Praėjusiais metais pasigirdo siūlymų atgaivinti iki 2008-ųjų šalyje galiojusią baudos balų sistemą už kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus. Tačiau Policijos departamento siūlymas iki šiol neįsigaliojo dėl Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pakeitimų. Projekto rengėjai balų sistemos teigia neatsisakantys, nors ir nedrįsta prognozuoti, kada ji galėtų įsigalioti. Automobilių ekspertai vieningai sutaria, kad tokia sistema – reikalinga.
Laukia naujo ANK
Policijos departamentas 2011-ųjų vasarą siūlė vėl grąžinti anksčiau Lietuvoje galiojusią baudos balų sistemą už KET pažeidimus. Šiam siūlymui pritarė Valstybinė eismo saugumo komisija, sutarta parengti metodiką, kaip funkcionuotų baudos balų sistema, jei ją būtų nutarta grąžinti. Numatyta kiekvienam vairuotojui, turinčiam daugiau kaip dvejų metų vairavimo stažą, metams sąlyginai skirti 10 balų, o pradedančiajam vairuotojui – 5 balus.Padarius pažeidimą, už kurį kodekse numatytas teisės vairuoti atėmimas, iš vairuotojo būtų atimami ne daugiau kaip 3 balai už vieną pažeidimą, už kitus – po 2 ar 1 balą. Per metus praradus turimus balus, vairuotojui būtų atimama teisė vairuoti 12 mėnesių.
Kaip sako, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas, tokia baudos balų sistema iki šiol neisigaliojusi, mat visi laukia naujo Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) projekto įsigaliojimo, kuris nuo kitų kitų metų pradžios turėtų pakeisti 1984-aisiais priimtą ir iki šiol galiojantį ATPK.
„Ieškoma būdų, kuriais būtų galima daugiau ar mažiau paveikti nedrausmingus vairuotojus, o kelių policija norėtų baudos balų sistemą grąžinti, nes pakankamai veiksminga priemonė, bent jau kitose šalyse. Jis yra pasiūlytas, jį turėtų įdėti, jeigu dės, į ANK. Policijos departamentas yra siūlęs ir Vidaus reikalų ministerijai (VRM) ir Susisiekimo ministerijai įtraukti į dabartinį ar būsimą kodeksą, bet, kaip matote, kol kas nėra“, – lrt.lt informavo D. Šalomskas.
Visus norus yra sudėję
„Mes esame pasirengę, bet iš ministerijos [siūlymas] kol kas dar neišėjo, nes yra problema dėl kodeksų – yra naujas ANK projektas vietoj ATPK ir dėl to „nedegantys“ projektai stabdomi, kad nepadarytų visiškos mišrainės tarp teisės aktų“, – teigė VRM Plėtros programų ir projektų įgyvendinimo skyriaus vyr. specialistas Darius Vasaris.
Pasak specialisto, visi policijos, viešojo saugumo politikos formavimo siūlymai ir norai yra sudėti ir atiduoti Teisės departamentui, tačiau Seimas esą buvo užkrautas įstatymais ir vadovybė nusprendė „nežūtbūtinių“ projektų Vyriausybei neteikti.
„Daug mūsų projektų Seime yra nepriimtų ir laukiančių eilės. Ši sesija, o kitos tik pusė, nes rinkimai, tai praktiškai nerealu, kad priims, tai nėra reikalo ir teikti. Tą klausimą vis gvildename ir žiūrėsime, nes dar naujų pakeitimų gali būti. Norime kuo daugiau sudėti, kad po kelis straipsnius nesiuntinėti. Bet iš principo mes to neatsisakome“, – dėstė D. Vasaris.
Įžvelgia ir pliusų, ir minusų
Tuo metu buvęs garsus lenktynininkas Stasys Brundza baudos balų sistemoje įžvelgia ir pliusų, ir minusų. Esą tai yra tam tikras drausminantis faktorius, tačiau tam, kad būtų nubausti vairuotojai, jeigu radaras užfiksavo greičio viršijimą, reikia surasti vairuotoją.
„Dabar nuėjome ta kryptimi, kad savininkas moka baudą, o paskui jis pats išieško. Tokiu būdu baudos išieškojimas palengvėja, bet su baudos taškais darosi sunkiau – neaišku, kam juos skirti. Einant tuo keliu baudos taškų sistema sunkiau pritaikoma“, – LRT interneto tarnybai kalbėjo S. Brundza.
Anot eismo specialisto, vokiečiai turi baudos balų sistemą ir esą su ieškojimu galbūt turi mažiau problemų nei Lietuva. „Iš pradžių atšaukia, po to galvoja. Nežinau, kodėl taip įvyko, bet jeigu prieisime prie to, kad bus baudžiamas savininkas, tai taškų sistema nėra tinkamas dalykas. Mano galva, nereikėjo iš viso šito kažkada keisti“, – sakė S. Brundza.
Verstų būti atidesniais
Tuo metu automobilių ekspertas Ramūnas Fetingis teigė pasisakantis už balų sistemą ir esą, jeigu norima sudrausminti vairuotojus, ypač piktybiškus, tai balų sistema yra naudinga ir daugelis šalių vienokia ar kitokia forma ją naudoja.
„Neįsivaizduoju, kodėl Lietuva atsisakė, bet, manau, tai suveikė lobizmas. Tarkime, pasižiūrėkite į Seimo narį Petrą Gražulį, kuris keliasdešimt kartų viršijo greitį nusifotografavęs. Jeigu turėtų balus, jis jau seniai nevairuotų automobilio“, – LRT interneto tarnybai sakė R. Fetingis.
Kitas automobilių ekspertas Artūras Pakėnas taip pat sutinka, kad balų sistema nėra bloga. „Jeigu nėra balų sistemos, tai žmogus kiekvieną kartą vertina skirtingai – pakliuvo, sumokėjo baudą ir jau jaučiasi švarus prieš Dievą. Kaupiamoji balų sistema prilaiko žmogų. Įsivaizduokit, žmogus turi 5–6 balus – ilgą laiką žmogus važiuoja labai ramiai, kad tie balai jam anuliuotųsi – yra tam tikras auklėjamasis veiksnys“, – sakė A .Pakėnas.
2007-aisiais baudos balų sistema Seime rengėjų siūlymu buvo atšaukta, nes daugyje straipsnių įvesta alternatyvi teisės atėmimo nuobauda. Pagal galiojusią tvarką žmogui, per metus už padarytus pažeidimus surinkusiam 10 baudos balų, būdavo atimama teisė vairuoti automobilį 12 mėnesių.
Vytenis RADŽIŪNAS