Apie galimybę dar šioje kadencijoje įvesti taršių automobilių ir nekilnojamojo turto mokesčius prabilęs premjeras Saulius Skvernelis verčia abejoti ne tik ekonomistus ir politologus, bet ir savo paties komandą. 2020 m. Seimo rinkimai jau ne už kalnų – ar politikai tikrai kiš pagalius sau į ratus, įvesdami naujus mokesčius?

Šviesoforai (nuotr. stop kadras)

Šviesoforai (nuotr. stop kadras)

Dar liepos pabaigoje, tikrindamasis pasitikėjimą Seime ir paklaustas, kokių papildomų mokesčių imtųsi pirmiausiai, premjeras Saulius Skvernelis teigė, kad nuo sausio 1 dienos tikisi įvesti taršių automobilių mokestį, o ilgainiui keisti ir nekilnojamojo turto mokestį.

Kalbos apie naujus mokesčius

„Bet kokiu atveju klausimas darbotvarkėje bus, išvengti negalėsime <...>. Niekur nedingsime, mes čia rudenį ateisime, nes biudžetas turi ne tiktai pajamas, kurias mes matome, pritariame ir norime didesnių, bet ir išlaidas. Tai norint didinti išlaidas, reikia turėti ir papildomas pajamas. Turime nekilnojamojo turto mokestį, bet diskusija turbūt neišvengiama, ar jis yra efektyvus, ar teisingas, ar bazė yra tinkama“, – žurnalistams Seime tąkart sakė S. Skvernelis.

REKLAMA

Premjeras Saulius Skvernelis (Paulius Peleckis/Fotobankas)

Premjeras Saulius Skvernelis (Paulius Peleckis/Fotobankas)

Vis dėlto planas apmokestinti taršius automobilius aplinkos ministerijoje dar tik ruošiamas. Kol kas svarstoma, kad progresyvus mokestis būtų taikomas praeinant techninę apžiūrą ir mažiausiai taršiems automobiliams (130 g/km CO2) siektų 20 eurų, o už didesnę taršą tektų mokėti papildomai. Taip pat kalbama apie subsidijas ekologiškiems automobiliams. Tikslų planą ketinama pristatyti rudenį.

Tikimybė artima nuliui

Banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas mano, kad taršių automobilio mokesčio veikiausiai sulauksime jau vien dėl Europos Sąjungos taikomo spaudimo, tačiau jis bus švelnus.

„Pats realiausias variantas – subsidijos, kas ir yra siūloma, tai ne mokestis, o sumokėjimas žmonėms, kad jie atsisakytų taršaus automobilio. Bet tai yra labai blogai ekonomine prasme ir tai yra pinigų švaistymas. Arba bus pakelta pakankamai aukšta kartelė ir bus įdiegtas mokestis naujai registruojamiems automobiliams. Bet vėlgi tikėtina, kad ta kartelė nebus 130 g/km CO2, nes dar pakankamai didelė dalis senesnių automobilių patektų aukščiau šitos ribos“, – tv3.lt kalbėjo Ž. Mauricas.

Žygimantas Mauricas (nuotr. Tv3.lt/Ruslano Kondratjevo)

Žygimantas Mauricas (nuotr. Tv3.lt/Ruslano Kondratjevo)

O štai galimybe netrukus įtvirtinti ir platesnį nekilnojamojo turto mokestį ekonomistas stipriai abejoja, nes šiuo klausimu gyventojams ne tik trūksta daug informacijos, bet papildomi mokesčiai prisidėtų prie būsto nuomos kainos augimo.

„Jeigu tai būtų mokestis, panašus į visuotinį mokestį, tikimybė jį įvesti yra artima nuliui. Drįsčiau teigti, kad yra nepasiruošta nekilnojamojo turto mokesčiui, nes trūksta informacijos, skaidrumo. Prieš įvedant tokius mokesčius, reikėtų vykdyti pakankamai išsamią informacinę programą, kad nebūtų tas mokestis, kaip perkūnas iš giedro dangaus“, – pažymėjo Ž. Mauricas.

REKLAMA

Jo teigimu, didžioji dalis gyventojų nežino, kiek vertas jų nekilnojamasis turtas, o įstatymai yra arba lankstūs, arba neaišku, kas kiek laiko reiktų pervertinti turtą.

„Daug techninių niuansų, kurie sukeltų daug pykčio, nepasitenkinimo ir įveltų į biurokratines džiungles, o iš to naudos būtų mažai. Tai manau, kad jokia Vyriausybė nesiryš to dalyko daryti. O kalbant apie antrojo būsto apmokestinimą, tai yra pakankamai rizikingas žingsnis, nes antrasis būstas dažnai būna nuomojamas. Tai gali neigiamai paveikti nuomos rinką ir pabranginti nuomos kainas“, – prognozavo pašnekovas.

Reikia visos sistemos pertvarkos

Mykolo Romerio universiteto docentas Saulius Spurga linkęs manyti, kad automobilių ir nekilnojamojo turto mokesčiai tik sukels daug kalbų, tačiau duos mažai naudos, o jų priėmimas parlamentarams šiuo metu nepalankus būtent dėl artėjančių rinkimų. Todėl politologas siūlo mąstyti plačiau ir galvoti apie esminę mokesčių reformą.

„Jeigu įvesti rimtą mokestį, tai laikas nėra patogus. Kadangi tai paliestų kiekvieną, būtų milžiniškas rezonansas. Matote, šitie mokesčiai iš tikrųjų nepopuliarūs, bet mes galime kalbėti kitokiu aspektu – apie teisingesnę ir tolygiau paskirstytą mokesčių sistemą. Galima pasakyti, kad yra sumažinamas darbo apmokestinimas, bet įvedami kiti mokesčiai. Eilinio žmogaus pajamų tai nepalies, bet bus teisingesnė ir labiau ekologiška tvarka. Bet tam turi būti visa sistema, reikia paliesti ne vieną ar du mokesčius, o aiškiai pasakyti, kokia bus mokesčių sistema, kur mes einame ir kodėl bus geriau“, – tv3.lt kalbėjo S. Spurga.

REKLAMA

Saulius Spurga (asm. arch. nuotr.)

Saulius Spurga (asm. arch. nuotr.)

Jis siūlo prisiminti, kad prieš 2016 metų Seimo rinkimus Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga daug kalbėjo apie mokesčių reformą, mokesčių surinkimą. Apie gerovės valstybę prieš rinkimus kalbėjo ir prezidentas Gitanas Nausėda.

„Šitoje vietoje mes turime sustoti ir pagalvoti, kokios valstybės piliečiai nori, kokia turi būti mokesčių sistema, kaip tie mokesčiai turi būti paskirstomi ir kam jie panaudojami. Manau, tokį sutarimą galima pasiekti ne Vyriausybės programos rėmuose, o partijos susitarimų rėmuose, jeigu prezidentas mus veda į gerovės valstybę.

O šiaip čia bus daug tąsymosi, daug emocijų ir labai didelis šansas suklysti, kad tie (taršių automobilių ir nekilnojamojo turto – aut. past.) mokesčiai bus neefektyvūs, netarnaus tikslams, nepadės padidinti mokesčių surinkimo, nei pasitarnaus ekologijai ar dar kažkam“, – svarstė S. Spurga.

Tik idėjos

Įdomu tai, kad kalbomis apie nuo kitų metų planuojamus įvesti mokesčius abejoja ir premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas. Jis portalui tv3.lt kiek anksčiau sakė esantis tikras, kad premjeras dar neturi „jokių galutinių siūlymų, nes ir ministerijos komentuoja juos skirtingai“.

Skirmantas Malinauskas (nuotr. LRVK | Darius Janutis)

Skirmantas Malinauskas (nuotr. LRVK | Darius Janutis)

Jis taip pat pripažino, kad radikalūs sprendimai mokestinėje bazėje būtų nepalankūs prieš kitąmet vyksiančius Seimo rinkimus, todėl dabartinės diskusijos tėra diskusijos.

„Galų gale nauji mokestiniai įstatymai gali įsigalioti tik praėjus pusmečiui nuo jų priėmimo. Pavasario sesija jau baigėsi, o jeigu įstatymai būtų priimti rudenį, tai labai tikėtina, kad ir taip įsigaliotų tik 2021 m., o tai reiškia naują Seimą ir naujus sprendimus“, – tv3.lt sakė S. Malinauskas.

REKLAMA

Tarptautinės organizacijos reikalauja mokesčio

Tarptautinis valiutos fondas (TVF) dar 2010 m. siūlė Lietuvai įsivesti automobilių mokestį, o pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą, visa Europos Sąjunga (ES) ir kiekviena jos valstybė atskirai iki 2020 m. ir 2030 m. turi sumažinti išmetamų į aplinkos orą teršalų kiekį.

Lietuvai buvo iškelti nelengvi uždaviniai, tad bandydama iki 2020 m. sumažinti taršos kiekį, Aplinkos ministerija dar pernai pradėjo rengti Nacionalinį oro taršos mažinimo planą. Praėjusią liepą paviešintas plano projektas parodė, kad Aplinkos ministerijos užmojai turėjo paliesti didelę dalį automobilių savininkų.

Pagal planą, norėta įvesti lengvųjų automobilių apmokestinimą pagal jų taršos lygį, kai kurių taršių transporto priemonių registravimo ribojimą, dyzelino akcizo didinimą.

Praėjusio rugpjūčio pradžioje premjeras kritikavo paviešintą plano projektą ir kalbėjo, kad tokiu pavidalu jis nepasieks Vyriausybės. „Regitros“ duomenimis Lietuvoje iš viso yra 1,3 mln. lengvųjų automobilių. Pagal ES direktyvą, nuo 2011 m. pradėti kaupti duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis. Nuo tada buvo užregistruota daugiau nei 900 tūkst. lengvųjų automobilių, iš jų apie 560 tūkst. išmeta CO2 dujas, o apie 90 tūkst. viršija 200 g/km išmetamųjų dujų CO2 kiekį.

Jau ne vienerius metus tarptautinės organizacijos ragina Lietuvą apmokestinti ne tik taršius automobilius, bet ir nekilnojamąjį turtą. Tiesa, pernai Vyriausybė siūlė 0,3 proc. apmokestinti visus išskyrus pagrindinį vieno žmogaus turimus būstus, tačiau projektas Seime pritarimo nesulaukė.

asas10
2019-08-08 10:15:32
as galvoju kuoskiriasi mafija nuo seimo ogi tuo kad mafai turtingus smaugia o seimas visus iseiles
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Gal laikas 2019-09-02 20:24:00
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
ir mums nešdintis iš tos vergovės ES?   ATSAKYTI
WC 2019-08-08 17:35:41
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Kai uzdes mokescius,prisipilu i baka mazuto ir birbinu kiaura para.Sumokejau-vadinasi ora isvalys valdziazmogiai.   ATSAKYTI
Fu 2019-08-08 16:50:20
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
O kur gamta neteršiama, už kelių dienų Skvernelio palaiminimu deginsime laužus Baltijos pajūryje, tonų tonomis per metus sunaudojama fejerverkų (šaudoma kiekvieno kaimo šventėje, net akis graužia nuo dúmų, nors seniūnijos pinigų neturi). Tarp kitko, Vokietijoje fejerverkus uždraudê net per Naujuosius metus šaudyti. Nedeginti laužų, nešaudyti fejerverkų tai juk nieko nekainuoja. O kad automobilius apmokestinti, tai ......... Taip ten pinigais kvepia. Ar nereikėtų pačiam Skverneliui apsispręsti ar teršti gamtą deginant laužus pajūryje ar ne. Apsižvalgykime, tikrai yra resursų gamtos taupymui, ir tai galima padaryti be jokių išlaidų, o kai kur net sutaupant.   ATSAKYTI
Petras 2019-08-08 14:10:35
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Gerovės valstybės nesukursime kraunant nepakeliamą naštą -mokesčius nustekentam prichvatizacijos laikotarpiu mužikėliui. Reikia išgyvendinti korupciją ,didinti valdininkų atsakomybę ,mažinti netikusio valdymo išlaidas. Valdančiųjų ponų savisauga_ mokesčiai?   ATSAKYTI
Tomas 2019-08-08 13:20:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Duokit pencijes uzdarby kaip užsieny nebus problemų mokesim bet kaip gyvenam dabar tai nesiutinkit žmonių pencijos. mažiausios uždarbis maziauses tai ko valdzezmogei jius norit numaut tautai kelnės to nebus priesysimes skaudzei !!!!   ATSAKYTI
Steponas 2019-08-08 13:33:52
Pranešti apie netinkamą komentarą
-8
Usiregistruok pirmiausia į lietuvių kalbos kursus,žmonių čia nejuokinęs...atsirado,matai,Tadas Blinda.Sėdi prišikęs kelnes,tai ir toliau sėdėk eterio neteršęs..  
Oho 2019-08-08 12:29:19
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2

Oho!
Tokie bankų ekonomistai neturėtų svartyti ne jų sferą liečiančių klausimų.. Na, nebent tame Luminor nėra darbo, ar dirba 0,25 etato, kad turi laiko duoti interviu žiniasklaidai..
Gal pinigai į plaukiantys į banką rūpi labiau? Tai ir bet kokia veikla to siekia..Gaila..
Užsiiminėkite savo TIESIOGINIU DARBU, mielieji, nepiktinkite žmonių, formuodami jų nuomonės..    ATSAKYTI
hmm 2019-08-08 10:31:29
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Automobilio naudotojo mokestis tikrai nepaskatins pirkti naujų auto, nes bet kokiu atveju kam reikia važiuoti tie ir važiuos, tik kad mokesčiai padidės, kurie kaip tik užkirs kelią taupyti naujam automobiliui... Be to, manau, kad šis mokestis nebūtų teisingas ir socialiai, nes jis būtų imamas nuo automobilio, nesigilinant kiek juo važiuojama. Reikia nepamiršti, kad kiekvieno mokesčio administravimas kainuoja pinigus, todėl tikėtina, kad jis tik padidins valdymo aparatą, o realios naudos neduos visai. Šiuo matu mes šiaip pirkdami degalus mokam akcizą iš kurio yra surenkamos tikrai nemažos lėšos. Pavyzdžiui dabar apie trečdalis kuro kainos sudaro akcizas, tai bent aš per metus tada sumoku ir taip apie 600€ akcizo! Bet taip pat ir važiuoju aš daug.   ATSAKYTI
juk 2019-08-08 10:17:24
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
neseniai išdidžiai pardavinėjo taršos leidimus liuksemburgui, kokie čia makaronai tautai ant ausų kabinami, dėl taršos   ATSAKYTI
asas10 2019-08-08 10:15:32
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
as galvoju kuoskiriasi mafija nuo seimo ogi tuo kad mafai turtingus smaugia o seimas visus iseiles   ATSAKYTI
taip 2019-08-08 09:45:42
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Viska nuo ubagu atimti, o kur gamyklu kaminai, ivestumet zmonems dujas, kad dumint nereiktu, nesamoniu nedare....   ATSAKYTI
taip? 2019-08-08 10:45:21
Pranešti apie netinkamą komentarą
-7
gamyklu kaminai ne co2 meta, o garus, kas nera tarsa. paskaitykit ponas  
tai 2019-08-08 09:15:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
norvegai saukiasi atgal uz 3-4 i rankas...auto mokestis 300e,nusiziurejau dodge 7,3Ltr dyzelis,25 metu senumo 40e mokestis simbolinis......smagu kalnu keliukais asfaltuotais,joks briedis neissoks kai 30cm skersmens ismetimo vamzdis...jei ir issoks 200kg nerudijancio plieno vamzdziu apdaila priekyje.....skaiciuok milicininke-1h atlyginimas padengia auto mokesti.....juodadarbio,ir tikrai kiti daugiau uzdirba...nuo LTminimumo 3e max.......ateinancius 25metus   ATSAKYTI
Mmmmm 2019-08-13 16:20:15
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
??????  

Top Video

Internautai pašėlo: mama įkėlė įrašą, kaip mažametis vairuoja ir viršija greitį
DABAR RODOMA
Internautai pašėlo: mama įkėlė įrašą, kaip mažametis vairuoja ir viršija greitį
DABAR RODOMA
Negalėjo nenufilmuoti: praeiviai stabtelėjo žiūrėti, ką moteris vedžioja lauke
DABAR RODOMA
Mama slapta užfiksavo šokiruojantį slaugės elgesį su jos negalią turinčiu sūnumi
DABAR RODOMA
Tiesioginio eterio įrašas atskleidė vagystę: kuriozas tapo sensacija
DABAR RODOMA
Dėl gyvūno pikantiško poelgio modeliui teko raudonuoti
DABAR RODOMA
Moteris palikusi atvirus automobilio langus labai greitai to pasigailėjo
DABAR RODOMA
Darbuotojai užfiksavo poros akimirką restorane: visi internautai ėmė jų ieškoti
DABAR RODOMA
Pamačius šalia važiavusį automobilį išsitraukė kamerą: to dar nebuvo regėję
DABAR RODOMA
Keistos išvaizdos žuvis sukėlė sąmyšį: atrodo, kaip su žmogaus veidu
DABAR RODOMA
Venckienės palaikymo mitingo dalyvė: aš buvau pas Neringą kameroje
REKLAMA
Gitanas Nausėda (nuotr. stop kadras)
Seime vykstant ginčams dėl kartelės partijoms ir jų koalicijoms patekti į Seimą, prezidentas Gitanas Nausėda remia 4 proc. ir 6 proc. ribas. Šioms kartelėms pritarė Seimo ...
Lietuvos kariuomenė (nuotr. kam.lt)
Jau antrą savaitę vykstančiose Lietuvos kariuomenės Gynybos štabo organizuojamose kibernetinio saugumo pratybose „Gintarinė migla 2019“ tobulinamas tarpinstitucinis ir ...
Ugniagesių protestas (nuotr. stop kadras)
Savivaldybėms priklausančių ugniagesių gelbėtojų, panašu, kad laukia itin skurdžios Kalėdos. Iš biudžeto šiemet jie gavo beveik trimis milijonais mažiau, nei buvo numatyta, tad ...
Neringa Venckienė (nuotr. stop kadras)
Buvusi teisėja ir parlamentarė Neringa Venckienė paleista į laisvę. Vilniaus apygardos teismas vietoj dviejų mėnesių suėmimo skyrė kitas kardomąsias priemones, moterį paleido ...
Vladas Gaidys (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Vaikų atėmimo dramą išgyvenusi Eglė Kručinskienė dar pirmadienį paskelbė savo apsisprendimą dalyvauti politikoje. Sekančiuose Seimo rinkimuose moteris planuoja dalyvauti su ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

TVPlay
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų