Kebabinės išlieka padidintos rizikos maisto tvarkymo įmonių grupe. Tokios išvados padarytos, apibendrinus Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atliktų tikslinių patikrinimų kebabinėse rezultatus. Patikrinimų metu buvo įvertinta beveik 80 proc. šalyje veikiančių kebabinių veikla. Patikrinus 415 iš 540 registruotų kebabinių, pusėje jų (iš viso 206 įmonėse) buvo nustatyta įvairaus pobūdžio pažeidimų. Per šį laikotarpį paimta ir ištirta laboratorijoje 15 mėginių dėl patogeninių mikroorganizmų, nei viename bakterinės taršos nenustatyta.
Dėl nustatytų grubių higienos pažeidimų ir savikontrolės reikalavimų nevykdymo 35 kebabinių (17 – Vilniuje, po 2 – Kaune, Palangoje, Alytuje ir Šiauliuose) veikla buvo laikinai sustabdyta, kitų šio tipo maitinimo įmonių atsakingiems asmenims skirta 110 baudų, surašyti 3 įspėjimai.
Kebabinių veikla laikinai buvo stabdoma dėl nustatytų kryžminės taršos atvejų, neaiškios žaliavų kilmės, netinkamo maisto produktų sandėliavimo, susikaupusių gyvūninės kilmės atliekų, maisto produktų su pasibaigusiais tinkamumo vartoti terminais naudojimo ir kt. Buvo uždrausta realizuoti beveik 370 kg nekokybiškų maisto produktų.
Dažniausiai nustatyti pažeidimai – kebabinėse nediegiama savikontrolės sistema, nevykdoma produktų laikymo ir šiluminio apdorojimo kontrolė, neatliekamos termometrų patikros, geriamojo vandens laboratoriniai tyrimai, nevykdoma šaldymo įrenginių stebėsena, daug kur trūko receptūrų technologinių aprašymų.
Vieni dažniausių ir higienos reikalavimų pažeidimai: nešvarios patalpos, netinkamas, susidėvėjęs inventorius, nekokybiškai plaunami indai, įranga, patalpos, kai kuriose įmonėse iš viso nebuvo dezinfekavimo priemonių.
Per šį laikotarpį buvo gauti 55 vartotojų pranešimai dėl kebabinių veiklos, iš jų 30 (t.y. 55 %) pasitvirtino. Vartotojai dažniausiai skundėsi patiekalų kokybe.
,,Nors mitybos specialistai nerekomenduoja kasdien vartoti kebabų, kaip ir kito greito maisto, tačiau Lietuvoje tai populiarus greitas užkandis, kebabinių kasmet daugėja. Jau keletą metų, dėl nuolat nustatomų pažeidimų ir pasitvirtinančių vartotojų skundų gausos, kebabinės priskiriamos didesnės rizikos įmonių grupei. Daugiausia problemų šioms įmonėms kyla dėl didelės darbuotojų kaitos, prastos jų kvalifikacijos ir higienos žinių trūkumo“, - sakė Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vedėja Aušra Išarienė.
Specialistė pabrėžė, kad vartotojai taip pat turėtų atidžiau stebėti ir rinktis, kokį maisto produktą pirkti. „Vartotojai kiek įmanoma turėtų stebėti kebabų gamybos procesą, atkreipti dėmesį į pardavėjos darbą, patalpų higieną, maisto produktų laikymo sąlygas. Pastebėję pažeidimus, gyventojai gali informuoti Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą visą parą veikiančia nemokama telefono linija 8~800 40403“, – teigė A.Išarienė.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba