Atsižvelgdama į keleivių vežimo nuostolingumą ir vis didėjančią finansinę naštą bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ Susisiekimo ministerija prašo Vyriausybės nustatyti viešųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo tvarką.
Pagal pirmojo ketvirčio rezultatus šiemet "Lietuvos geležinkelių" nuostoliai dėl keleivių vežimo gali padidėti iki 180 mln. litų, o valstybės biudžete bendrovei numatoma kompensacija - tik 5,02 mln. litų. Pernai patirta 122,6 mln. litų nuostolių. Be to, stinga lėšų keleivinių traukinių riedmenų parkui atnaujinti, kas yra būtina keleivių vežimo paslaugos kokybei užtikrinti.
Susisiekimo viceministro Arūno Štaro teigimu, iki šiol buvo taikoma ydinga praktika keleivių vežimo nuostolius kompensuoti krovinių gabenimo pajamomis. Tačiau tokių lėšų nebepakanka ekonominio sunkmečio sąlygomis - žymiai sumažėjus krovinių pervežimams smuko ir "Lietuvos geležinkelių" pajamos. Be to, kryžminis finansavimas, kai keleivių vežimo nuostoliai yra dengiami kitos rentabilios veiklos pelnu, nėra leidžiamas pagal Europos Sąjungos (ES) teisės reikalavimus.
Be to, šiais metais "Lietuvos geležinkeliai" valstybei turės sumokėti beveik 50 mln. litų dividendų, taigi neteks galimybės šiomis lėšomis bent iš dalies padengti keleivių vežimo nuostolius, kaip tai buvo daroma ankstesniais metais.
Susisiekimo ministerija siekia, kad būtų surastas teisinis šios problemos sprendimo būdas. Su geležinkelio įmone, teikiančia keleivių vežimo paslaugas, turi būti pasirašyta sutartis, o nuostoliai, patiriami dėl visuomenės aptarnavimo įsipareigojimų vykdymo, įmonei turėtų būti kompensuojami Vyriausybės nustatyta tvarka. Tokia nuostata yra numatyta nuo 2004 metų galiojančiame Geležinkelių transporto kodekse ir ES teisės aktuose, tačiau nuostolių kompensavimo tvarkos Vyriausybė iki šiol nėra patvirtinusi.
Viceministro A. Štaro nuomone, jei "Lietuvos geležinkelių" veikla šiais metais nebus pelninga, teks mažinti keleivių vežimo geležinkelių transportu maršrutus arba didinti bilietų kainas. Siekdama, kad dėl to nenukentėtų gyventojai, Susisiekimo ministerija tariasi su savivaldybėmis, kaip optimizuoti keleivių vežimo maršrutus ir suderinti skirtingų rūšių transportą.
Penktadienį Susisiekimo ministerijos iniciatyva vykusiame Vyriausybės Strateginio planavimo komiteto posėdyje paprašyta pateikti papildomos informacijos apie "Lietuvos geležinkelių" strateginius planus bei apie ilgalaikę keleivių vežimo Lietuvoje strategiją.