Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
21
Skrydžių įmonė „Ryanair“ (nuotr. SCANPIX)

Socialiniame tinkle „Facebook“ internautai dalijasi karčia patirtimi apie skrydžių bendrovių parduodamus bilietus į skrydžius, kurie praktiškai neturi jokių galimybių įvykti. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistai sako, kad taip elgtis negalima, tiesa, ir patys žmonės turėtų objektyviau vertinti esamą situaciją. 

21

Socialiniame tinkle „Facebook“ internautai dalijasi karčia patirtimi apie skrydžių bendrovių parduodamus bilietus į skrydžius, kurie praktiškai neturi jokių galimybių įvykti. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistai sako, kad taip elgtis negalima, tiesa, ir patys žmonės turėtų objektyviau vertinti esamą situaciją. 

REKLAMA

Namo sugrįžti siekiantys tautiečiai, net ir žinodami situaciją, rizikuoja ir perka bilietus į numatytus skrydžius. Juos klaidina tai, kad, šiuo konkrečiu atveju, airių skrydžių bendrovė „Ryanair“ nėra sustabdžiusi bilietų pardavimo į pakankamai artimus skrydžius.

Vienas internautas piktinosi, kad tokiu būdu skrydžių bendrovė piktybiškai apgaudinėja žmones, nes susirenka pinigus už paslaugas, kurių, kaip žinia, tikrai negalės suteikti:

REKLAMA

„Jiems reikia kažkaip išsilaikyti. Jau pačiam kelis kartus atšaukė skrydžius. Reisus jie atšaukia, o pinigų žmonėms artimiausiu metu tikrai niekas negrąžins. Nebent bus pasiūlyta pakeisti skrydžio datą. Taip gali tekti pralaukti savaites, mėnesius.“

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) įvertino tokią susiklosčiusią situaciją. Anot specialistų, taip elgtis negalima, tiesa, ir patys žmonės turėtų objektyviau vertinti esamą situaciją.

REKLAMA
REKLAMA

Turi teisę susigrąžinti pinigus

VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė pabrėžė, kad tarnyba vertina pardavėjo ar paslaugos teikėjo veiksmus, vadovaudamasi teisės aktų jai suteiktais įgaliojimais:

„Šiuo konkrečiu atveju svarbu, kad vartotojui turi būti aiškiai suteikta informacija apie teikiamą paslaugą, vartotojo teises, jeigu paslauga nebūtų suteikta ir pan. Vartotojas neturi būti klaidinamas, o verslininkas teikdamas informaciją turi laikyti profesinio atidumo principo, kaip numatyta Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatyme.

Kita vertus, vartotojas taip pat turėtų vertinti savo galimybę pasinaudoti teikiama paslauga. Šiuo atveju, Lietuvos vartotojas taip pat turėjo įvertinti, ar dėl Lietuvoje paskelbto karantino jam bus galima išvykti iš šalies. Informaciją apie karantino laikotarpį ir jo pratęsimą nuolat skelbia Lietuvos institucijos ir žiniasklaida, o informaciją keliaujantiems nuolat skelbia užsienio reikalų ministerija.“

REKLAMA
REKLAMA

Anot jos, paskutinėmis savaitėmis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje kreipiasi itin daug žmonių, klausiančių, kokiais būdais išsireikalauti pinigų už atšauktus skrydžius iš Airijoje registruotos oro transporto bendrovės „Ryanair Holdings Plc“:

„Užklausose teigiama, kad vartotojai, net ir atsisakę kuponų, yra nukreipiami į kelionių kuponų informacinį puslapį, kur jiems pakartotinai rekomenduojama rinktis kelionių kuponą, o ne pinigų grąžinimą. Kontaktinės formos, kurią užpildžius būtų galima pareikalauti išmokos, „Ryanair“ interneto svetainėje vartotojai taip pat neranda.

Pažymėtina, kad Lietuvos vartotojams kilusias problemas dėl įsigytų prekių ar paslaugų iš kitose ES valstybėse narėse, Norvegijoje, Islandijoje ir Jungtinėje Karalystėje registruotų pardavėjų ar paslaugų teikėjų veiklos nagrinėja Europos vartotojų centras Lietuvoje.

Atsižvelgdami į susiklosčiusią situaciją, Europos vartotojų centro Lietuvoje specialistai kreipėsi į Europos vartotojų centrą Airijoje ir gavo patvirtinimą, kad šioje šalyje nėra priimta jokių naujų teisės aktų pakeitimų, kurie įpareigotų šioje šalyje registruotų bendrovių klientus priimti kuponus vietoje pinigų grąžinimo.

REKLAMA
REKLAMA

Airijos Aviacijos reguliavimo komisija taip pat pripažįsta, kad už atšauktus skrydžius vartotojai turi teisę susigrąžinti sumokėtus pinigus. Remiantis Europos vartotojų centro Airijoje rekomendacijomis, jeigu vartotojo netenkina siūlomas kuponas, jis turi per 6 savaites kreiptis į oro vežėją ir reikalauti pinigų grąžinimo vietoje pasiūlyto kupono.“

D. Malinauskienės teigimu, Europos vartotojų centras Airijoje visų žmonių prašo kantrybės bei rekomenduoja laukti pinigų grąžinimo iki 90 dienų: „Tuo atveju, jei per šį laikotarpį pinigai nebūtų pervesti, vartotojai gali kreiptis nemokamos pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, kuris kartu su Europos vartotojų centru Airijoje tarpininkautų siekiant bendrovės įsipareigojimų įvykdymo. Taip pat vartotojai turi teisę ginti savo interesus ir teisminiu būdu.“

Tuo pačiu primenama, kad šiandieninė situacija Europos turizmo sektoriuje yra beprecedentė ir reikalaujanti neeilinių priemonių. Turizmo sektoriaus bendrovių pasiūlyta bei valstybių vyriausybių palaikoma kuponų iniciatyva tėra bandymas padėti išgyventi turizmo bendrovėms, kad šios turėtų galimybę išpildyti savo įsipareigojimus klientams – jei ne dabar, tai ateityje. Vertinant bendrovių kuponų pasiūlymus, būtina įsitikinti, kad kupono vertė nėra mažesnė už anksčiau įgytų ir nesuteiktų paslaugų vertę. Taip pat tikslinga patikrinti, ar, nepanaudojus kupono, išlieka galimybė reikalauti pinigų grąžinimo.

REKLAMA
REKLAMA

Skrydžių bendrovės pozicija

Bendrovės „Ryanair“ atstovai pateikė tokį atsakymą: 

„Dėl kiekvieno atšaukto skrydžio „Ryanair“ suteikia klientams visas Europos Sąjungos taisyklėse numatytas galimybes, įskaitant nemokamą skrydžio datos perkėlimą ar sumokėtų pinigų grąžinimą voučeriu arba pinigais.

Grynųjų pinigų grąžinimo procesas užtrunka, atsižvelgiant į tą faktą, kad šiuo metu turime 10 tūkst. kartų daugiau užklausų dėl atšauktų skrydžių. Taip pat procesas užtrunka dėl reikalavimų išlaikyti saugų atstumą tarp darbuotojų, todėl šiuo metu mes turime mažiau personalo.

„Rynair“ siūlo voučerius arba nemokamą skrydžio datos keitimą kaip alternatyvą klientams. Jeigu pasirenkamas voučeris, tačiau jis nebūna panaudotas per metus, tai klientas vis tiek galės susigrąžinti pinigus po šio laikotarpio.

Klientams, kurie atsisakys voučerio arba nenorės perkelti skrydžio datos, pinigų grąžinimas prasidės po to, kai pasibaigs ši krizė. Atsiprašome už visus dėl šios situacijos kilusius nepatogumus.“

REKLAMA
REKLAMA

Kas neuždrausta, tas leidžiama?

Bendrovės „Skycop“ operacijų departamento vadovas Sigitas Kačiušis įsitikinęs, kad šiuo atveju oro linijos vadovaujasi civilinės teisės principu – kas neuždrausta, tas yra leidžiama:

„Žinome, kad skrydžiai dėl karantino daugiau ar mažiau yra uždrausti. Tačiau oro linijos piktnaudžiauja ta situacija ir iki šiol nesustabdė bilietų pardavimų. Jos elgiasi teisėtai, bet neteisingai žmonių atžvilgiu. Bendrovės atstovai žino, kad skrydžiai artimiausiu metu nevyks.

Bet valstybės neįpareigojo sustabdyti bilietų pardavimo. Tad oro linijos atrado landą ir sugalvojo kaip užsidirbti. Po to susigrąžinti pinigus sudėtinga. Žmogus taip atiduoda savo pinigus oro linijoms. Savaime suprantama, oro linijos pasakytų, kad laukia, nes skrydžiai gali būti bet kada atnaujinti.“

Anot S. Kačiušio, bet kuris skrydžio bilietą perkantis žmogus šiuo metu turėtų sekti ne oro linijų pateikiamą informaciją, o stebėti konkrečių valstybių viešai įvardijamą išvykimo bei atvykimo situaciją toje šalyje:

REKLAMA
REKLAMA

„Tik tada, kai valstybės pasakys, kad išleis arba įsileis atskrendančius keleivius, reikėtų ieškoti bilietų. Reikia sulaukti aiškių vyriausybių patvirtinimų, kokie skrydžiai atnaujinami. Ne planuojama, o ketinama tą padaryti.

Iš kitos pusės, šiuo metu bilietų kainos yra kritusios. Tad jei yra planų po dviejų mėnesių kažkur skristi, reikėtų pagalvoti apie išankstinį bilietą. Du mėnesiai, tikėtina, yra ta saugi riba.“

Vis dėlto, jei jau įsigijote bilietą į artimiausiu metu turėsiantį įvykti skrydis, kuris neabejotinai bus atšauktas, jums liks trys variantai.

Pirmas – skrydžio datos keitimas. Esant galimybei, turėtumėte pasikeist išvykimo laiką.

Antras variantas – keisti skrydžio bilietą į kuponą ir nusipirkti tą bilietą kažkada vėliau, kai bus aišku, kada situacija pagerės.

Trečias variantas – pabandyti susigrąžinti pinigus, bet tai sudėtingiausias ir, tikėtina, daug laiko atimsiantis būdas.

Ekspertai svarsto, kad kažkam gal per mėnesį grąžins pinigus, kažkam per pusmetį, o kažkas apsimes, kad dėl kažkokių kliūčių apskritai negalės grąžinti pinigų.

Vartotojai, norintys tai padaryti, gali užpildyti prašymo formą tiesiogiai „Ryanair“ svetainėje (https://contactform.ryanair.com/) arba kreiptis paštu adresu – Customer Services, P.O Box 11451, Swords, Co. Dublin, Ireland.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų