Y karta apibūdinama kaip turinti aukštus standartus, siekianti nuolatos tobulėti, norinti pripažinimo ir įdomių užduočių. Šalia visų savirealizacijos aspektų labai svarbią dalį užima ir pinigai. Remiantis 2015 metų SEB banko užsakymu atliktos apklausos duomenimis, visose Baltijos šalyje pradėję dirbi Y kartos atstovai iškart tikisi gauti daugiau negu vidutinę algą.
Parduotuvių įrengimu užsiimančios Švedijos kapitalo įmonės „ITAB Novena“ generalinis direktorius Vladimiras Vinokurovas susiduria su darbo rinkos pokyčiais, tačiau į Y kartos atstovus nežiūri vien pro rožinius akinius.
„Kiekvienai įmonei reikalingi ambicingi, į tikslą orientuoti darbuotojai, kurie atlikdami savo užduotis randa būdų, kaip jas pagerinti, dalinasi savo idėjomis su kolegomis ir vadovais”, – kalbėjo V. Vinokurovas.
Visgi, Y kartai yra būdingas didelis pasitikėjimas ir optimizmas, kuris yra pagirtinas, tačiau įmonės turi išmokti šias savybes nukreipti tinkama linkme.
„Labai dažnai sulaukiame CV, kurie neatitinka nei vieno mūsų ieškomam darbuotojui keliamo reikalavimo. Norint žengti pirmuosius žingsnius darbo rinkoje, neužtenka atsiųsti CV, kuriam paruošti buvo skirtos 5 minutės”, – teigė V. Vinokoruvas.
Y kartos atstovai gali būti lojalūs įdomiam projektui ar žmonėms, kurie juos vertina ir iš kurių gali mokytis, tačiau jie dažnai stinga lojalumo pačiai įmonei. Ilgą laiką dirbti vienoje įmonėje suvokiama kaip stagnacija, o ne stabilumas, kuris yra labai vertinamas senesnių kartų.
Darbdaviai sutinka ne su visomis Y kartos nuostatomis. Įsitikinimas, kad jau minimalios pastangos turi būti atlygintos nėra visada teisingas. Anot „ITAB Novena“ vadovo, pagyrimo ir paskatinimų nusipelno ne laiku į darbą ateinantys darbuotojai, o tie, kurie rodo gerus darbo rezultatus ir yra orientuoti į rezultatą.
„Įmonė turi suprasti, kad vykstantis pokyčiai darbo rinkoje reikalauja įmones prisitaikyti. Mes supratome, kad atsižvelgdami į Y kartos poreikius, mes pritraukiame ambicingus, į tikslą orientuotus darbuotojus, kurie nebijo atsakomybės ir darbe siekia geriausio rezultato“, - Y kartos darbuotojų naudą apibrėžė Vladimiras.
Kaip „prisijaukinti” Y kartos darbuotoją?
Darbuotojus įtraukia galimybė dirbti su savo srities ekspertais, įmonės vadovų orientacija į rezultatus. Kiekvienam svarbu, kad darbas būtų prasmingas, kurtų vertę įmonei, o i svarbiausia, tai vertintų kolegos ir vadovai.
Rinkdamiesi įmonę „ygrekai” atkreipia dėmesį į įmonės struktūrą ir atmosferą, patogias darbo valandas, nes jų prioritetas darbo ir asmeninio gyvenimo balansas.
Nors dažnai kalbama, kad atlyginimas yra tik maža darbuotojo lojalumo ir motyvacinė dalis. Tačiau tai galioja tik tada, kai darbuotojas jau jaučiasi gaunantis sąžiningą atlygį už savo darbus. Kitais atvejais papildomos motyvacinės priemonės įmonei kainuos laiko, tačiau nesukurs vertės darbuotojui.
136 darbuotojų kolektyvui vadovaujantis „ITAB Novena“ vadovas pastebi, kad Y karta nori kuo mažiau formalios darbo aplinkos, draugiško kolektyvo ir nemėgsta hierarchijos. Šiuolaikiniai jaunuoliai drąsūs ir labai pasitiki savimi, todėl pakankamai aktyviai ieško darbo ir nebijo iš darbdavio reikalauti to, kas jų nuomone, priklauso. „Y karta tikisi nuolatinio grįžtamojo ryšio ir savo aktualiais klausimais, idėjomis, patarimais priverčia tobulėti visą įmonę,” – savo patirtimi dalinosi „ITAB Novena“ vadovas V. Vinokurovas.
Įmonės vadovas neslepia, kad besikeičiantys darbuotojų lūkesčiai privertė keistis ir įmonę – pasikeitė darbuotojų ir vadovų bendravimas, daug daugiau laiko skiriama rezultatų sekimui ir vertinimui, įvestos naujos individualios motyvacinės sistemos.
Šie aspektai aktualūs, nes artimiausiu metu Y kartos atstovai sudarys pusę visų dirbančiųjų. Vis daugiau jų užima vadovaujančias pareigas, yra matomi visuomenėje ir po dešimties metų, jie spręs, kokie darbuotojai reikalingi įmonei.