Sparčiai augantis BYD ir kitų gamintojų eksportas į Vakarus slepia pavojingą sisteminį pažeidžiamumą: milžiniškas subsidijas, dirbtinį paklausos palaikymą ir beprecedentę kainų konkurenciją, kuri naikina sektoriaus tvarumą.
Pasak W. Jianjuno, Kinijos automobilių pramonė primena „Evergrande“ nekilnojamojo turto krizę – burbulą, kurio augimą palaiko ne natūralūs rinkos dėsniai, o nemažėjančios Kiniojs vyriausybės finansinės injekcijos ir vartotojų vilionės mažiausia kaina.
GWM vadovas atvirai pareiškė, kad kai kurios automobilių gamyklos šiuo metu uždirba mažiau nei paprastos gėrimų kavinės.

Kainų karas naikina vertę
BYD, šiuo metu yra sparčiausiai augantis Kinijos elektromobilių gamintojas, 2024 m. pasiekė 99 mlrd. eurų apyvartą, tačiau tvaraus pelno taip ir nesukūrė.
Anot bendrovės, vertikali integracija leidžia sumažinti sąnaudas iki 50 proc. lyginant su užsienio gamintojais, o tai – pagrindas agresyviai kainodarai. Tačiau ekspertai perspėja – tai daroma kokybės ir ilgalaikės pridėtinės vertės sąskaita.
BYD jau yra susidūrusi su dotacijų klastojimo, aplinkosaugos pažeidimų ir darbo teisės problemomis Brazilijoje.
„Great Wall“ bando veikti kitaip
Ilgą laiką laikyta stabilumo pavyzdžiu, „Great Wall Motors“ (GWM) siekė diegti „Toyota“ modeliu paremtą gamybos strategiją. Tačiau elektromobilių eroje tokia taktika pasirodė neefektyvi. Įmonę paliko keli aukščiausio lygio vadovai, o rinkos dalis sparčiai traukiasi.
2016-aisiais GWM uždirbo 10 mlrd. juanių pelno – dvigubai daugiau nei tuo metu dar besivejanti BYD. Šiandien situacija apsivertė: BYD pirmauja, o GWM stengiasi išlikti augančios konkurencijos akivaizdoje.
Daugiau pastangų, mažiau grąžos
Kinijos automobilių pramonėje šiandien stebimas vadinamasis „involiucijos“ reiškinys – vis didesnis įmonių įdirbis nebeatneša rezultatų.
Kainų karas grimzta į absurdišką logiką – nauji automobiliai perparduodami kaip naudoti, tačiau su nuline rida, o bet kokie bandymai, bet kokia kaina mažinti kainas tik dar labiau ardo pasitikėjimą kokybe.
W. Jianjuno pareiškimai netiesiogiai užkliuvo BYD, kuri atsakė viešais kaltinimais dėl „piktavališkos konkurencijos ir stagnuojančių įmonių puolimo“. Įtampa tarp gamintojų kyla, tačiau krizės šaknys gilėja.
Ar Kinija išmoks pamoką?
Kinijos automobilių sektorius vis ryškiau kartoja „Evergrande“ istoriją – augimo iliuziją, paremtą skolomis ir subsidijomis.
Kainų karai trumpam džiugina pirkėjus, bet sistemingai griauna sektoriaus pamatus – investicijas, kokybę, technologinę pažangą ir, svarbiausia, pasitikėjimą. Jei kursas nebus pakeistas, ne vienai Kinijos gamyklai gali tekti pakartoti „Evergrande“ likimą.