinė bendrovės vykdomoji direktorė Sheryl Sandberg po IPO taps viena turtingiausių pasaulio moterų, kuri turtus susikrovė savo jėgomis. Jos valdomas „Facebook“ akcijų paketas bus įkainotas beveik 2 mlrd. JAV dolerių (5,24 mlrd. litų).

Iš „Facebook“ žengimo į vertybinių popierių biržą pasipelnys ir M. Zuckerburgo priešai. Tyleris ir Cameronas Winklevossai, kaltinę „Facebook“ įkūrėją pavogus jų verslo idėją, turi 1,2 mln. socialinio tinklo akcijų, kurių vertė turėtų siekti 63,6 mln. JAV dolerių (166,63 mln. litų). Pasipelnys ir Eduardas Saverinas, vienas iš pirmųjų „Facebook“ investuotojų. Vėliau jis į teismą padavė „Facebook“, kad ši apkarpė jo turimą akcijų dalį. Jam pavyko prisiteisti 5 proc. bendrovės akcijų, tačiau didžiąją dalį jų E. Saverinas vėliau pardavė antrinėje rinkoje.

REKLAMA

Laimės kūdikiu galime vadinti grafičių meistrą Davidą Choe. 2005 metais tuometinis „Facebook“ prezidentas Seanas Parkeris jį pakvietė papuošti pirmojo socialinio tinklo biuro Palo Alte sienas. D. Choe už darbą buvo pasiūlyta, kaip teigia jam artimi žmonės, „tūkstančiai dolerių“ arba akcijų paketas. Vaikinas pasirinko pastarąjį, kuris, kaip manoma, siekė 0,1–0,25 proc. bendrovės akcijų ir po IPO turėtų būti vertas 200 mln. JAV dolerių (524 mln. litų).

Ateities rizikos

Paraiškoje dėl IPO „Facebook“ pateikė stulbinamus rezultatus. Pernai bendrovės pajamos siekė 3,7 mlrd. JAV dolerių (9,69 mlrd. litų), o pelnas – 1 mlrd. JAV dolerių (2,62 mlrd. litų). Tačiau ar tokį tempą „Facebook“ pavyks išlaikyti ir ateityje? JAV vertybinių popierių ir biržų komisijai pateiktuose dokumentuose bendrovė nurodo, kad jai augti ateityje riziką kels konkurencinė kova su „Google“, „Twitter“ ir kitais socialiniais tinklais.

REKLAMA

Be to, M. Zuckerbergui nerimą kelia mobilieji tinklai. Šiuo metu bendrovė beveik visas pajamas gauna iš reklamos kompiuteriuose, o mobiliesiems telefonams skirta socialinio tinklo programinė įranga neatneša reikšmingų pajamų. Taip pat jei kuris nors didysis mobiliųjų įrenginių gamintojas, kaip „Apple“ ar „Google“ operacinę sistemą naudojančios bendrovės, atsisakytų juose įdiegti „Facebook“ programėlę ir pradėtų populiarinti kitus tinklus, kaip „Google+“, kiltų nemenkas pavojus „Facebook“ plėtrai. Kaip kitas grėsmes bendrovė nurodė galimas programišių atakas ir priežiūros institucijų sankcijas. Taip pat „Facebook“ darbuotojai, sužinoję, kiek vertos jų turimos akcijos, gali išeiti gyventi prabangiai ar turėti mažiau motyvų dirbti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Analitikai įžvelgia ir kitų grėsmių: pradėjo lėtėti „Facebook“ vartotojų augimas, o naujiems privilioti bendrovei tenka išleisti vis daugiau pinigų. 12 proc. pajamų socialinis tinklas gauna iš „Zynga“ kuriamų žaidimų – jiems pranykus iš „Facebook“ būtų prarasta reikšminga pajamų dalis.

Burbulo pradžia

Daliai investuotojų šiandiena primena praėjusio tūkstantmečio pabaigą, kai sprogus burbului sparčiai augusios interneto bendrovės nugarmėjo žemyn.

„Nuolatinės kalbos apie „Facebook“ IPO man primena „Dot-com“ burbulą ir sugrąžina į dienas, kai būdavo nustatoma itin didelė tokių bendrovių vertė. Tačiau „Facebook“ yra visų mėgstamas, naudojamas ir tai viena iš priežasčių, kodėl tinklui prognozuojama tokia didelė vertė“, – CNBC teigė „Port Shelter Investment Management“ vadovas Richardas Harris.

REKLAMA

100 mlrd. JAV dolerių (262 mlrd. litų) vertės bendrovė, nekurianti realaus produkto, ne vienam gali pasirodyti pervertinta. Be to, pastarieji internetinių bendrovių IPO taip pat buvo nekuklūs: „LinkedIn“ po pirmosios akcijų platinimo dienos vertė išaugo iki 9 mlrd JAV dolerių (23,58 mlrd. litų), o apgyvendinimo vietą per atostogas padedančio rasti portalo „HomeAway“ vertė po IPO siekė 3 mlrd. JAV dolerių (7,86 mlrd. litų). Taigi, panašu, kol kas burbulas nesprogs ir „Facebook“ sėkmingai pradės prekybą akcijų rinkose.FAKTAI

REKLAMA

Didžiausi IPO

Portalo CNBC duomenimis, iki šiol pelningiausio interneto bendrovės IPO titulas atiteko „Google“. 2004 metais jai pavyko pritraukti 1,92 mlrd. JAV dolerių (5,03 mlrd. litų), o sausio pabaigoje jos vertė siekė 187,62 mlrd. JAV dolerių (491,56 mlrd. litų).

Antra vieta atiteko interneto paslaugų teikėjui „Genuity“. Jis 2000 metais pritraukė 1,91 mlrd. JAV dolerių (5 mlrd. litų). Tiesa, 2003 metais, paprašius apsaugos dėl bankroto, „Genuity“ buvo nupirkta.

Trečioje vietoje yra žaidimų kūrėja „Zynga“, kuriai pernai pavyko pritraukti 1 mlrd. JAV dolerių (2,62 mlrd. litų), o sausio pabaigoje jos vertė siekė 7,11 mlrd. JAV dolerių (18,63 mlrd. litų).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ketvirtą vietą užima grupinių apsipirkimų bendrovė „Groupon“. Pernai per IPO ji pritraukė 805 mln. JAV dolerių (2,1 mlrd. litų), o sausio pabaigoje buvo verta 12,60 mlrd. JAV dolerių (33,01) mlrd. litų).

Penktoje vietoje yra internetinės telefonijos paslaugas teikianti „Vonage Holdings“. 2006 metais per IPO ji pritraukė 531 mln. JAV dolerių (1,39 mlrd. litų), o sausio pabaigoje jos vertė siekė 553,74 mln. JAV dolerių (1,45 mlrd. litų).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų