Ką tik Seimas priėmė, bet prezidentas dar nepasirašė (o išklausęs metinį prezidento pranešimą tikiu, kad ir nepasirašys) įstatymo pataisų, kurios išties labai kontraversiškos, kai kurių grupių pateikiamos kaip visuotinas gėris ar net rūpinimasis vaikų gyvybėmis.
Svarstant PVM atskaitos lengvųjų automobilių pirkėjams įstatymo pataisas, Seimo nariai buvo klaidinami, nutylint dalį tiesos ir kuriant mitus. Ne kartą iš Seimo tribūnos bandžiau įrodyti, kad jos yra ydingos. Deja, išgirstas nebuvau. Todėl, manau, kad visuomenei privalau atskleisti kai kuriuos paradoksus.
Visų pirma reikia atsiminti, kad valdžia savo pinigų neturi ir tam, kad kam nors duotų 100 litų, prieš tai per mokesčius iš žmonių turi atimti bent 105 litus, t.y. už viską, ką “dykai” gauname iš valdžios, sumokame su kaupu. Todėl reikia labai atidžiai sekti, kad biudžeto pinigai būtų leidžiami labai atsakingai ir duotų maksimalią visuomeninę naudą.
Agituojantys už įstatymą teigia, kad dėl to automobilių parkas iš esmės panaujės, keliuose pasidarys saugiau, paprastiems žmonėms nauji automobiliai taps prieinamesni.
Tačiau ši pataisa atveria kelius pigiau nusipirkti naujus asmeninio naudojimo automobilius tik firmų vadovams, gal dar žemesnio lygmens vadovaujantiems darbuotojams ir jų artimiesiems, todėl:
A) naujesnius automobilius įsigis tik tie, kurie ir dabar važinėja prabangiais ir nesenais automobiliais;
B) be “valstybės paramos” verslininkas galės įsigyti 18proc. pigesnį naują automobilį, t.y. įsigis ne 130000 Lt vertės, o 110000 Lt vertės automobilį. Jie skirsis komfortu, bet ne saugumu;
C) nusipirkę naują automobilį senąjį parduos rinkos kaina, o padėvėtų automobilių rinka yra tokia didelė, jog šie papildomi keli tūkstančiai automobilių įtakos kainai neturės (galima prognozuoti, kad per metus bus nuperkama 7000 tūkstančiais naujų lengvųjų automobilių daugiau nei šiandien, o naudotų lengvųjų automobilių vien per pirmąjį šių metų ketvirtį buvo užregistruotą apie 40000);
D) paprasti žmonės, išgalintys pirkti naują automobilį sumoka ne tik PVM, bet ir pajamų bei “Sodros” mokesčius - jie moka asmeniniais pinigais, tuo tarpu už juos turtingesni firmų vadovai nemokės praktiškai jokių mokesčių, t.y. jie bus remiami neturtingesnių mokesčių mokėtojų sąskaita;
E) paprastai, o gal net primityviai skaičiuojant tos paramos dydis 7000X100000X0,18=126 milijonai litų.
Todėl, kai sakoma, kad šios pataisos priėmimas leis iš kelių pašalinti 20 metų senumo “laužus”, tai sakoma netiesa - nauji “Mersedesai” bus pakeisti į naujesnius ir sąskaita tų, kurie tuos “laužus” ir vairuoja.
Ir dar. Mane labai stebina Vyriausybės elgesys. Ji lengva ranka 100 milijonų meta į vartojimą dar didesne suma padidindama prekybos deficitą, dar labiau sumenkindama ir taip jau menką galimybę 2010 metais įsivesti eurą. Ji finansiškai remia importą, o ne eksportą, kas ekonomine prasme yra beveik nusikaltimas. Aš jau nekalbu apie moralinę pusę. Negi Lietuvoje nėra didesnių problemų ir labiausiai reikia remti naujų automobilių pirkėjus?
Ką iš tikrųjų duos ši lengvata (juk asmeninio naudojimo daiktų atleidimas nuo PVM mokesčio yra lengvata)? Ji gerokai padidins naujų automobilių pardavėjų pelnus. Tad atrodo, kad visuotinės gerovės laikai jau atėjo. Mes pradedame remti net ir perkančiuosius “Porsche” ar “Ferrari”...