Seimas antradienį po svarstymo pritarė tokiam Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimui, kurį pateikė grupė Seimo narių iš valdančiųjų frakcijų. Pagal ją į PVM atskaitą būtų leista įtraukti šias išlaidas.
Už balsavo 76 Seimo nariai, prieš buvo 11, o 35 susilaikė.
PVM lengvatos šalininkai sako, kad ji paskatintų įmones įsigyti naujus, gamtai draugiškesnius automobilius, o oponentai priekaištavo, kad elektromobilių nedaugės, kol nebus jų įkrovimo infrastruktūros.
Liberalo Andriaus Bagdono teigimu, svarbu, kad įmonės, kurios įsigyja elektromobilius, turėtų galimybę PVM įtraukti į atskaitą ir tokiu būdu paskatinti įmones juos įsigyti.
Biudžeto ir finansų komiteto vadovo Mykolo Majausko teigimu, elektrinių mašinų parkas per pastaruosius kelerius metus išaugo maždaug aštuonis kartus – dabar jame yra apie 5 tūkst. automobilių – 0,3 proc. viso parko.
Anot jo, pernai įsigyta 1 tūkst. naujų ir maždaug tiek pat naudotų elektromobilių, iš kurių 870 pirko įmonės.
„Absoliuti dauguma arba vidutinė vertė įsigytų automobilių buvo 36 tūkst. ir absoliuti dauguma – net 88 proc. – iki 50 tūkst. eurų vertės. Jau šiuo metu trečdalis įmonių, įsigijusių elektra varomus automobilius, gali taikyti PVM atskaitą, tačiau tai gali daryti tada, kai jų ekonominė veikla yra tiesiogiai susijusi su automobiliais: perpardavimu, nuomojimu, transportavimu, keleivių pervežimu“, – kalbėjo M. Majauskas.
Jo teigimu, jeigu Seimas pataisą pritartų, ja pasinaudoti galėtų ir daugiau įmonių, kurios įsigyja mašinas savo poreikiams. Dėl to, Vyriausybės skaičiavimais, į biudžetą nebūtų surinkta apie 2 mln. eurų pajamų.
Tačiau M. Mykolas prognozuoja, kad netektys gali augti.
„Augtų plečiantis elektromobilių infrastruktūrai ir vis daugiau įmonių mažinant savo veiklos priklausomybę nuo iškastinio kuro“, – teigė jis.
Parlamentaras pabrėžė, kad dauguma Europos Sąjungos šalių leidžia PVM atskaitą už elektromobilius.
Lietuvos regionų frakcijos narys Remigijus Žemaitaitis sako, kad pataisos naudingos tik siaurai žmonių grupei, o socialdemokratas Gintautas Paluckas įsitikinęs, kad jos paskatins elektromobilių parko plėtrą: „Duos neblogą pažangą ateityje“.
2022 metų sausio 1-ąją, „Regitros“ duomenimis, tokių automobilių buvo 4,84 tūkst. – jie sudarė 0,3 proc. viso Lietuvos lengvųjų automobilių parko (1,6 mln.).
Aplinkos ministerija dabar gyventojams skiria 2,5 tūkst. eurų išmoką už įsigytą naudotą elektromobilį arba 5 tūkst. eurų – už naują, o įmonėms – atitinkamai 2 tūkst. ir 4 tūkst. eurų.