Vienas populiariausių ir didžiausias pasaulyje mobiliųjų telefonų gamintojas Nokia (ISIN FI0009000681) patiria vis daugiau problemų. Stipri konkurencija, mažėjantis pelnas ir nuo metų pradžios per pusę kritusi akcijos kaina suomių gamintojus toliau spendžia į kampą.
„Nokia" situaciją geriausiai atspindi akcijos vertė, kuri nuo metų pradžios jau smuko daugiau nei 50 procentų. Lyginant su aukščiausia akcijos kaina (praėjusių metų lapkritį), koncerno vertė krito beveik 57 procentais, penktadienį rašo „MarketNews“ apžvalgininkas Algirdas Zailskas.
Sunerimusiems investuotojams vilties nesuteikia ir patys už save kalbantys trečiojo ketvirčio rezultatai: 30 procentų (iki 1,09 mlrd. eurų) sumažėjęs pelnas bei 5,1 procentu (iki 12,2 mlrd. eurų) smuktelėjusi apyvarta.
Priminsime, kad liepą paskelbti pusmečio rezultatai taip pat nedžiugino. Nors apyvarta augo 15 procentų, grynasis „Nokia" pelnas sumažėjo net 39 proc. Tiesa, prie tokio staigaus smukimo nemažai prisidėjo gamyklos uždarymo kaštai Vokietijoje.
Situacija iš tiesų sudėtinga. Žemą akcijos kainą iš dalies paaiškina dar vienas svarbus finansinis rodiklis - pagrindinės veiklos pinigų srautai (operating cash flow). Per pirmuosius devynis mėnesius minėti pinigų srautai siekė 3,5 milijardus eurų - žymiai mažiau nei prieš metus (5,2 mlrd. eurų) ar net 2001 metus, kuomet šie sudarė 3,9 mlrd. eurų.
Didžiausią grėsmę Suomijos kompanijai kelia konkurentai iš Azijos. Stiprėjant pigių telefonų gamintojams, vidutinė „Nokia" mobiliojo telefono kaina per metus smuktelėjo nuo 82 iki 72 eurų.
Brangesnių telefonų rinkoje kova taip pat intensyvėja. Čia pagrindiniais „Nokia" konkurentais laikomos kompanijos: „Research in Motion" (telefonai „BlackBerry"), „Apple" („iPhone") ir „Google". Situaciją galiausiai apsunkina pasaulinė finansų krizė, dėl kurios perkamoji galia yra sumažėjusi.
Viena iš svarbiausių kompanijos užduočių - išlaikyti turimą 38 procentų rinkos dalį. Šią ribą 2008 metais planuojama išsaugoti ar net šiek tiek padidinti, neseniai pranešė „Nokia" vadovai. Dėl agresyvios mobiliųjų telefonų kainų kovos suomiai stengiasi daugiau uždirbti iš programinės įrangos bei paslaugų. Tiesa, kol kas be reikšmingų rezultatų.
Spalio pradžioje „Nokia" pagaliau pristatė naują produktą - „5800 Xpress Music", kuris bent iš dalies galėtų konkuruoti su populiariuoju „iPhone". Priminsime, jog „iPhone" rinkoje daugiau nei metus laiko, tad vartotojai prie amerikiečių produkto jau spėjo priprasti.
„Nokia" tikisi, kad naujasis, palyginus nebrangus telefonas, taps masiniu produktu. Iš tiesų, praeityje suomių gamintojams tai puikiai sekėsi. Lietimui jautrų ekraną turintis telefonas ateityje turėtų pasiūlyti paslaugą „Comes with music", kuri kol kas veiks tik D. Britanijoje. Šių specialių telefonų pirkėjai iki 18 mėnesių turės galimybę nemokamai parsisiųsti muzikos iš 5 milijonus kūrinių turinčio katalogo.
Pirmaisiais telefonais iki metų pabaigos bus pradėta prekiauti tik Rusijoje, Indijoje ir JAV. Rafinuotais klientais garsėjančioje Vakarų Europoje naujieji telefonai parduotuvėse turėtų pasirodyti kitų metų pradžioje.
Paskutinį metų ketvirtį suomiai prognozuoja optimistiškiau, nei iki šiol buvo baiminamasi. Intensyvi Kalėdų prekyba „Nokia" akcininkams gali atnešti „dovanų", tačiau greičiausiai - tik trumpam.