Partizanai – miško broliai ir herojai ar šaltakraujai žudikai ir banditai? Tokį klausimą žiūrovai kelia pamatę naujausią Šarūno Barto filmą „Sutemose“, kuriame dalis žiūrovų įžvelgia menkinantį už Lietuvos laisvę kovojusių partizanų vaizdavimą. Tačiau naujienų portalo tv3.lt kalbintas istorikas tvirtina, kad režisierius sugebėjo realistiškai pavaizduoti sudėtingą istorijos laikotarpį.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“ (nuotr. kūrėjų)

Šarūno Barto filmas „Sutemose“ (nuotr. kūrėjų)

Po filmo pasirodymo įvairiose su Lietuvos istorija susijusiose feisbuko grupėse pasirodė „Sutemose“ kritikuojantys įrašai. Internautai piktinosi, kad Š. Bartas partizanus pavaizdavo kaip palūžusius, apskurusius, praradusius viltį. Kai kuriems žiūrovams užkliuvo, kad filme rodomi vidiniai partizanų ginčai, išdavystės, o, komentatorių nuomone, sovietiniai pareigūnai parodomi iš šviesesnės perspektyvos.

Dalį papiktino ir tai, kad Š. Barto filmas buvo finansuotas iš valstybės biudžeto. Lietuvos kino centro duomenimis, visas filmo biudžetas – 989 tūkst. eurų. Iš jų 650 tūkst. eurų skyrė Lietuvos kino centras.

Visi partizanai banditai?

Atsargos karininkas ir saugumo ekspertas Aurimas Navys naujienų portalui tv3.lt sakė, kad filmo meninė pusė, nors ir paliko slogų įspūdį, jos nekritikuosiantis, nes kiekvienas turi savitą skonį. Tačiau, pašnekovo teigimu, reikia kalbėti, kokią žinią neša Š. Barto filmas.

REKLAMA

„Mes suprantame, kad tas laikotarpis yra labai svarbus Lietuvai: ir istorine, ir auklėjamąja, ir edukacine prasme. <...> Šis filmas rodo, kad vyko pilietinis karas, kad labai blogai gyventi buvo, sunku. Tie patys partizanai parodomi kaip banditai“, – tvirtina A. Navys.

Pasak atsargos karininko, iš Š. Barto filmo galima susidaryti įspūdį, kad, jei ne sovietinė valdžia, visi lietuviai būtų „išsiskerdę“.

„Šiuo atveju matome, kad arba žūsta partizanai, arba tie, kurie su jais susiję. O visi enkavėdistai, visi stribai lieka gyvi, ilgai ir džiaugsmingai gyvena. Tas naratyvas kažkoks kreivas“, – teigia A. Navys.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Kritikuoja nematę

Istorikas Darius Indrišionis laikosi visai priešingos nuomonės – jo teigimu, Š. Bartas sugebėjo gana gerai parodyti partizanų kovą.

„Mano nuomone, jis pateikia pakankamai realistišką vaizdinį to laikmečio, partizaninio laikotarpio, lyginant su režisieriaus Andriaus Juzėno „Pelėdų kalnu“ ar Jono Vaitkaus filmu „Vienui vieni“. Mano manymu, Š. Barto filme „Sutemose“ partizanai atvaizduojami realistiškiau nei minėtuose filmuose“, – naujienų portalui tv3.lt sakė istorikas.

D. Indrišionis teigia, kad „Sutemose“ partizanų būrys vaizduojamas kaip pervargęs, skaldomas įvairių išdavysčių. Kai kuriose filmo scenose rodoma, kaip partizanai atima iš gyventojų turtą, nužudo valstietį, kurį partizanai apkaltina išdavyste arba karo lauko teismas, kurį miško broliai surengia vienam iš saviškių.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

„Tas visas vaizdavimas yra pakankamai neįprastas visam lietuviškam partizanų vaizdavimui. Neįprastumas ir kelia patį didžiausią žmonių susierzinimą, kad partizanai vaizduojami pavargę, patys žudantys saviškius, žiaurūs vietinių gyventojų atžvilgiu“, – tvirtino D. Indrišionis.

REKLAMA

Istoriko nuomone, piktinasi dažnai tie žmonės, kurie net nėra matę filmo ir nesiruošia jo žiūrėti. Tačiau kritikams, kurie sako, kad filmas niekina partizanus, D. Indrišionis pateikia kitokią nuomonę.

„Bendra filmo nuotaika yra ta, kad partizanai buvo žmonės, kurie kovojo už teisingą idėją ir laisvą Lietuvą“, – sakė istorikas.

Nėra herojiškų filmų?

Atsargos karininkas A. Navys sakė, kad partizaninio judėjimo pabaigoje buvo juntama neviltis tarp karių, nes partizanai apie dešimt metų praleido miškuose.

„Tai lemia ir psichologinę žmogaus būklę ir tai, kaip jis jaučiasi, kaip jis elgiasi. Sutinku, kad partizanų tarpe buvo ir tų, kurie darė nusikaltimus, kurie nusavindavo, pavogdavo. Vyko karas. Kare tokių dalykų pasitaiko“, – tvirtino A. Navys.

Tačiau pašnekovas pasipiktinęs, kad būtent filmas, finansuotas iš mokesčių mokėtojų pinigų, rodo tą neviltį, kai, A. Navio nuomone, trūksta juostų, rodančių partizanų herojiškumą, tai, kad partizanai buvo kariuomenė.

„Ką aš noriu pabrėžti, mes Lietuvoje neturime nė vieno, bent jau aš nežinau, filmo, parodančio šviesiąją, gerąją, kovinę, herojišką pusę. Nė vieno tokio filmo neturime. Jei mes turėtume kokius 50 filmų, kurie sakytų, kad partizanai buvo herojai, ir kituose filmuose sakytume, kad tarp jų buvo ir kitų, tai tvarkoje, tada aš suprantu, kad galbūt reikia atsverti“, – kalbėjo A. Navys.

Pašnekovas siūlė pažvelgti ir imti pavyzdį iš Holivudo ir kaip pavyzdį pateikė Melo Gibsono režisuotą filmą apie škotų pasipriešinimą „Narsioji širdis“ (angl. „Braveheart“). A. Navio tvirtinimu, filme nerodoma, kad škotai buvo „nuvargę ar apiplyšę“.

REKLAMA

„Reikia daugiau šviečiamųjų, edukacinių filmų, kurie neštų žinią, kad taip, tai buvo sudėtingas laikotarpis, bet jeigu ne partizanai, jei ne jų rėmėjai, mes neturėtume to, ką dabar turime. Mes neturėtume laisvos Lietuvos. Mes neturėtume geresnių sąlygų Lietuvoje, kalbant apie rusakalbių gyventojų padėtį, lyginant su Latvija ar Estija“, – sakė A. Navys.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Atsargos karininko nuomone, filmo kūrėjai galėjo pasikonsultuoti ir su profesionaliais kariškiais, ypač dėl to, kad filmas finansuotas iš valstybės pinigų. Filme rodoma, kad partizanai gyveno palapinėse. A. Navio teigimu, nors pačioje pasipriešinimo pradžioje kovotojai ir rinkosi tokį gyvenimo būdą, greitai jo atsisakė ir apsistojo bunkeriuose.

„Ką aš matau dabar tame filme, kaip buvęs karininkas, tai, atsiprašant, nesąmonė“, – kalbėjo pašnekovas.

Yra kūrinių apie partizanus-herojus

D. Indrišionis nesutinka, kad lietuviai nėra sukūrę filmų, šlovinančių partizanus.

„Manyčiau, kad mano minėtas „Pelėdų kalnas“ ar „Vienui vieni“ yra tie filmai, kur partizanai vaizduojami pakankamai teigiamai, beveik be kažkokių neigiamų atspalvių. Galima sakyti, kad jie rodomi gana vienpusiškai, kad partizanas yra neklystantys herojų vaizdinys“, – kalbėjo istorikas.

Jo teigimu, partizanus vien teigiamai rodė ir prieš kelerius metus rodytas televizijos „Laisvės kaina. Partizanai“.

„Jis prisidėjo prie tokio išskirtinai teigiamo partizanų vaizdavimo, be kitokių atspalvių ar neigiamų pusių“, – tvirtino D. Indrišionis.

REKLAMA

Keista, jei Kremlius nepasinaudos

Š. Barto „Sutemose“ besipiktinančių gretose netrūko nuogąstavimų, kad šiuo filmu informaciniame kare gali pasinaudoti ir Kremliaus propagandistai. A. Navys teigė, kad bus keista, jei Rusija nepanaudos šio filmo savo propagandinėje kampanijoje.

„Gali būti sakoma, kad patys lietuviai finansuoja filmą, kuris rodo, kad išties vyko pilietinis karas. O jie tai sakė dar praėjusio amžiaus viduryje ir pabaigoje. Tai čia senas Kremliaus naratyvas“, – sakė A. Navys.

„Ar tai yra Kremliaus propagandos dalis? Aš nemanyčiau. Manau, kad nepaisant visko, partizanų kova filme pavaizduota kaip teisingas dalykas, kad tai žmonės, kurie kovojo už laisvą ir nepriklausomą Lietuvą, tačiau jų žiaurioje kovoje pasitaikė klaidų ir klystkelių“, – galimybę Kremliui panaudoti Š. Barto filmą propagandiniais tikslais atmetė istorikas D. Indrišionis.

Š. Barto režisuotas filmas „Sutemose“ šiuo metu rodomas Lietuvos kino teatruose.

vERONIKA
2019-12-06 21:46:58
REIKEJO PAGYVENTI TADA IR PAMATYTI SAVO AKIMIS KAS TADA BUVO, .kODEL VISKA NORIMA PARODYTI KITAIPO?, TEISINGAI PARODYTA IR VIENA KARTA PAKAKTŲ PIEŠTI RUŽAVON SPALVOM. DAŽNIAUSIAI APIE TĄ LAIKOTARPĮ KALBA JAUNU ŽMONES,, KURIE NETURI APIE TĄ LAIKOTARPĮ JOKIO SUPRATIMO
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Jonas 2020-02-04 23:17:41
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Istorija kuria nugaletojai.tadas blinda prie ruso buvo didvyris.realybeje-arkliavagis.partizanai prie ruso buvo banditai,prie"landzbergio"-didvyriai.dabar vel banditai-ka,vel valdzia keiciasi?   ATSAKYTI
rimas 2020-01-26 10:16:01
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
matomai gavo apmokama uzsakima is putinybes...   ATSAKYTI
Mindaugas 2020-01-24 21:01:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Mano tevai senukai ir dar pamena tuos laikus ir nieko gero apie brolius pasakyt negali nes arciau 50 metu jie ten miskuose baige is proto kraustytis terorizuodavo kaimiecius kurie ir patys valgyt neturejo ir kaltindavo tevynes isdavyste    ATSAKYTI
Politinio kalinio vaikas 2020-01-23 18:33:01
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Banditai naktį stribai dieną vienodai plešeir saugojo savo kailius.
   ATSAKYTI
S 2020-02-06 22:38:34
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Ta patį man ir mama pasakodavo...  
Saulute 2020-01-23 10:24:03
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Mano senelius kaip tik ir išžudė tokie valkatos Smetonos laikų banditai. Leiskite paklausti - Lietuva laisva 30 metų ir kodėl tik dabar pradėjo ieškoti banditų kaulų ir juos liaupsinti ar kad dabar baigia išmirti žmonės ,kurie patyrė tas kančias ir pasakytų teisybę , kuri vargiai patiktų liaupsintojams? O Bartas dar ne viską parodė, pagarba jam   ATSAKYTI
Vicka 2020-01-21 21:52:04
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Tiesa parodė,ko čia dejojat   ATSAKYTI
Zaika 2020-01-20 15:44:19
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Tai tikrai jei ne sovietai lietuviai būtų issiskerde.Kas buvo partizanai tai banditai kurie slepesi nuo sovietu ir bego i miskus kurie tikrai nekovojo uz lietuvą.Naktimis eidavo plesdavo zmones ir zudydavo.Kaip jie galejo taikius zmones vaikus nekaltus nusauti.Tai buvo banditai o ne partizanai.Fu slykstu apie juos skaityt ir dar filmus kuria apie demonus.Fu fu !   ATSAKYTI
Vicka 2020-01-21 21:55:04
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Taip ir buvo,dabar blet axujieni kovotojai  
Alvydas 2020-01-20 09:03:56
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Pritariu mintims apie kai krių miškinių žiaurumą. Ir tvirtinu tai žiniomis iš pirmų lūpų- tėvų pasakojimų
Nereikia visko piešti rožinėmis spalvomis, kai taip nebuvo.   ATSAKYTI
Co 2020-01-20 07:16:58
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Apie lensbergiu dinastija jau filma reiktu statyti. Kaip lensbergis voge, kaip kompiuterius perpardavinejo, kaip ginklus pirko is nusikalstamu grupuociu, kaip namus pasistate uzsienio kurortuose ir panasiai   ATSAKYTI
Oi 2020-01-20 07:14:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Uz 10000 eur buvo galima pastatyti 10 lietuvisku filmu.   ATSAKYTI
Po 2020-01-19 20:17:43
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Truputi pradedama sakyti ir rodyti teisybe - kas buvo partizanai, kaip kenke lietuvai gribauskaite, simonyte, kubilius ir t.t... greitai islis i pavirsiu ir lanzbergio darbeliai   ATSAKYTI
Ne viskas atitinka tikrovę, gal režisier 2020-01-19 16:44:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Arvydas   ATSAKYTI
mama 2020-01-18 22:18:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Kodel tiesa norima nuslepti.Juk daug pasakojo seneliai ,tevai.Draudes tevas buvo "partizanas".Amzina atilsi jo zmona pasakodavo kas per ziaurumas budavo.Gal aukstaitijoje ir buvo tas partizaninis judejimas.Zemaitijoje kiek pasakojo banditaudavo.
Dabar dar nuskurusiu zmoniu kiek.Pokari jus norit pavaizduor kad vaiksciotu su smokingais.Nejuokinkit.   ATSAKYTI
Oho 2020-01-18 11:51:27
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Kaip buvo, taip ir parodė   ATSAKYTI
Svajūnas 2020-01-18 09:30:49
Pranešti apie netinkamą komentarą
-23
O kiek maskolių išlindo..Gavo rublių jau utėlės..Rašosi vardais lietuviškais ,o ie visur lenda   ATSAKYTI
To Rimvidas 2020-01-18 09:15:13
Pranešti apie netinkamą komentarą
-6
Tu per tiek metų Lietuvoj ,neišmokai rašyt normaliai.. Geriau patylėk, nes jau esi demaskuotas, maskoli...   ATSAKYTI
Danutė 2020-01-04 18:11:27
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Bent kartą parodė teisybę, ir tai, dar per švelniai, kažkam tai labai nepatinka, bet tiesa yra tiesa.


   ATSAKYTI
Kasciunas 2019-12-17 23:08:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Partizanai turėjo būti atvaizduoti uniformuoti, gerai ginkluoti ir užimantys Kremlių!    ATSAKYTI
Rimvidas 2019-12-17 23:06:17
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Faktus nenusliepsi. Buvo banditais. Vagis.Plieśe. Tai banditizmas. Jos visus teisti reikia. ,,, didvyriai,,   ATSAKYTI
Jonukas 2020-01-19 19:48:20
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Pritariu.   
Vytautas 2019-12-16 22:25:35
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Aš juos gerai pamenu ir jų žiaurius darbus dar gerai menu iš nukentėjusiu nuo jų pasakojimu ir dabar sakau, kad lėtai su jais kovojo gal nebūtų tiek daug nieko nekaltų kaimo žmonių senelių , vaikų, mokinių, mokytojų, jaunimo nužudyta. Pagal JT tautų duomenys pokario laikotarpyje nužudyta apie 25 tūkstančius kaimo gyventoju, o su jais kovojusių tik virš pusantro šimto nukovė. Tai su kuo jie kovėsi. Tai ir jiems buvo aišku, kad raudonosios armijos vistiek nenugalės nes jie pralaimėjo prie staliningrado ir kursko lankoj. Pagridą jų sudarė ir visa ginkluotė buvo trečio reiho armijos ir jie patys buvo prisiekę pačiam adolfui 1941 m. Aš pats būdamas vaikėzu padėjau remontuoti pusbroliui karinę tecniką kurią slėpė kaimo daržinėse.    ATSAKYTI
Liwtuvis 2019-12-17 13:57:46
Pranešti apie netinkamą komentarą
-19
Kažką čia maišai senas stribe  
rimas 2020-01-26 10:21:46
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
o kiek tau,perdyla metu?kokius vaistus geri,kad tokia sviesia atminti turi...  

Top Video

Gero vakaro šou. „TV Pagalbos“ žvaigždė Navickas prisiminė, kaip saugojo Landsbergį: pas jį prie durų miegodavom
DABAR RODOMA
Gero vakaro šou. „TV Pagalbos“ žvaigždė Navickas prisiminė, kaip saugojo Landsbergį: pas jį prie durų miegodavom
DABAR RODOMA
Lietuvis įsiuto: bejėgio vilkiko vairuotojo nelaimė policijai sukėlė juoką
DABAR RODOMA
Gerbėjai dalijasi įrašu ir sako, kad princas Harry – svajonių vyras
DABAR RODOMA
Išsitraukė kamerą, pamačius, ką išdarinėja lėktuvo keleivė – vos sulaikė juoką
DABAR RODOMA
Įrašas spaudžia širdį: šuns reakcija į veterinarą nepalieka abejingų
DABAR RODOMA
Visi mes žmonės. Meiželytė dėl darbo Seime neteko meilės: „Puikiai suprantu Grybauskaitę“
DABAR RODOMA
Gražuolės bandymas atkreipti sportininkų dėmesį virto sensacija – visai nesidrovėjo
DABAR RODOMA
Princas Williamas su žmona Kate vos sulaikė juoką po žurnalistų komentarų
DABAR RODOMA
Negalėjo nenufilmuoti: vaizdas danguje priminė baisiausią siaubo filmą
DABAR RODOMA
Tokio padaro žvejai dar nebuvo regėję: nesuprato, kas per mutantas
REKLAMA
Kęstutis Navakas (nuotr. Fotodiena.lt)
Nors išgarsėjo kaip poetas, eseistas, literatūros kritikas ir vertėjas, Kęstutis Navakas save vadino nuotykių ieškotoju. Į nuotykius K. Navakas leidosi ne tik tūkstančių knygų ...
STT  (nuotr. Fotodiena.lt)
Giminystės ar draugystės ryšiai tarp dirbančiųjų vienoje įstaigoje savaime nėra blogai, tačiau apie juos turi būti žinoma sprendimų priėmėjams, teigia Specialiųjų tyrimų ...
Žvakutės (nuotr. Fotodiena.lt)
Lietuvos rašytojų sąjunga su giliu liūdesiu praneša, kad vasario 16 dieną po ilgos ir sunkios ligos mirė rašytojas Petras Naraškevičius. Su Velioniu galima bus atsisveikinti ...
Stumbrai (nuotr. Fotobankas)
Pašilių stumbryne praėjusią savaitę nugaišęs stumbriukas – sausio pradžioje Utenos rajono savivaldybės tarybos nario „valstiečio“ Jono Slapšinsko nušautos stumbrės jauniklis. ...
Aurelijus Veryga (nuotr. stop kadras)
Koronavirusas vis dar nesustabdytas, apsikrėtusių žmonių vis dar auga, mirčių taip pat. Pakeitus skaičiavimo metodiką, skaičiai paaugo dar daugiau. Neseniai su Europos Sąjungos ...
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų