Artinantis Šventoms Kalėdoms, Lietuvos nacionalinė baleto trupė nuo lentynos vėl nuėmė šiai progai itin tinkamą Piotro Čaikovskio baletą „Spragtukas“ ir juo gruodžio 6 d. oficialiai pradėjo šventinį sezoną. Po marga rusų choreografo Andrejaus Melanjino dar 1996-aisiais metais sukurto baleto egle žiūrovai taip pat rado dovanų – Spragtuką (o taip pat Peliuką) pirmą kartą vaidino Julija Turkina, Lėlę-Kinę – Antanina Maksimovič, Lėlę-Ispaną – Kipras Chlebinskas.
Garbaus amžiaus sulaukęs spektaklis pasirodė kiek aptriušęs ir ne visai parengtas paklausos neprarandančių spektaklių maratonui (akimirksniu išgraibius bilietus, gruodžio 15 d. paskelbtas papildomas „Spragtuko“ spektaklis) – jo uždangos atrodo pasiglamžiusios, apšvietimo programa – kiek išsiderinusi, ne visi butaforiniai elementai tinkamai parengti.
Pavyzdžiui, stalelis, ant kurio Droselmajeris padeda būgną (iš jo ištraukiama Spragtuko lėlė, o netrukus pasirodo ir pats Spragtukas) uždengtas per trumpa staltiese, iš po kurios visą laiką buvo matyti raudonos ten lindinčio Spragtuko kojos; pirmajam paveikslui pasibaigus besiskirstančiųjų po šventinės vakarienės Štalbaumų namuose virtinę užbaigė viešnia su žeme besivelkančiu sijonu ar paltu; trūkčiojo ore kybantis butaforinis dirižablis, skraidinantis į pasakų šalį Mari ir Princo vaidmenis atliekančius kaskadininkus, mėginančius pasislėpti po permatomos medžiagos skiaute.
Baleto pasakos žaislus pirmą kartą vaidinantys jaunieji šokėjai pasirodė neblogai. Julija Turkina, šiais metais prisijungusi prie baleto trupės (M. K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus spektaklyje „Kopelija“ ji sukūrė antraštinį vaidmenį) pasižymi gana organiška vaidyba ir technišku šokiu. Spragtuko vaidmenį šokėja įveikė nesunkiai – būtų galima pageidauti ryškesnių, labiau akcentuojamų pozų, atskleidžiančių mechaninius žaislo judesius, kurie šokant su Mari tarytum minkštėja, tampa plastiškesni. Tos pačios artistės atliekamas peliuko vaidmuo – daugiau pantomiminis, ir jį šokėja sukūrė iš smulkių tipenimų bei charakteringų rankų judesių.
Julija Turkina - Spragtukas, Anastasija Čumakova - Mari. Julija Turkina - Peliukas. Martyno Aleksos nuotraukos
Princui nugalėjus Pelių karalių, charakterinių šokių divertismentą pradėjo Ispaniškos lėlės – Kipras Chlebinskas ir Rūta Juodzevičiūtė. Kartu su Turkina ir kitais šių metų Baleto skyriaus absolventais kurį laiką Vilniuje mokęsis K. Chlebinskas kelis metus studijas tęsė, o šiemet jas baigė Baltarusijos baleto akademijoje ir nuo rudens pastebimas tarp kordebaleto šokėjų, iš kurių išsiskiria ypatinga energija ir gyvomis veido išraiškomis.
Kipras Chlebinskas - Ispanas. Anastasija Čumakova - Mari, Romas Ceizaris - Princas. Martyno Aleksos nuotraukos
Antanina Maksimovič, kurią jau buvo galima įsidėmėti „Silfidėje“ tarp Efės draugių, kartu su Rūta Kudžmaite darniai atliko Kinų šokį su vėduoklėmis.
Romas Ceizaris - Princas. Martyno Aleksnos nuotrauka
Svarbiausius „Spragtuke“ Mari ir Princo vaidmenis pirmajame Kalėdų sezono spektaklyje šoko Romas Ceizaris ir Anastasija Čumakova. Techniniu požiūriu šokėjai pasirodė gerai, Romas Ceizaris, įgavęs daugiau ištvermės ir patirties duetinėse kombinacijose, patikimai nešiojo Mari, iškėlęs ant vienos rankos – gaila, kad pirmajame veiksme šiuo efektu žiūrovai negalėjo pasigėrėti dėl nevykusio apšvietimo. R. Ceizaris taip pat nudžiugino ryškiai, lengvai sušokta variacija.
Pakankamai tvirtai, lengvai, sklandžiai šoko ir Anastasija Čumakova – jos veido išraiškos visad malonios ir neišduoda pastangų, kurias artistė skiria techninėms užduotims įgyvendinti, tačiau tas malonumas kartais atrodo monotoniškai ir lyg suniveliuoja, suvienodina visus vaidmenis, kuriuos šokėja yra čia parengusi per pusantrų metų.
Anastasija Čumakova - Mari. Martyno Aleksos nuotrauka
Pirmajame šio sezono „Spragtuke“ įsiminė ir Fricas-Tomas Ceizaris: ir šokio energetika, ir vaidybinėmis detalėmis (erzindamas Mari, jodamas ant supamojo arklio, praktiškai skaičiuodamas svečius ir galvodamas, kiek torto gabalų jiems prireiks ir kiek liks jam).
Tomas Ceizaris - Fricas. Martyno Aleksos nuotrauka
Nors mūšių su pelėmis scenos, kaip ir anksčiau, atrodė chaotiškai, tačiau darniai šoko snaigių kordebaletas, nuotaikingai buvo atliktas ir paskutiniojo veiksmo valsas, kuriame pakilia nuotaika ir sklandžiais judesiais įsiminė soluojančios poros – Greta Gylytė ir Martynas Rimeikis bei Ana Baranova ir Antonas Piastechinas.