Alisa Bulybenko / Savaitraštis „Ekonomika.lt“
Lietuvos automobilių rinkoje jaučiamas atsigavimas. Kasmet auga sandorių skaičius, o šių metų antrojo ketvirčio rodikliai jau primena rekordinių 2008-ųjų rezultatus. Duomenis gerina naudotų automobilių pardavimas, kuris kompensuoja kiek sumažėjusius naujų automobilių pirkimo rodiklius.
Remiantis „Autoplius.lt“ ir VĮ „Regitra“ duomenimis, naujų ir naudotų automobilių rinkoje nuolatinis augimas antrajame ketvirtyje fiksuojamas nuo 2010 metų. Vis dėlto, šie metai tapo išskirtiniais – sandorių skaičius ūgtelėjo dar 2,9 proc., arba 2846 vnt. daugiau, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, o nuo rekordinių 2008-ųjų atsilieka vos 5,1 proc.
„Drąsiai galima teigti, kad Lietuvos automobilių rinka atsigauna ir nuo 2008 metų atsilieka labai nedaug. Rinkoje jaučiamas nuotaikos pagerėjimas, vis daugiau žmonių dairosi automobilių, o naudotos transporto priemonės beveik kompensuoja mažesnį naujų automobilių pardavimą“, – sako „Autoplius.lt“ plėtros vadovas Viktoras Daukšas.
Įmonės „Autotyrimai“ projektų vadovės Janinos Cickevičienės teigimu, automobilių paklausa iš lėto atsigauna, tačiau apie visišką rinkos atsigavimą moteris kalba santūriai dėl naujų automobilių sandorių rezultatų. Jų pardavimas per antrąjį ketvirtį krito, nors ir nežymiai – 0,3 proc.
„Peržvelgus duomenis, nuo metų pradžios Lietuvos naujų lengvųjų automobilių rinka, palyginti su praeitais metais, kiek sumažėjo, taigi apie augimą ar atsigavimą kalbėti dar ankstoka“, – teigia J. Cickevičienė.
Paklausūs senesni automobiliai
2013-ųjų antrąjį ketvirtį Lietuvoje daugiausia parduota 11–15 metų senumo automobilių. Pagal apyvartą tai sudarė 19,5 proc. visų sandorių. Jaunesni nei penkerių metų automobiliai užėmė 11,8 proc. visos rinkos sandorių, tačiau sudarė net 41,2 proc. visos automobilių rinkos apyvartos. 6–10 metų amžiaus automobilių apyvarta sudarė 32,3 proc. visų sandorių, o 16–20 metų – tik 5,6 proc.
„1–5 metų automobilių pasiūla toliau mažėja, kaip ekonominio sunkmečio pasekmė. Tuomet naujų automobilių prekyba žymiai krito. Mažėjant naujesnių automobilių pasiūlai, didėja 6–10 metų automobilių pasiūla. Jų sandorių kiekis ir kainos toliau auga“, – komentuoja „Autoplius.lt“ plėtros vadovas V. Daukšas.
Rekordiniais automobilių rinkai metais, 2008-aisiais, buvo įvežta daugiau naudotų automobilių, tačiau naujų automobilių parduota beveik dvigubai daugiau nei šiemet.
„Autoplius.lt“ ir VĮ „Regitra“ duomenimis, šių metų antrąjį ketvirtį į Lietuvą įvežta mažiau (6,8 proc.) naujesnių automobilių nei pernai per tą patį laikotarpį. Tuo tarpu 6–10 metų automobilių įvežta 2,4 proc. daugiau nei prieš metus, ypač paaugo 11–20 metų amžiaus automobilių importas – jų per antrąjį ketvirtį įvežta 16,7 tūkst., 969 vienetais daugiau nei pernai.
3 populiariausios naujų automobilių markės
Populiariausių Lietuvoje naujų automobilių markių trejetuke išsirikiuoja „Volkswagen“, „Fiat“ ir „Toyota“. Nors, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, „Volkswagen“ pardavimai smuktelėjo 5,1 proc., pasak bendrovės atstovų, lyderio pozicijoje jaučiamasi užtikrintai, ambicijos didėja. Prognozuodamas kitus metus, „Moller auto“ pardavimo vadovas Tomas Visakavičius tikisi augimo – artėja laikas, kuomet klientai keis automobilius. Vis dėlto, pastebima, kad vartotojai dar kiek prisibijo, laukia palankesnių sąlygų.
„Naujų automobilių rinkoje privatus segmentas sudaro tik 15 proc. Taigi, vartotojai linkę rinktis 2–5 metų senumo automobilius, o tai susiję su finansinėmis galimybėmis. Pasikeitus ilgalaikės nuomos sąlygoms, vartotojo finansinis krepšelis pradėtas vertinti itin griežtai, skolintis tapo sudėtingiau“, – sako T. Visakavičius.
Lietuvos rinkos antroje pozicijoje šių metų antrąjį ketvirtį esantis „Fiat“ nustebino konkurentus stipriu šuoliu į priekį – šios markės automobilių pardavimas ūgtelėjo net 35,8 proc. Tokiais pasiekimais bendrovė pasigirti dar negali latvių ir estų kaimynystėje. Kaip teigia „Fiat“ ir „Alfa Romeo“ įgaliotosios atstovės Baltijos šalyse UAB „Autobrava“ direktorius Renaldas Gineika, šiose šalyse ilgą laiką nebuvo išvystytas servisų tinklas bei investuota į profesionalią komandą, tad tai turėjo įtakos „Fiat“ automobilių pardavimui.
„Rezultatai rodo, kad tiek fiziniai, tiek juridiniai klientai Lietuvoje pasitiki „Autobrava“, yra lojalūs mums ir mūsų produktams. Šalyse kaimynėse dar turime padirbėti. 2010 metais tapome įgaliotuoju „Fiat“ atstovu visose Baltijos šalyse, per pastaruosius metus iš esmės pertvarkėme atstovybių veiklą, investavome į personalą. Pardavimas kyla, tačiau atgauti pirkėjų pasitikėjimą pavyksta ne iš karto“, – teigia R. Gineika.
Šių metų antrąjį ketvirtį augo (9,4 proc.) trečioje pozicijoje šalies naujų automobilių rinkoje esančių „Toyota“ markės automobilių pardavimas. „Mototojos“ direktorius Edmundas Povilauskas užimamas pozicijas vertina gerai, tačiau trečioje vietoje užsibūti nežada ir yra įsitikinęs, kad „Toyota“ turi realių galimybių tapti lydere.
„Apskritai, viskas gerėja, o tai džiugina. Mus stabdė tai, kad negalėjome pasiūlyti įvairios paskirties komercinių automobilių, tačiau šią liepą pristatėme patrauklią naujieną“, – sako E. Povilauskas.
Pinga naudoti automobiliai
„Autoplius.lt“ vertinimu, vidutinės naudotų ir naujų automobilių kainos balandžio–birželio mėnesiais buvo atitinkamai 10,3 ir 73 tūkst. litų. Antrąjį metų ketvirtį vidutinė naudotų automobilių kaina nežymiai smuktelėjo 0,4 proc. (arba 41 litais), palyginti su tuo pačiu laiku pernai.
Per tą laikotarpį 1–5 metų amžiaus automobiliai atpigo 2,4 proc. (t. y. 739 litais) iki 30,6 tūkst. litų. Populiariausių 11–15 metų automobilių vidutinė kaina sumažėjo, tačiau nežymiai – 80 litų (iki 7,5 tūkst. litų). 6–10 metų automobiliai brango 624 litais (t.y. 3,8 proc.) ir dabar kainuoja 17,2 tūkst. litų. 2013-aisiais naujų automobilių vidutinė kaina toliau nuosekliai augo ir pasiekė 73 tūkst. litų (t. y. 6,2 tūkst. litų arba 9,3 proc. daugiau), palyginti su 2012 metų antruoju ketvirčiu.
„Dėl kylančių kainų omenyje reikėtų turėti tiek infliacijos faktorių, tiek griežtėjančius aplinkos reikalavimus, kuro naudojimo patobulinimus bei kitas technologines inovacijas. Kuriami vis „protingesni“ automobiliai, o tai reikalauja didesnių investicijų“, – pažymi „Moller auto“ pardavimo vadovas Tomas Visakavičius.
Lietuva Baltijos šalių kontekste
Kaip rodo „Autoplius.lt“ ir VĮ „Regitra“ duomenys, palyginti naujai įvežtų ir naujų automobilių sandorių skaičių Baltijos šalyse, Lietuvoje naudotų automobilių parduodama dešimt kartų daugiau nei naujų.
„Situacija Lietuvoje žymiai skiriasi nuo kaimyninių šalių. Kiek artimesnė mums yra Latvija, kurioje absoliučiaisiais skaičiais naujų automobilių registruojama taip pat mažiau nei naudotų. Estijoje naujų automobilių parduodama daugiau, nes ten aukštesnis pragyvenimo lygis, mažiau išplėtota naudotų automobilių rinka, be to, tam turi reikšmės ir Suomijos įtaka“, – pastebi Įmonės „Autotyrimai“ projektų vadovė J. Cickevičienė.
Lietuvoje antrąjį šių metų ketvirtį pardavus vieną naują automobilį į šalį buvo įvežta 10,7 naudotų, Latvijoje šis santykis tris kartus mažesnis – 3,7, o Estijoje – beveik aštuonis. Į Lietuvą dažniausiai atkeliauja 11–15 metų amžiaus automobiliai, o į Estiją ir Latviją jaunesni – 6–10 metų. Palyginus procentines dalis, į Estiją įvežama tris kartus, o į Latviją – beveik du kartus daugiau 1–5 metų automobilių nei į Lietuvą.
FAKTAI:
Vidutinė naujų automobilių kaina šiemet kilo ir dabar siekia 73 tūkst. litų (t. y. 6,2 tūkst. litų arba 9,3 proc. daugiau, palyginti su 2012 metų antruoju ketvirčiu)
Palyginti su 2012-ųjų antruoju ketvirčiu, šiemet 1–5 metų amžiaus automobiliai atpigo 2,4 proc. (t. y. 739 litais) iki 30,6 tūkst. litų
6–10 metų automobiliai brango 624 litais (t. y. 3,8 proc). Dabar jie kainuoja 17,2 tūkst. litų
Populiariausių 11–15 metų automobilių vidutinė kaina krito, tačiau nežymiai – 80 litų (iki 7,5 tūkst. litų).