„Jei eksperimentas pagaliau pasisekė, patikrinkit kabelius“ – šis fizikų juodojo humoro perlas aiškiai buvo neįvertintas Italijos nacionalinės Gran Sasso branduolinių tyrimų laboratorijos mokslininkų, praėjusį rudenį pranešusių apie sensacingą atradimą – šviesos greitį viršijusius neutrinus.

Mokslininkų grupės atstovas profesorius Antonio Ereditato tada pranešė, kad ilgiau nei trejus metus vykdytų eksperimentų, kurių metu krūvio neturinčios dalelės neutrinai buvo iš CERN tyrimų centro SPS greitintuvo siunčiami į už 730 km esančią Italijos nacionalinę Gran Sasso branduolinių tyrimų laboratoriją, rezultatai rodo, jog šių dalelių greitis viršijo šviesos greitį. Neutrinai iš CERN greitintuvo Gran Sasso detektorius pasiekdavo 60 nanosekundžių greičiau, nei tai atsitiktų jiems keliaujant šviesos greičiu.

„Mes esame visiškai tikri dėl savo rezultatų patikimumo. Patikrinome ir pertikrinome viską, kas galėtų iškreipti matavimų rezultatus, bet nieko neradome. Dabar norėtume, kad nepriklausomą tyrimą atliktų ir mūsų rezultatus patikrintų kolegos“, – sakė A. Ereditato.

Lapkričio mėnesį eksperimentas buvo pakartotas, ir jo rezultatai vėl patvirtino pirminę išvadą, taip padidindami sumaištį mokslinėje bendruomenėje. Daugelis akademikų tvirtai atmetė prielaidą apie dar nežinomą efektą, dėl kurio įmanoma viršyti šviesos greitį, ir paragino kolegas dar kruopščiau išnagrinėti galimas eksperimentų vykdymo ir skaičiavimų klaidas.

Jei šio eksperimento išvados būtų patvirtintos ir kitų tyrėjų, šis atradimas paneigtų 1905 m. A. Einsteino suformuluotą Specialiąją reliatyvumo teoriją, kurioje šviesos greitis vakuume yra laikomas kosmine konstanta. Šis teiginys, kuris nėra paneigtas  jau daugiau nei 100 metų, yra vienas iš fizikos Standartinio modelio teorijos, aprašančios stipriąją, silpnąją ir elektromagnetinę sąveiką, bei fundamentaliąsias daleles, iš kurių sudaryta Visata, pagrindų.

Tačiau didžiulį susidomėjimą sukėlusi greitųjų neutrinų istorija, regis, jau artėja prie logiškos pabaigos, praneša „Space.com“. Fizikų kolaboracijos OPERA, Gran Sasso laboratorijos detektoriais fiksavusios iš CERN SPS greitintuvo sklindančius neutrinus, atstovai leidiniui „Science Insider“ anonimiškai pranešė, kad pagaliau aptikta galima tokių šokiruojančių rezultatų priežastis. Tai gali būti pernelyg laisvas šviesolaidžio kabelis, jungiantis GPS imtuvą ir vieno iš laboratorijos kompiuterių elektroninę plokštę. GPS sistema naudojama neutrinų emisijos ir atvykimo laikui sinchronizuoti.

Pranešama, kad geriau įtvirtinus šviesolaidžio jungtį laikas, per kurį duomenys per kabelį pasiekdavo kompiuterį, sumažėjo 60 nanosekundžių. Kadangi duomenų apdorojimo trukmė buvo atimta iš vidutinio neutrinų atvykimo laiko, tokia korekcija gali paaiškinti eksperimentų išvadą dėl per ankstyvo neutrinų atvykimo, sakoma pranešime.

Tačiau ar ši prielaida yra teisinga, gali atsakyti tik dar vienas pakartotinis eksperimentas, kuris bus vykdomas patikimai įtvirtinus šviesolaidžio kabelį.  Gali būti, kad šokiruojantis Gran Sasso laboratorijos mokslininkų atradimas privers rimtai vertinti gyvenimo praktikos patvirtintą ir plačiai garsėjantį juodąjį fizikų humorą.