• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kasmet Lietuvą pasiekia vis daugiau suklastotų prekių. Vien per praėjusius metus šalies muitinės pareigūnai sulaikė daugiau nei 4,9 milijono suklastotų prekių, o tai net 55 kartus daugiau nei 2015 metais.

Kasmet Lietuvą pasiekia vis daugiau suklastotų prekių. Vien per praėjusius metus šalies muitinės pareigūnai sulaikė daugiau nei 4,9 milijono suklastotų prekių, o tai net 55 kartus daugiau nei 2015 metais.

REKLAMA

Apie suklastotas prekes ir vartotojų atsakomybę pasakoja Mykolas Jakutis, advokatų profesinės bendrijos „Žabolienė ir partneriai METIDA“ vyresnysis teisininkas, advokato padėjėjas.

Klastotės – smulkiose siuntose

Daugiausiai suklastotų prekių Lietuvoje kaip ir kitose užsienio šalyse aptinkama smulkiose pašto siuntose. Internetu, dažniausiai iš Kinijos, užsakytuose siuntiniuose aptinkami garsiais prekių ženklais pažymėti drabužiai, įvairi avalynė, mobilieji telefonai ir jų priedai, vaikiški žaislai, kosmetikos gaminiai ir daug kitų kategorijų prekių.

Jeigu muitinės pareigūnams tikrinant siuntas kyla įtarimas, kad prekės gali būti suklastotos, įtartinos siuntos yra sulaikomos. Apie prekių sulaikymą muitinės pareigūnai praneša tiek prekių gavėjui, tiek ir prekių ženklo, kurio teisės yra pažeidžiamos, savininkui ar jo nurodytam atstovui. Jeigu prekių ženklo savininkas patvirtina, kad sulaikytos prekės yra suklastotos, minėtos prekės yra sunaikinamos supaprastinta tvarka. Tačiau prekių gavėjas gali pareikšti prieštaravimą dėl prekių sunaikinimo ir tada prekių ženklo savininkas jau nebegali jų naikinti supaprastinta tvarka, šiuo klausimu reikia kreiptis į teismą.

REKLAMA
REKLAMA

Tokiu atveju teismo dažniausiai prašoma ne tik įpareigoti prekių gavėją sunaikinti prekes savo sąskaita, bet ir atlyginti prekių ženklo savininko patirtus nuostolius. Todėl, jeigu suklastotos prekės yra sulaikomos, prekių gavėjams tikrai nevertėtų reikšti prieštaravimo dėl prekių naikinimo, nes procesui persikėlus į teismą, prekių gavėjas ne tik kad neatgaus savo siuntos, bet ir gali tekti pačiam atlyginti prekių naikinimo išlaidas bei atlyginti prekių ženklo patirtus nuostolius. Šiuo klausimu teismų praktika visais atvejais yra nepalanki suklastotų prekių gavėjui.

REKLAMA

Tačiau akivaizdu, kad muitinės pareigūnai neturi tokių pajėgumų, kad galėtų patikrinti absoliučiai visas siuntas, todėl neretai prekių klastotės „praslysta“ tikrintojams pro akis. Todėl jeigu vieną kartą pavyko atsisiųsti klastotę, tai jokiu būdu nereiškia, kad pavyks ir antrą ar trečią kartą.

Atpažinti gali būti sunku

Praėjusiais metais nustatytas ne vienas atvejis, kai Kinijos gamintojai mėgino į Lietuvos rinką tiekti suklastotus saldumynus. Buvo sulaikyta kramtomosios gumos siunta, pažymėta prekių ženklais „F1“. Siuntoje buvo daugiau nei 6000 pakuočių, o kiekvienoje iš jų – po 36 vienetus kramtomosios gumos, t. y. iš viso daugiau nei 220 000 vienetų ir 4700 kilogramų suklastotų prekių, kurios galėjo pateikti į Lietuvos rinką, o dėl neaiškios ir nepatikimos kokybės galėjo sukelti tam tikrų sveikatos problemų jas įsigijusiems vartotojams. Šiuo atveju minėta prekių siunta buvo sunaikinta.

REKLAMA
REKLAMA

Akivaizdu, kad didžioji dauguma klastočių vis dėlto patenka tiek į Lietuvos, tiek į kitų šalių rinkas, todėl vartotojai patys turėtų būti atidūs prieš įsigydami galimai suklastotą prekę. Nėra vieno ar kelių universalių požymių, kurie leistų iš karto atpažinti klastotę, tačiau vienas esminių yra būtent prekės kaina. Suklastotų prekių kainos, palyginus jas su originalių prekių kainomis, yra kur kas mažesnės. Tačiau ir tai nėra taisyklė, nes geros kokybės klastotės savo kaina dažnai nelabai nusileidžia originalaus gaminio kainai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau jei radus patinkančias prekes, pažymėtas garsiais prekių ženklas, pavyzdžiui, Kinijos elektroninėje parduotuvėje, jau vien ši aplinkybė yra nuoroda, kad tai klastotė. Būtent apie 80 proc. visų suklastotų prekių į Lietuvą patenka iš Kinijos.

Internetinės svetainės, parduodančios suklastotas prekes, tampa vis rafinuotesnės, todėl akivaizdu, kad pirkėjui kuo toliau tuo sunkiau darosi jas atskirti nuo originaliais gaminiais prekiaujančių svetainių. Todėl prieš perkant reikėtų labiau pasidomėti pačia įmone, palyginti kainas, paskaityti atsiliepimus.

REKLAMA

Iššūkiai ekonomikai ir verslui

Prekių klastotės daro didelę žalą šalies ekonomikai, verslui, intelektinės nuosavybės savininkams.

Kovai su prekių klastotėmis reikėtų ne tik didesnio prekių ženklų savininkų aktyvumo, bet ir pačios visuomenės švietimo. Vartotojai, kurie perka suklastotas prekes, turėtų suprasti, kad tokiais savo veiksmais daro žalą ne tik prekių ženklo savininkui, bet ir šalies ekonomikai.

REKLAMA

Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos kartu su Europos intelektinės nuosavybės teisių pažeidimo stebėsenos centro atkliktas tyrimas atskleidžia, kad kasmet dėl rinkoje esančių klastočių prarandama daugiau nei 48 mlrd. eurų arba 7,4 proc. visų pardavimo pajamų.

Intelektinės nuosavybės savininkai gana aktyviai prisideda prie kovos su klastotėmis. Prekių ženklų savininkai, tiesiogiai ar per savo vietinius atstovus, bendradarbiauja tiek su muitinės, tiek ir su policijos pareigūnais. Prekių ženklų savininkų pareigūnams pateikiama informacija, susijusi su originalių ir suklastotų prekių išskirtinėmis savybėmis, originalių ir suklastotų prekių gaminimo vietomis, oficialiais ir nelegaliais gamintojais, importuotojais, distributoriais, padeda tiek muitinės, tiek ir policijos pareigūnams greičiau ir efektyviau kovoti su klastotėmis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau viso to nepakanka, nes dauguma vartotojų vis tiek visais įmanomais būdais sieks įsigyti kuo pigesnę suklastotą prekę – svarbiausia, kad ant pigios ir nekokybiškos prekės puikuotųsi garsus prekių ženklas. Deja, įsigydami klastotes, vartotojai negerbia savo pačių teisių – jei prekė jau suklastota, nebegalima kalbėti ir apie tokius dalykus kaip prekės atitikimas saugumo reikalavimams ir kita.

Klastotės – pasaulinė problema

Klastočių problematika aktuali ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija atliko išsamią analizę ir pateikė detalią ataskaitą, kurios rezultatai tik dar kartą patvirtino, kad prekių klastočių statistika yra gana šokiruojanti.

REKLAMA

Bendras visų muitinėse sulaikomų suklastotų prekių siuntų visame pasaulyje skaičius kiekvienais metais viršija 100 000 vienetų (2011 m., 2012 m., 2013 m.). Atsižvelgus į tai, kad vienoje prekių siuntoje gali būti tūkstančiai suklastotų prekių, akivaizdu, kad sulaikomų prekių skaičiai yra didžiuliai. Daugiausia prekių klastočių siuntų sulaikoma iš Rytų Azijos, Kinijos, būtent iš Honkongo. Taip pat dauguma suklastotų prekių yra siunčiamos iš Turkijos, Singapūro, Tailando, Indijos, Maroko, Jungtinių Arabų Emyratų, Pakistano ir Egipto.

REKLAMA

Beveik 20 proc. visų sulaikytų prekių klastočių buvo pažymėtos prekių ženklais, kurie yra registruoti JAV, likusi dalis sulaikytų prekių buvo pažymėtos Italijoje (15 proc.), Prancūzijoje ir Šveicarijoje (po 12 proc.), Japonijoje ir Vokietijoje (po 8 proc.) registruotais prekių ženklais, likusi dalis – Jungtinėje Karalystėje, Liuksemburge, Ispanijoje, Belgijoje ir kt.

Sulaikomų suklastotų prekių (produktų) kategorijų diapazonas taip pat labai platus, – klastojama nuo prabangos iki kasdieninio vartojimo, pigių ir buities prekių. Pavyzdžiui, 2013 m. dažniausiai klastojamos prekės buvo įvairi avalynė (apie 27 000), drabužiai (apie 18 000), odos gaminiai (apie 18 000), elektros prietaisai (apie 16 000), laikrodžiai (apie 7000), medicinos instrumentai (apie 6000), parfumerijos gaminiai (apie 5000). Verta atkreipti dėmesį, kad tam tikrų kategorijų prekės, pavyzdžiui, žaislai, vaistai ar atsarginės dalys, dėl savo netinkamos kokybės gali būti pavojingos žmonių sveikatai ar nesaugios naudoti, todėl būtent tokių prekių klastotės ir kelia didelę riziką vartotojams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
  • Šventiniai atradimai su VILVI

TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų