Naujienų portalas tv3.lt primena, jog Kauno miesto savivaldybė šį mokestį įvedė motyvuodama dideliu tranzitu Kauno senamiesčio gatvėmis. Tai skelbiama Kauno savivaldybės pranešime spaudai.
„Sumažintos taršos zonoje per dieną vidutiniškai fiksuojame pusantro tūkstančio transporto priemonių. Didelė dalis jų senamiestį pravažiuoja tranzitu. Piko metu automobiliai paralyžiuoja siauras gatveles – sudaro spūstis, kelia triukšmą, didina oro užterštumą“, – pastebi Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.
Nors neretai šis mokestis vadinamas įvažiavimo mokesčiu, savivaldybė akcentuoja, jog tai – tranzito mokestis, mokamas kertant siaurąsias senamiesčio gatves, mat papildomai už praleistą laiką mokėti nereikės.
„Paprastai tariant, STZ mokestis taikomas tik už tranzitą – nuo įvažiavimo iki išvažiavimo. Senamiesčio teritorijoje užsibuvus ilgiau nei valandą, toliau tereikės susimokėti už likusį stovėjimo laiką“, – prideda M. Matusevičius.
Apie patekimą į STZ įspėja įrengtos švieslentės su užrašu „Mokama zona 2 eurų“ ir kiti informaciniai ženklai.
Kilo abejonės dėl kurjerių darbo
Visgi, beveik iš karto kilo klausimų – o ką gi daryti kurjeriams, kertantiems į sumažintos taršos zoną patenkančias gatves po keliasdešimt kartų per dieną?
Likus kelioms dienoms iki mokesčio įsigaliojimo, Lietuvos verslo konfederacija (LVK) ir jos atstovaujamos platformos „Wolt“ bei „Bolt“ teigė, kad nenumačius tikslių išimčių nukentės verslas ir vartotojai, o taršos mieste gali ir padaugėti, rašo naujienų portalas „Kas vyksta Kaune“.
Anot LVK, dėl to didės restoranų kaštai ir kainos vartotojams, kris Senamiesčio restoranų konkurencingumas, bus mažiau patogu naudotis automobilių dalijimosi ir pavėžėjimo paslaugomis, skatinančiomis palikti automobilį namie ir taip mažinančiomis kietųjų dalelių taršą, mažinančiomis parkavimo vietų užimtumą.
Nenumačius svarbių išimčių, didžiausias poveikis verslui ir vartotojams prognozuojamas žiemą.
„Mūsų duomenimis, žiemos sezono metu užsakymai išsinešimui gali sudaryti iki 50 proc. restoranų gaunamų pajamų. Kitaip nei vasarą, kai apie pusė užsakymų pristatoma dviračiais ar paspirtukais. Žiemą kurjeriai daugiausiai užsakymus veža automobiliais, nes esant sudėtingoms oro sąlygoms mikromobilumo transporto priemonės dažnai gali būti netinkamos naudoti. Jeigu automobiliams, kuriais pristatomas maistas ar prekės, bus pradėtas taikyti 2 Eur mokestis, tai reikšmingai didins užsakymų kaštus. Turime įvertinti naujų apribojimų poveikį pristatymo paslaugas teikiančioms įmonėms ir rasti sprendimus, kitaip nukentės verslas, kurjeriai ir, galiausiai – vartotojai“, – teigė „Wolt Baltics“ generalinis direktorius Mantas Lomsargis.
Netrukus po naujojo mokesčio įsigaliojimo, dalis kurjerių socialiniuose tinkluose reiškė nepasitenkinimą – dažnai ne dėl paties mokesčio, o dėl to, jog viena iš pristatymo įmonių už pravažiavimą pro STZ kol kas nekompensuoja.
„Kam veltis į kažkokius mokestinius pristatymus. Tegul patys ir veža“, – rašė vienas kurjeris.
„Gavau užsakymą iš ten (STZ, tv3.lt pastaba), iš jaunatviško entuziazmo priėmiau, tik tada pamačiau iš kur. Parašiau supportui, ar kompensuos tuos 2 eurus ar tiesiog nuims, tai tiesiog nuėmė. Žodžiu, kol kas „Wolt" nekompensuoja šio šou“, – vienoje „Facebook" grupėje skundėsi kitas kurjeris.
„Bolt Food“ priskirs dviratininkus, mokestį laikinai kompensuos
Liepos 31 d. visi „Bolt Food“ kurjeriai sulaukė elektroninio laiško, pranešančio apie pasikeičiančias pristatymo taisykles.
„Priskirsime tik dviratininkus. Nuo rugpjūčio 1 d., pristatymai iš mažos taršos zonos bus vykdomi tik dviratininkų“, – rašoma laiške.
Naujienų portalui tv3.lt susisiekus su „Bolt Food“ atstovais šie patikslino, jog užsakymus iš STZ pristatys tik dviračius, elektrinius dviračius ir paspirtukus vairuojantys kurjeriai.
„Šiuo metu maisto pristatymo kainos Kaune išlieka tokios pačios. Užsakymus iš restoranų sumažintos taršos zonoje nuo šiol pristatys tik dviračius ar elektrines mikrojudumo priemones vairuojantys kurjeriai. Tai reiškia, kad užsakymai iš šios zonos bus pristatomi dviejų kilometrų spinduliu. Skaičiuojame, kad po šių pokyčių galime įvykdyti apie 70 proc. mažiau užsakymų iš restoranų sumažintos taršos zonoje“, – komentavo „Bolt Food“ regiono vadovas, Justinas Bambalas.
„Bolt Food“ taip pat žada kompensuoti kurjerių pristatymus automobiliu į STZ.
„Kiekvieną penktadienį kompensuosime automobiliais pristatančių kurjerių užsakymus, kurie pristatyti į mažos taršos zoną (2 eurų kompensacija už užsakymą)“, – rašoma laiške.
Naujienų portalui tv3.lt susisiekus su „Bolt Food“ atstovais, šie patikino, jog kol kas mokestis kurjeriams bus kompensuojamas ir pervedamas penktadienį. O vėliau mokesčio kainą gali tekti padengti ir klientui.
„Maisto užsakymus į mažos taršos zoną galės pristatyti ir automobilius vairuojantys kurjeriai. Pereinamuoju laikotarpiu „Bolt Food“ kompensuoja kurjeriams įvažiavimo į sumažintos taršos zoną mokestį. Kurjeriai automobiliais į sumažintos taršos zoną užsakymus pristatyti gali visą savaitę. Rinkliavos kompensaciją už visą savaitę „Bolt Food“ platforma kurjeriams perves vieną kartą per savaitę, penktadienį. Planuojame, kad greitu laiku į užsakymų, kurie pristatomi į sumažintos taršos zoną automobiliais, kainą bus įtrauktas ir 2 eurų įvažiavimo mokestis“, – komentavo Justinas Bambalas, „Bolt Food“ regiono vadovas.
Tiesa, svarbu pabrėžti, jog kompensacija bus išmokama tik tais atvejais, kai užsakymo adresas patenka į STZ. Jei pristatant užsakymą STZ reikia pravažiuoti, kompensaciją išmokama nebus.
„Jei pristatymo adresas yra ne mažos taršos zonoje, kompensacija išmokama nebus. Raginame apvažiuoti mažos taršos zoną ir taip išvengti vietinės rinkliavos (2 eurų)“, – rašoma laiške.
Kyla klausimas – jei kurjeriams teks apvažinėti STZ, ar tai nereikš ilgesnio maršruto pasirinkimo, ilgesnio pristatymo laiko klientams? Be to, trumpesnį laiką dirbantys kurjeriai galbūt ne taip gerai pažįsta miestą – jiems pasirinkti alternatyvų maršrutą gali būti sunkiau. Visgi „Bolt Food“ laikosi pozicijos, kad pristatymo laiko tai ženkliai neprailgins, o pro STZ važiuoja tik nedidelė dalis kurjerių.
„Kurjeriai, automobiliais užsakymus pristatantys ne į sumažintos taršos zoną, raginami per ją nevažiuoti siekiant išvengti 2 eurų mokesčio. Remiantis mūsų duomenimis, zoną aplenkti prireiks tik pristatant nedidelę dalį užsakymų, o atliekamas lankstas žymaus pokyčio pristatymo laikui neturės“, – komentavo J. Bambalas.
„Wolt“ tvarkos kol kas nekeis
Kita užsakymus iš maitinimo įstaigų pristatanti įmonė „Wolt“ kol kas pristatymų tvarkos nekeičia.
„Šiuo metu vertiname pokyčių poveikį „Wolt" veiklai Kaune. Šiandien dar jokių pakeitimų neatlikome, Įvertinus ir tai jog Kauno miesto savivaldybė paskelbė jog pirmąją savaitę apmokestinimo netaikys. Tačiau atidžiai stebime situaciją ir bandome rasti geriausią būdą prie jos prisitaikyti“, – komentavo „Wolt Baltics“ operacijų vadovas Julius Kalvaitis.
Visgi, „Wolt“ darbuotojams taršos mokestis kompensuojamas nebus. Įmonė aiškina, jog jei kurjeriai nenori mokėti mokesčio, gali nepriimti tokių užsakymų.
„Tačiau reikia akcentuoti, kad maistą ir prekes gyventojams pristatantys kurjeriai yra „Wolt" verslo partneriai, su kuriais bendradarbiaujame partnerystės principu. Šis bendradarbiavimo modelis grindžiamas lanksčiomis sąlygomis, kai kurjeriai-partneriai patys renkasi ir sprendžia, kokius užsakymus priimti ir kokiomis sąlygomis jie norėtų užsiimti šia veikla. Todėl negalime atmesti galimybės, kad kurjeriai-partneriai, užsakymus pristatantys automobiliais, gali atsisakyti paimti ar pristatyti užsakymus Kauno senamiestyje žinodami, kad jų automobiliai bus apmokestinti 2 EUR mokesčiu kaskart į jį įvažiavus“, – rašoma įmonės pateiktame komentare.
„Wolt“ žada, jog pristatymo kainos dėl įvesto mokesčio bent kol kas nedidės.
„Kainų pokyčių, susijusių su naujaisiais eismo ribojimais Kauno miesto centre, šiuo metu nėra. Lietuvoje – vis dar šiltasis sezonas, todėl didesnė dalis užsakymų pristatoma dviračiais, paspirtukais ir kitomis mikro-mobilumo priemonėmis. Naujasis eismo reguliavimas, tikėtina, šią dalį paskatins dar labiau didėti. Tačiau orai neišvengiamai šals ir antrojoje rudens pusėje didžiąją dalį užsakymų pristatymų kurjeriai-partneriai kauniečiams pristatys naudodamiesi automobiliais. Labai tikimės iki to laiko su Kauno savivaldybe rasti kompromisinius sprendimus“, – teigė J. Kalvaitis.
Siuntų pristatymas beveik nesikeis
Naujienų portalas tv3.lt taip pat pasidomėjo, kaip gi keisis siuntas pristatančių kurjerių darbas Kauno senamiestyje.
Į pateiktus klausimus atsakė įmonės „Venipak“, „DPD Lietuva“, „Omniva LT“.
„Venipak“ atstovė Kristina Sušinskaitė teigia, jog įmonė jau išsipirko specialius leidimus, tad naujasis tranzito mokestis įtakos pristatymams neturės, o siuntų pristatymo kainos nedidės.
„Siuntų pristatymui atskirose Kauno zonose mūsų kurjeriai turi specialius leidimus, kuriuos esame išsipirkę iš Kauno savivaldybės. Sumažintos taršos zona taip pat patenka į šį sąrašą. Taigi, nuo rugpjūčio 1 d. Kauno senamiestyje įvestas tranzito mokestis įprastam mūsų kurjeriui darbui ir kainodarai jokios įtakos neturi. Tikimės, kad atlaisvėję senamiesčio gatvės leis užtikrinti dar sklandesnį ir patogesnį siuntų pristatymą mūsų klientams“, – rašoma naujienų portalui tv3.lt pateiktame komentare.
Leidimus išsipirko ir „Omniva LT“ – įmonės komunikacijos ir tvarumo vadovė Raimonda Strazdauskaitė-Žarnauskė teigia, jog STZ atsiradimas darbo organizavimui įtakos neturės.
„Norime informuoti ir nuraminti klientus, kad „Omniva“ paslaugos bus teikiamos tokia pačia tvarka kaip ir iki šiol, netaikome ir neplanuojame taikyti jokių papildomų mokesčių nei siuntėjui, nei gavėjui, sumažintos taršos zona (STZ) atsiradimas mūsų darbo organizavimui įtakos neturi“, – komentavo R. Strazdauskaitė-Žarnauskė.
Be to, senamiestyje buvo įrengtas dar vienas paštomatas, kuris į STZ nepatenka.
„Kauno senamiesčio klientų patogumui įrengėme paštomatą prie prekybos centro „IKI“ (Jonavos g. 3), kuris ribojasi, bet į pačią sumažintos taršos zoną nepatenka, todėl klientai gali atvykti automobiliu atsiimti siuntą iš šio paštomato nemokėdami mokesčio. Na o kurjeriai siuntas paims ir pristatys taip, kaip ir iki šiol, naudojantis komerciniam transportui išduodamu leidimu, kurį įprastai perkame“, – pridūrė „Omniva LT“ atstovė.
Apie taršos mokestį
Kur galioja mokestis?
Pagal Kauno savivaldybės tarybos sprendimą, sumažintos taršos zona apima Kauno teritoriją prie Nemuno ir Neries santakos ir ribojasi su Šv. Gertrūdos, Gimnazijos, Birštono gatvėmis bei Karaliaus Mindaugo prospektu.
Kaip BNS anksčiau nurodė savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius, į zoną įtrauktos mažesnės senamiesčio gatvės: M. Valančiaus, A. Jakšto, M. Daukšos, Kumelių, išskyrus A. Mapu, kurioje veikia vaikų darželis.
Mokėjimo būdai
Sumokėti rinkliavą galima per parkavimo programėles, įstaigos „Parkavimas Kaune“ savitarnoje arba parkomatuose. Sumokėjus įvažiavimo rinkliavą, už pirmą stovėjimo valandą senamiestyje mokėti nereikės.
Rinkliavai mokėti nustatomas septynių dienų terminas nuo išvažiavimo iš zonos momento. To nepadarius, informacija bus perduodama savivaldybės Viešosios tvarkos skyriui dėl administracinės baudos skyrimo.
Kam bus taikomos lengvatos
Rinkliava nebus taikoma sumažintos taršos zonoje nekilnojamojo turto turintiems arba gyvenamąją vietą deklaravusiems asmenims, savivaldybės kontroliuojamoms įmonėms ir rangovams, neįgaliesiems, miesto renginių organizatoriams, elektromobilių vairuotojams, specialiosioms tarnyboms.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Taip pat, jau paruošti [įstatymų projektai], kad apmokestinti:
- vyrų rytinę erekciją;
- moterims už mėnesines.