• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvoje kapinių tvarkymo papročiai keičiasi

Žvakių nušviestos kapinaitės stebina ne vieną užsienietį

Artėjančios Vėlinės, lapkričio antroji diena, yra bene seniausia tradicinė lietuviška šventė, menanti ikikrikščioniškus laikus, kurios išlikimą ir unikalumą lėmė ypatingas ryšys su mirusiųjų pasauliu. Šiandien ryškiausias Vėlinių paprotys – aplankyti artimųjų kapus, juos sutvarkyti ir uždegti žvakutę. Būtų gražu pasirūpinti ne tik savo, bet ir apleistais kapais.

REKLAMA
REKLAMA

Seniau mirusiųjų atminimui skirta šventė buvo vadinama Ilgėmis ir trukdavo tris dienas. Bendravimui su mirusiaisiais buvo skirtas visas rudens metas nuo derliaus nuėmimo iki pat Kūčių. Tačiau ne visos Lietuvos kapinės ir pavieniai kapai yra sutvarkyti ir tinkamai prižiūrimi.

REKLAMA

Siūlo sutvarkyti apleistus kapus

„Vėlinių laikotarpis – pats geriausias metas pasirūpinti ne tik savo artimųjų kapais, bet ir šalia esančiomis palaidojimo vietomis. Neretai galima stebėti, kad šalia gražiai sutvarkytų kapų stūkso ir vos žymus krūmais apaugęs kauburėlis. Nebūkime abejingi – skirkime, kad ir nedaug laiko, tačiau pagerbkime ir šį anapilin iškeliavusį žmogų. Nupjaukime žolę, neleiskime užželti krūmais ir uždegime nors vieną žvakutę “, – prašo Kultūros paveldo departamento vyriausioji valstybinė inspektorė Audronė Vyšniauskienė.

REKLAMA
REKLAMA

A.Vyšniauskienė mano, kad Lietuvoje kapinių tvarkymo papročiai po truputį keičiasi. Seniau buvusias natūralias gėles keičia plastmasinės. Augančią žolę uždengia betono plytelės ar net kiliminės dangos, o žvakės nešamos įvairiose pakuotėse, kurios po Vėlinių lieka kapinėse kaip šiukšlės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Nederėtų kapų paversti buitinių daiktų sandėliu. Nuo seno lietuviai nešdavo tik tai, kas kapinėse supūna ir nepalieka šiukšlių. Vietoj plastmasinių gėlių geriau atneškime gyvą žiedą, o betono plokštes palikime statyboms, bet ne kapams. Tegu čia želia natūrali augmenija. Ją tereikia tik retkarčiais nupjauti“, – mano palaidojimo vietų specialistė.

REKLAMA

Dažnai neprižiūrimos ir apleistos lieka senosios kaimo kapinaitės, karių kapai ir pavieniai palaidojimai. Gyventojai raginami neužmiršti šių vietų – nurinkti šiukšles, nukritusias šakas, nupjauti pradėjusius želti krūmus. Specialistai pataria nepjauti pūvančių kryžių tol, kol jie nekelia pavojaus žmonių gyvybei, o nuvirtusius tiesiog sudėti šalia kapinių tvoros.

REKLAMA

Mirusiųjų pagerbimas ugnimi – šimtmečius menanti tradicija

Vėlinių išvakarėse žvakių nušviestos kapinaitės stebina ne vieną užsienietį – panašių papročių galima aptikti daugelyje tautų, tačiau Lietuvoje ši tradicija ypač svarbi ir gaji. Žvakių liepsnelėmis pagerbiamos ir nežinomųjų kapavietės, mirties vietos, senieji pilkapiai, prisimenamos ir „klajojančios vėlelės”, neturinčios savo poilsio vietos. Ugnies šviesa ir šiluma simboliškai reiškia gyvybę, atsinaujinimą, susitelkimą ir vienybę.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Iš tiesų ugnies motyvas mirusiesiems skirtose apeigose yra itin senas – liepsnos pėdsakų randama beveik visų laikų baltų genčių laidosenoje. Archeologų duomenimis, mirusiųjų deginimas kaip bendras laidojimo apeigų bruožas skirtinguose Lietuvos regionuose įsivyravo valstybės susidarymo laikotarpiu ir buvo praktikuojamas iki krikšto ir net ilgiau.

REKLAMA

Mažiau išlikęs Vėlinių arba Ilgių paprotys, kurį dar galima atpažinti kaimyninėje Baltarusijoje, – bendravimui su mirusiaisiais skirtas vaišes. Antai XVII a. Vilniaus jėzuitų kolegijos veiklos ataskaitoje piktinamasi, kad žmonės nešdavo aukas mirusiųjų senolių ir draugų vėlėms, ypač per Velykų, Kalėdų iškilmes. Senosios apeigos, kurių bažnyčiai nepavyko uždrausti ir išnaikinti, ilgainiui susiliejo su krikščioniškais papročiais – šeimos rate rengiamų vaišių metu melstasi, giedota, kviestos artimųjų vėles, buvo pjaunamas avinas, aukojami valgiai ir gėrimai. Ruošiantis vaišėms buvo kūrenama apeiginė pirtis, vėliau paliekama ir vėlėms nusiprausti.

Vėlinių metu seniau vietoje žvakių kapinėsi buvo kuriami laužai – tokia tradicija iki šių dienų išlikusi Dzūkijoje, Margionių kaime, Varėnos rajone. Ugnies sąsajos su mirusiųjų pasauliu sutinkamos ir sakmėse, dainose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų