• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Esate viena iš aktyviai prieš Nord Stream projektą pasisakančių politikių. Kiek realiai įmanoma pristabdyti pirmyn važiuojantį traukinį? Daug kam atrodo, jog dujotiekis vis tiek bus, ir neverta „plėšytis“.


Projektas iš tiesų jau yra beveik pradėtas įgyvendinti pradėtos antžeminės dalies statybos, ruošiami vamzdžiai požeminei daliai.

Esate viena iš aktyviai prieš Nord Stream projektą pasisakančių politikių. Kiek realiai įmanoma pristabdyti pirmyn važiuojantį traukinį? Daug kam atrodo, jog dujotiekis vis tiek bus, ir neverta „plėšytis“.


Projektas iš tiesų jau yra beveik pradėtas įgyvendinti pradėtos antžeminės dalies statybos, ruošiami vamzdžiai požeminei daliai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau dar yra keli projekto įgyvendinimo aspektai, dėl kurių verta „plėšytis“. Visų pirma tai aplinkosaugos standartų laikymasis statybų ir eksploatacijos metu ir tinkama šio laikymosi priežiūra. Tik nuolat keldami šį klausimą ir kalbėdami su visomis Baltijos jūros valstybėmis, galėsime būti tikri, kad ne visi sėdės užsimerkę ir nematydami, kas vyksta Baltijos dugne. Antras ne mažiau svarbus klausimas galimos žalos atlyginimas.

REKLAMA

Iš tikrųjų – kas ją atlygintų? Ką apie tai sako projekto autoriai ir šalininkai?


Šiuo metu projekto dokumentacijoje niekur nėra aptariama, kas ir kaip atlygins žalą, atsiradusią galimos ekologinės avarijos atveju. Apie tai vengia kalbėti ir „Nord Stream“ atstovai, teigiantys, jog žala būtų atlyginta draudikų, draudžiančių įvairias projekto įgyvendinimo stadijas. Tačiau šis iš pažiūros paprastas atsakymas slepia daugybę problemų. Visų pirma, mano nuomone, galimos avarijos atveju gali būti pakankamai sudėtinga išieškoti žalą iš Nord Stream. Pagal galiojančius ES ir tarptautinius dokumentus, už tokią žalą būtų atsakinga šalis, kurios vandenyse ši žala atsirado.

REKLAMA
REKLAMA

Tarkime, prie Gotlando įvykus avarijai ir teršalams atkeliavus iki Lietuvos, žalos atlyginimo turėtume reikalauti iš Švedijos, o ši iš „Nord Stream“. Tačiau kol kas iki galo neaišku, kokios valstybės teismuose ir pagal kokios valstybės teisę švedai tai galėtų daryti žala atsirastų Švedijoje, vamzdis tęsiasi nuo Rusijos iki Vokietijos, jį valdo kompanija įregistruota kažkur Šveicarijos kaimelyje... Beje, apie žalos atlyginimą vengiama kalbėti ir planuojamų Rusijos ir Baltarusijos atominių elektrinių dokumentacijoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Apie ekologinę situaciją Baltijos jūroje girdima labai mažai gero, bet ekonominis ir energetinis išskaičiavimas, regis, nugali?

Baltijos jūros būklė dar vienas „Nord Stream“ aspektas, dėl kurio verta „plėšytis“. Kaip žinia, Baltija bene užterščiausia ES jūra. O neseni tyrimai, bendrai atlikti visų aplink Baltiją esančių valstybių mokslininkų (įskaitant ir Rusiją), rodo, jog visoje Baltijos jūroje, o ypač Suomijos įlankoje genotoksiškumo (ląstelių pažeidimas vėžį sukeliančiomis ir kitomis nuodingomis medžiagomis) lygis jūros organizmuose dešimtis kartų viršija leistinas normas. Šie pažeidimai atsiradę dėl nuodingų medžiagų, esančių Baltijos dugne (Baltija - labai dumblinga jūra). Vamzdyno tiesimo metu šis dumblas bus neišvengiamai sujudintas ir nuodingos medžiagos pakils aukštyn. O kur dar neseniai pasirodžiusi informacija apie prie Gotlando Rusijos laivyno visai neseniai esą paskandintą cheminį ginklą! Pasitvirtinus tokiai informacijai, kiltų dar daugiau abejonių dėl Nord Stream „nekenskingumo“ aplinkai. „Nord Stream“ atstovai iki šiol nepateikė įtikinančių atsakymų į minėtus klausimus.

REKLAMA

Kas yra didžiausi šalininkai ir sąjungininkai mėginant projektą stabdyti?

Džiugu, jog Lietuvos valdžios institucijos veikia pakankamai aktyviai, reikšdamos abejones dėl „Nord Stream“. Šiuo metu jau, deja, belieka kalbėti tik apie veiksmus, padedančius projektą stebėti per padidinamąjį stiklą ir užtikrinti, kad būtų griežtai laikomasi visų aplinkosauginių reikalavimų. Minėto mokslinio tyrimo rezultatus esu išplatinusi visiems Europos Parlamento nariams, aplink Baltiją esančių valstybių aplinkos ministrams. Iš Danijos ministro sulaukiau pažado „Nord Stream“ statybą stebėti labai atidžiai. Tikiuosi, ne tuščio. Taip pat kai kurios aplinkosaugininkų grupės Lenkijoje ir Estijoje nuolat kelia „Nord Stream“ klausimą.

REKLAMA

Dažniausiai naudojate ekologinės grėsmės argumentą. Neretai tenka girdėti, kad tai tik priedanga tikrajam interesui – „rusofobiškai kenkti Rusijai“.

Projektą įgyvendina ne tik Rusija, bet ir Vokietija. Galų gale dujotiekis iš Rusijos į Vokietiją yra paskelbtas vienu iš prioritetinių ES energetikos infrastruktūros projektų. Todėl apie rusofobiją ir kenkimą Rusijai, manau, kalbėti nėra pagrindo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ką atsakytumėte į paprastą „ūkinį argumentą“, jog dujos reikalingos ekonomikai nesustoti ir žiemą pasišildyti? Kokios alternatyvos?


Įgyvendinus „Nord Stream“, ES taps dar labiau priklausoma nuo vieno dujų tiekimo šaltinio Rusijos. Tai ironiška, nes projektas įgyvendinamas esą siekiant užtikrinti energetinį nepriklausomumą. Be to, neatsižvelgiama į mažųjų ES valstybių keliamas abejones, jog, nutiesus šį dujotiekį, nebeliks trukdžių užsukti vamzdžių, tiekiančių joms dujas.

REKLAMA

Alternatyvos ES mastu tai alternatyvūs dujotiekiai, kuriais tiekiamos dujos iš kitų valstybių. Visų pirma, „Nabucco“. Lietuvos atveju alternatyvus apsirūpinimo dujomis kelias, kad ir jūra. Bendra alternatyva alternatyvūs energijos šaltiniai. Kodėl negalime šildytis tuo, ko turime biokuras, vėjas, saulė?

REKLAMA

Ką projekto sėkmingas veržimasis pirmyn, nepaisant ekologinių ir energetinio saugumo argumentų, sako apie Europos politinio elito vertybes ir perspektyvas? „Šrioderizacija” pažengusi toli?

Manau, tai rodo tamprius kai kurių Europos politikų ryšius su verslo grupėmis, suinteresuotomis šio projekto įgyvendinimu. Džiugu tik, kad ES institucijose yra ir politikų bei pareigūnų, atstovaujančių įvairioms ES valstybėms, nepritariančių šiam projektui ir siekiančių, kad Baltijos aplinkos išsaugojimas būtų svarbesnis nei vamzdžio nutiesimas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų