• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiųmetinio Dakaro ralio pusiaukelėje surengta kai kurių maratono dalyvių technikos patikra virto didžiuliu skandalu: „T3 Challenger“ kategorijoje visuose etapuose varžovus dulkėmis šėręs Erykas Goczalas ir jo dėdė Michalas Goczalas buvo diskvalifikuoti dėl bagiuose aptiktų nestandartinių detalių. Tačiau tai toli gražu ne pirmas toks atvejis per ilgametę ištvermės lenktynių istoriją.

Šiųmetinio Dakaro ralio pusiaukelėje surengta kai kurių maratono dalyvių technikos patikra virto didžiuliu skandalu: „T3 Challenger“ kategorijoje visuose etapuose varžovus dulkėmis šėręs Erykas Goczalas ir jo dėdė Michalas Goczalas buvo diskvalifikuoti dėl bagiuose aptiktų nestandartinių detalių. Tačiau tai toli gražu ne pirmas toks atvejis per ilgametę ištvermės lenktynių istoriją.

REKLAMA

Antai 2006-aisiais Dakaro sunkvežimių ringe dar prieš startą intriga stipriais sumenko: starto išvakarėse varžybų komisarai diskvalifikavo „Gauloises de Rooy“ ir „Hans Bekx“ komandas, nes sunkvežimiai neatitiko techninių reikalavimų.

Tiesa, tąkart olandų sportininkai išvengė reputacinės žalos, nes abiejų komandų koviniai automobiliai susidūrė su identiškomis problemomis – neatitiko oficialių FIA homologacijos reikalavimų, bet panašu, kad tų neatitikimų šaknys buvo pačioje DAF gamykloje. 

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau kitas Gerardo de Rooy'aus ekipos triukas neabejotinai buvo surežisuotas žinančių Dakaro specifiką strategų. Kaip žinia, vienas svarbiausių dalykų kaunantis bekelėje – automobilio pakabos eiga. Kuo geriau kopijuojamas reljefas, tuo mažiau situacijų, kai ratas pakabinamas neliečiant žemės. Geresnis sukibimas – efektyvesnis judėjimas sudėtingomis sąlygomis. Dėl šių priežasčių techninis reglamentas griežtai riboja ratų judėjimo aukšty-žemyn amplitudę. Vienas kontrolės mechanizmų – diržas, užtikrinantis vienodas skirtingų konstrukcijų automobilių galimybes bekelėje.

REKLAMA

Galima spėlioti, kiek kartų olandai šią taisyklę pergudravo, bet faktas buvo akivaizdus: kiekvieno greičio ruožo starte jų DAF būdavo su naujais diržais supančiota pakaba, bet kiekviename finiše iš tų diržų būdavo likę skutai, o ratų judėjimo niekas neribodavo. Pradėjus atidžiau stebėti de Rooy'aus komandos techniką varžovų skautai pastebėjo, kad diržai būdavo keliose vietose nežymiai įpjauti. Todėl pasileidus į trasą pakakdavo keleto aštresnių šuolių ir bemaž 10 tonų monstras „pančius“ nusimesdavo.

REKLAMA
REKLAMA

 Vienos išradingiausių ir techniškai sudėtingiausių Dakaro suktybių autorius – charizmatiškasis amerikietis Robby Gordonas. 2012-aisiais būdamas puikios sportinės formos jis metė pirštinę pačiam „misteriui Dakarui“ ir maratonui artėjant prie finišo nuo Stéphano Peterhanselio jis atsilikinėjo vos keliomis minutėmis.

Tačiau tada nutiko tai, dėl ko vėliau dar ilgai buvo laužomos ietys Prancūzijos automobilių sporto federacijoje: varžybų komisarai apžiūrinėdami R. Gordono „Hummer“ variklį atkreipė dėmesį, kad prie oro įsiurbimo angos aiškiau juntamas pūtimas, nors pati jėgainė yra išjungta. Susidomėję šia anomalija technikos ekspertai išsiaiškino, kad motoro „dirbtinio kvėpavimo“ funkciją atlieka padangų pripūtimo sistema. Jų manymu tai galėjo lemti keliuose tų metų etapuose R. Gordono demonstruotą kvapą gniaužiantį greitį, todėl amerikietį diskvalifikavo. Šis savo ruožtu pateikė apeliaciją ir įtikinėjo, kad su tokia padangų pripūtimo  sistema jo visureigyje sumontuota jau mažiausiai porą metų ir lig tol nei vienai techninei komisijai niekas nekliuvo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ši istorija koreliuoja ir su šviežiausiu 2024-ųjų Dakaro skandalu – „T3 Challenger“ klasės lyderių Eryko Goczalo ir Michalo Goczalo diskvalifikavimu. Savo tiesą gindamas R. Gordonas anuomet parašė apeliaciją ir kol ji buvo nagrinėjama (tai truko keletą mėnesių) galėjo tęsti lenktynes. Lenkijos sportininkai sukėlę audrą socialiniuose tinkluose ir pasėję krūvą įvairiausių sąmokslo teorijų, apeliacijos nepateikė, todėl tiesiog turėjo susirinkti savo mantą ir keliauti namo.

REKLAMA

„iGo2Dakar“ konsultavę FIA reglamentus puikiai išmanantis teisininkas patikino, kad Goczalų demonstruojama techninio reglamento ištrauka apie neribotą laisvę tobulinant sankabos mechanizmą, yra ištraukta iš konteksto. Jo teigimu, lenkai tiesiog savaip interpretuoja žaidimo taisykles.

Nei vienas kitas tikrintas Dakare startuojantis „Taurus“ bagis neturėjo sankabos diskų iš kompozitinių anglies pluošto (visi kiti naudojo plienines sankabas ir jų diskus), nes kur tiksliai galima naudoti šias medžiagas yra pateikiama kitame reglamento straipsnyje. Šis sąrašas baigtinis ir erdvės improvizacijoms nepalieka. Kadangi Goczalų atveju neatitikimas Tarptautiniam sporto kodeksui daugiau nei akivaizdus. Tai nustačius numatyta sankcija – šalinimas iš lenktynių.

Beje, nors teisėjai neturi pareigos įrodinėti, kokį pranašumą sukūrė vienas ar kitas nelegalus mechanizmų tobulinimas, sunkiausiuose etapuose, kur daugelis kitų sportininkų strigo ir buvo priversti stoti, Goczalų bagiai trasa lėkė kaip ant sparnų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų