Vienas iš galimų situacijos sprendimo variantų – visiškas nusišalinimas nuo bet kokio sprendimo. Numoji ranka „Vaikai ir patys išsiaiškins“, - ir nebeskauda galvos, kaip čia ir vilkiuką pasotinus, ir ožiuką sveiką palikus.
Tačiau ir psichologai, ir pedagogai tikina, jog mamoms spręsti mažiausiųjų „smėlio dėžės konfliktus“ ne tik galima, bet ir būtina. Ir tik išmintingi suaugusiųjų sprendimai padės vaikams anksčiau išmokti diplomatijos, mandagumo bei draugystės pagrindų.
Taigi pažvelkime į konkrečias situacijas ir paieškokime geriausio sprendimo!
* Situacija: Jūsų vaikas atima savo žaislą iš žaidimų draugo.
Netinkamas sprendimas: Nekreipti dėmesio – puiku,
pati moka kovoti už savo daiktus, tad ko gi kištis?
Išmintinga taktika: Visų pirma nuraminkite savo mažylį, pasitraukite nuošaliau, paaiškinkite, kad jam pačiam bus smagiau, jei pasidalins kai kuriais savo žaisliukais ir... leiskite pačiam nuspręsti, ar dalinsis. Juk žaislas – jo, o ne jūsų.
Vėliau: Tikrai niekas nesmerks jūsų, jei tokioje situacijoje žiūrėsite pirma savo vaiko ir tik paskui – kitų. Juolab kad jūsiškis tiesiog gynė savo daiktą. Tačiau pasikalbėjusi su savuoju nepamirškite nuraminti ir vaiko, mėginusio atimti žaislą: jei jūsiškis atsisako duoti savo žaislą – sudominkite aną vaiką kita veikla, paklauskite, kaip žaidžiama su kuriuo nors iš jo žaisliukų, paprašykite išmokyti tokio žaidimo ir jus.
* Situacija: Jūsų vaikas atima kito vaiko žaislą.
Netinkamas sprendimas: Tučtuojau atimti žaislą iš savo vaiko ir grąžinti savininkui.
Išmintingas sprendimas: Pabūkite diplomatė ir pasiūlykite kitam vaikui kurį nors jūsų žaislų, kol jūsiškis pažais. Jei žaislo savininkas nesutinka – tada paaiškinkite saviškiui, kad jo žaidimų draugas nenori kol kas paskolinti žaislo, paraginkite jį grąžinti (jei prireiks – ir švelniai ištraukdama iš rankų) bei tuojau pat sudominkite kita veikla.
Vėliau: Draugiškai pažaidę kitus žaidimus vaikai arba pamirš kilusį ginčą, arba noriau pasidalins žaislais.
* Situacija: Kitas vaikas atima savo žaislą iš jūsų vaiko.
Netinkamas sprendimas: Imtis auklėti kitą vaiką, kad reikia dalintis. Ypač jei neužfiksavote priešistorės. Galbūt jūsiškis žaislą iš jo atėmė? O gal netinkamai su juo elgėsi? O gal prieš tai nedavė savo žaislo?
Išmintingas sprendimas: Pasiūlykite vaikams apsikeisti žaislais, kitam vaikui ištieskite savo vaiko žaislą mainais į tą, kurio trokšta jūsiškis. Jei nepavyks – paaiškinkite savo mažyliui, kad draugas kol kas nenori duoti žaislo, bet esama ir kitų žaidimų, kuriais čia pat ir sudominkite.
Vėliau: Ir vėl universali taisyklė: pasistenkite nukreipti abiejų vaikų dėmesį nuo ginčo objekto –ir veikiausiai viskas savaime išsispręs.
* Situacija: Iš jūsų vaiko atėmė jo žaislą.
Neteisingas sprendimas: Užuot sprendus mažųjų konfliktą saviškiui paaiškinti, kad reikia dalintis žaislais su visais bei nekreipti dėmesio į jo prieštaravimus.
Išmintingas sprendimas: Iš pradžių draugiškai pasiūlykite savo vaikui leisti pažaisti draugui su jo žaislu. Jei jūsiškis nesutinka – apginkite jo nuosavybės teisę ir gražiai, draugiškai paprašykite atėmusiojo, kad žaisliuką grąžintų. Nepakenks ir gražiai paaiškinti, jog atiminėti žaislus negražu – visada galima paprašyti.
Vėliau: Jei vis dėlto matote, kad žaislų dalybos nevyksta sklandžiai – pasiūlykite vaikams kuriam laikui apsikeisti žaislais. Kaip tyčia nedomina nė vienas priešininko „žaisliukas“? Kodėl gi nepažaidus „pagirk draugo žaislą“? Kiekvienas vaikas pasakys ką nors gražaus apie draugo žaislą – ir tikėtina, kad mainų idėja pasirodys patrauklesnė.
* Situacija: Jūsiškis susipyko su kitu vaiku dėl svetimo žaislo.
Neteisingas sprendimas: Skubiai ieškoti žaislo savininko ir pareikalauti, kad jis atsiimtų savo daiktą.
Išmintingas sprendimas: Pirmumo teisė priklauso tam, kuris pirmasis paėmė žaislą, tad kitam teks luktelėti.
Vėliau: Pasiūlykite nustatyti laiką, kiek kas naudosis žaislu: pastatyti 3 pilis ir apsikeisti, apvažiuoti su mašinėle 2 ratus apie smėlio dėžę – ir atiduoti kitam.
Visas išvardytas situacijas paprastai nėra sunku išspręsti gražiai ir taikiai. Tiesa, prireiks ne tik išradingumo, bet ir pačiai laikytis tam tikrų taisyklių:
• Kalbėdama su vaiku prisėskite ar pritūpkite, kad akys būtų panašiame lygmenyje.
• Jei situacijos užuomazgų nepastebėjote, paprašykite vaikų po vieną papasakoti, kas nutiko, o paskui, pasitikslindama, savais žodžiais perpasakokite ir paklauskite, ar tikrai gerai supratote.
• Konfliktai turi būti sprendžiami teisingai. Negalima nuolat iš mandagumo savo vaiko laikyti neteisiu ar besąlygiškai ginti tik jo interesus.
Laura Barzdaitienė