Radviliškio savivaldybė prieš kelerius metus Autobusų parką pagal koncesijos sutartį atidavė valdyti privačiai bendrovei „Emtra“. Jai vadovauja buvęs Darbo partijos narys Vladas Milkonas. Į privataus vežėjo kišenę Savivaldybė kasmet perveda po kelis milijonus litų. Tie milijonai – beveik visos privatininko pajamos. Bet apetitas kyla bevalgant.
Klausimų kilo tik dviem
Praėjusią savaitę Radviliškio rajono Tarybos posėdyje beveik vienbalsiai buvo leista Radviliškio autobusų parką valdančiai privačiai UAB „Emtra“ didinti važiavimo kainą moksleiviams. Už moksleivių pavėžėjimą moka Savivaldybė iš rajono biudžeto.
Komunistinius laikus primenantį Tarybos posėdį, kur jokių klausimų nekyla ir pritariama vienbalsiai, išdrįso „paįvairinti“ vos du politikai. Klausimų, kodėl taip besąlygiškai lankstomasi privačiai bendrovei, kilo Tarybos nariams Jonui Povilaičiui ir Juozapui Glinskiui, opozicijos atstovams.
„Nejaugi Radviliškio savivaldybė tokia turtinga, kad privalo mokėti privačiai bendrovei? Kodėl tada nemokam iš Savivaldybės biudžeto taksi firmoms?“, – retoriškai klausė politikai.
Per 2010 metus Radviliškio savivaldybė UAB „Emtra“ pervedė beveik 2,35 milijono litų. 2011 metais – 2,649. O per 4 šių metų mėnesius – jau daugiau, nei milijoną litų.
„Kad gražiau atrodytų“
Privatininkas savo prašymą didinti važiavimo kainą moksleiviams grindė tuo, kad „kuro kainos sparčiai didėjo, taip pat padidėjo atsarginių dalių ir eksploatacinių medžiagų kainos“.
Savivaldybė yra įsipareigojusi privatininkui apmokėti iki cento patiriamus nuostolius.
„Nelabai gražiai atrodo eilutė pavadinimu „nuostoliai“, todėl sugalvota padidinti moksleiviams bilieto kainą, o ją vis tiek dengia Savivaldybė. Taip privatininkui už viską ir sumokama“, – „Šiaulių kraštui“ aiškino J. Povilaitis.
Taryba beveik vienbalsiai balsavo už tai, kad už vieno mokinio nuvažiuotą kilometrą Savivaldybė apmokėtų nebe 27, o 35 centus.
Rentabilumas – nerealus
J. Povilaitis siūlė Tarybai atlikti „lėšų panaudojimo analizę“ privačioje bendrovėje, į kurią plaukia Savivaldybės pinigai.
Jis stebėjosi, kaip sunkmečiu įmonės rentabilumas gali būti 8 procentai. Būtent toks rentabilumo procentas yra numatytas koncesijos sutartyje, pasirašytoje tarp Savivaldybės ir UAB „Emtra“.
J. Povilaičio teigimu, tokio lygio įmonėse rentabilumo procentas tegali būti vos 3–4 procentai.
Rajono savivaldybės Turto ir vietinio ūkio skyriaus vedėjas Stanislovas Martynovas, kuruojantis gyventojų pervežimus, tikino, kad 8 procentų rentabilumas nustatytas pasirašant koncesijos sutartį.
„Rentabilumas yra beveik tas pats, kas pelno norma. Suskaičiavus nuostolius prie jų dar pridedami 8 procentai pelno ir taip Savivaldybės padengiama visa įmonei nustatyta suma. Juk reikia įmonei duoti vystytis“, – tikino S. Martynovas.
Privatininkui – ypatingos sąlygos
Koncesijos sutartį su „Emtra“ Savivaldybė pasirašė 2008 metų viduryje. „Emtra“ valdyti Radviliškio autobusų parko atėjo panaikinus iki tol veikusią Savivaldybės įmonę. Esą ji klimpo į nuostolius, Savivaldybė jai buvo įsiskolinusi kelis šimtus tūkstančių litų.
S. Martynovo vadovaujamo skyriaus „Šiaulių kraštui“ pateiktoje lentelėje aiškiai matosi, kad ir „Emtros“ nuostoliai ne mažesni. Per 2010 metus jie siekė beveik 870 tūkstančių litų, 2011 metais – jau 1,1 milijono litų. Vien per keturis šių metų mėnesius Savivaldybė „Emtrai“ jau padengė 429 tūkstančius litų nuostolių.
Skirtumas tik tas, kad Savivaldybės įmonei Radviliškio autobusų parkas nuostoliai nebuvo dengiami – buvo auginamos skolos.
Pagal koncesijos sutartį UAB „Emtra“ 15-ai metų su galimybe pratęsti sutartį iki 25 metų buvo perduoti ne tik autobusai, bet ir Radviliškio autobusų stotis, garažai, dirbtuvės, priklausiusios Radviliškio autobusų parkui.
S. Martynovo teigimu, privatininkas dalį buvusių Savivaldybės įmonės autobusų jau supjaustė ir pardavė, kaip metalo laužą.
„Užsidirbame!“
Po ketvirtadienio Tarybos posėdžio UAB „Emtra“ vadovas ir akcininkas Vladas Milkonas „Šiaulių kraštui“ negalėjo įvardinti, kiek papildomai Savivaldybės biudžetui kainuos pabrangęs mokinių vežimas.
Užsiminus, kad privati įmonė gyvena iš Savivaldybės kišenės, nes laiko tik tuos maršrutus, kuriais važiuoja moksleiviai, V. Milkonas teigė: „Dar nuomojame autobusus, į Palangą vežame keleivius. Užsidirbame! Visa kita neturėtų jūsų dominti“.
V. Milkonas teigė, kad bendrovės akcininkai yra trys, tarp jų ir jis pats. Kitus du jis atsisakė įvardinti.
Radviliškio stebuklai
„Radviliškio rajone daug stebuklų, – stebėjosi Tarybos narys Juozapas Glinskis.– Neturėjo atiduoti Autobusų parko privačiai įmonei ir įsipareigoti dotuoti privatininką biudžeto pinigais. Mokyklas uždarome, darželius padarome skyriais... Atrodo, kad taupom pinigus... Taupom, kur nereikėtų taupyti – vaikams. O čia mėtom pinigus“.
J. Glinskis prisipažino, kad šioje istorijoje aiškūs politiniai interesai: „Kur laki, ten turi loti“.
Užnugariai
Kodėl reikėjo naikinti Savivaldybės įmonę?
UAB „Emtra“ iki koncesijos sutarties pasirašymo vadovavo ir tebevadovauja Vladas Milkonas. Jis kandidatavo 2007 metų savivaldos rinkimuose į Radviliškio rajono Tarybą su Darbo partija. Kandidato anketoje nurodyta, kad V. Milkonas tada buvo šios partijos narys, bet tada į Tarybą nebuvo išrinktas. 2008 metais, pasirašant koncesijos sutartį su „Emtra“, Darbo partija Radviliškio Taryboje buvo valdančiojoje daugumoje.
Tuomet opozicinėje rajono Tarybos partijoje dirbęs politikas, nenorėjęs, kad būtų viešinama jo pavardė, prasitarė, kad viską, taip pat ir šį abejotinos švaros sandėrį, valdė partiniai susitarimai ir vienas žmogus.
Paprašius patikslinti, kas jis toks, politikas atsakė: „Ar dar kam nors paslaptis, kas iki šiol viską valdė rajone ir dabar tebevaldo?“
Pakarti šunys
„Visus šunis dabar galima karti ant Čepononio, nes dabar labai palankus momentas. Jeigu Taryba priėmė tokį sprendimą, vadinasi, jis buvo kolegialus“, – atsakomybės kratėsi tuo metu buvęs Radviliškio rajono meru Antanas Čepononis.
Į korupcijos skandalą įsivėlęs eksmeras patvirtino, kad susipažino su „Emtros“ vadovu V. Milkonu asmeniškai.
„Nei Autobusų parkas, nei vaistinės Savivaldybei tikrai yra nereikalingos. Įmonių, kur yra konkurencija ir gali būti kiti tiekėjai, Savivaldybei užsidėti sau naštą tikrai neverta“, – apie sandėrį mano A. Čepononis.
Paklausus, ar nemano, kad privačios įmonės yra per daug įlįsta į Savivaldybės kišenę, A. Čepononis atsakė: „Kiekvienoje savivaldybėje valdo viena ar kita partija. Reikėtų klausti tų, kurie šiandien valdo Radviliškį“.
Scenarijus kuriamas ir Šiauliuose
Kalbinti „Busturo“ darbuotojai mano, kad „Busturas“ specialiai žlugdomas, kad galima būtų jį privatizuoti ir „kažkas pasiimtų įmonę už „ačiū“.
Skleidžiamos kalbos, kad užmiesčio maršrutus yra nusižiūrėjęs vieno politiko sūnus. Apie tai užsiminus „Šiaulių kraštui“ į redakciją paskambino vienas Šiaulių miesto Tarybos narys ir tikino, kad tai – tikrai ne jo sūnus, nors pavardė viešai ir nebuvo paminėta.
Sugalvota padidinti moksleiviams bilieto kainą, o ją vis tiek dengia Savivaldybė.
R. Žadeikytė