Didžiosiose šalies spausdinimo paslaugų įmonėse – užsakymų pildymo vajus. Mažesnės spaustuvės ir leidyklėlės tuo pasigirti negali. Nors ant nosies – žiemos šventės ir paprastai tokiu metu būdavo apstu norinčiųjų naujų knygų, kalendorių, vizitinių, reklaminių brošiūrų ar bukletų.
Vis dėlto be privačių ir valstybinių užsakovų, spausdinimo paslaugas gausiai perka kunigai.
Artėjant didžiosioms metų šventėms, vienoje Kauno įmonių darbas verda. Jau lapkričio pradžioje gauti stambūs individualūs užsakymai kitų metų kalendoriams, dabar plūsta šventinių atvirukų užsakymai. Be privačių ir valstybinių įmonių tarp užsakovų yra ir Bažnyčia.
„Kunigai paprastai prieš šventes išleidžia kalėdinius sveikinimus savo parapijos žmonėms, tikintiesiems. Iš visos Lietuvos kreipiasi kunigai, kuriems mes spausdiname daug“, – sako spaudos namų „Arx Baltica“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Zenonas Kamarūnas.
Tarp labiausiai pageidaujamų užsakymų – ir miestų kalendoriai.
„Dvylika metų leidom, dabar trylikti bus, Marijampolės kalendorius, Vilkaviškio kalendorius ir tai jau yra savotiški miestų metraščiai. Yra ir dar bus keletas kitų kalendorių“, – pasakojo Arūnas Reinikis, leidyklos „Piko valanda“ savininkas.
Didieji spaustuvininkai sako vos spėjantys suktis, nors kai kurių reklaminių užsakymų kainos ir šoktelėjo dėl iki 40 proc. per metus brangusio popieriaus.
Tuo metu mažieji rinkos atstovai užsakymų gausa negali pasigirti, nors ir kainų nekėlė. Leidyklos Marijampolėje savininkas skaičiuoja, kad reklaminių bukletų, skrajučių, kalendorių ir sveikinimo atvirukų užsakymų šiemet sumažėjo trečdaliu.
O esami klientai – taupo. Pavyzdžiui, vietoje kelių spalvų, dažnai renkasi vos dvi. Reklaminės medžiagos dabar esą gaminama perpus mažiau nei prieš pusantrų metų.
„Jeigu klientai užsakydavo 20 tūkst. lankstinukų, tai dabar užsako 10 tūkst. Tie, kurie galėdavo tiktai 1 tūkst., dabar 200–300. Pastaraisiais mėnesiais situacija visiškai nepasikeitė į gerąją pusę“, – tvirtina Violeta Skruibienė, bendrovės „Alytaus spaustuvė“ projektų vadovė.
„Tiražai stipriai sumažėjo. [Anksčiau] darydavo apie 300 kalendorių, dabar tik 150 belieka, kiti tik simboliškai daro po kelis kalendoriukus. Ir šiuo metu tik keli užsakymai yra“, – sako IĮ „R. Tartenio spaustuvė“ gamybos vadovė Alma Baranauskienė.
Smulkieji spausdinimo paslaugų rinkos atstovai sako, kad per krizę kone visai išnyko anksčiau tarp užsakovų buvusios nedidukės įmonės.
Tuo metu stambesnės spaustuvės padėties nedramatizuoja. Anot jų, spaustuvė – tai Lietuvos ekonomikos barometras. O šis rodo, kad ūkis pradeda kopti iš duobės.
Didžiausios dalies užsakymų verslininkai tikisi po poros savaičių, kai šalyje prasidės tikras Kalėdinis šurmulys.