Žiguliukai, „kapeikos“, „pirmukai“, „vienuoliktukai“ ir dar kitaip vadinami sovietiniai rusiški automobiliai jau tapo legenda. Pirmieji VAZ nuo konvejerio nuriedėjo 1970-aisiais. Šiaulietis Mindaugas Žalalis dalį savo laisvalaikio skiria šio nostalgija kvepiančio automobilio dvasiai išsaugoti.
Vaikystės automobilis
Šiaulietis Mindaugas Žalalis, chormeisteris, kasdien važinėja VAZ-21011 automobiliu. Su tokiu pat jis išmoko vairuoti dar sėdėdamas tėvui ant kelių.
„Jau šešerių metų pats nuvairuodavau iki kolektyvinių sodų. Tai buvo ir pirmoji mašina, kurią vairavau. Nostalgijos vedamas prieš metus nusipirkau tokį pat žiguliuką, kokį turėjo ir tėvas“, – pasakoja M. Žalalis.
Chormeisterio žiguliai – 1978 metų. Jo variklio darbinis tūris – 1,3 litro. Išorė ir vidus – originalūs. „Dabar jis šiek tiek apšiuręs, tačiau nesurūdijęs, variklis puikiai veikia. Planuoju jau iki kitų metų jį restauruoti. Jokio „tiuningo“. Noriu išlaikyti originalumą“, – pasakoja vyras.
Neseniai M. Žalalis keltu plaukė su šiuo automobiliu į Stokholmą. Ten muitininkai net dokumentų netikrino. Tik paplekšnojo per petį, sakydami: turi gražų automobilį.
Žiguliuku be jokių gedimų po Švediją pralėkė 1100 kilometrų: „Niekas negenda. Dėl viso pikto stiklinę alyvos įpyliau, tačiau ir to nereikėjo. Kuro „ryja“, kiek ir priklauso pagal modelio aprašymą – 10 litrų.“
„Fiato“ kopijuoti
Žiguliukų mėgėjo garaže šiuo metu darbščių rankų laukia dar vienas sovietinis stebuklas – „antrukas“. Tai toks pat „pirmukas“, tačiau su karavano tipo kėbulu.
M. Žalalio svajonė kitąmet įsigyti nerestauruotą, bet ir ne visai surūdijusį itališką „Fiat-124“. Nuo šio modelio buvo nukopijuotas ir VAZ. Kopijuota licencijuotai. Tiksliau, 1966-aisiais „Fiat“ Rusijoje pastatė gamyklą, o po ketverių metų išleido pirmąjį VAZ-2101.
Kodėl „Fiat“? M. Žalalis mano, kad greičiausiai dėl to, jog „Fiat-124“ 1967 metais buvo išrinktas Europos metų automobiliu.
Smagu vairuoti be komforto
Čiumpame už vairuotojo durelių rankenos – įleistos. Paskutinis mados klyksmas tuometinėje sovietų sąjungoje. Klakteli spyna. Metaliniu garsu pokšteli durelės. Saugos diržas – nesusivynioja pats. Jis tiesiog kabo, o ilgį reikia susireguliuoti pagal savo gabaritus. Tiesa, anksčiau diržus įmontuodavo mašinos pardavimo vietoje už papildomą mokestį. Nors eismo taisyklės diržų jau reikalaudavo, gamintojas jų nemontuodavo.
„Žiguliukas“ užsikuria vos pasukus raktelį ne dešinėje, o kairėje vairo pusėje. Vienas mygtukas uždegti šviesoms, kitas – apšviesti prietaisų skydeliui. Variklis dar šaltas, todėl reikia šiek tiek atidaryti kuro sklendę – „podsosą“.
Čia neverta dairytis oro pagalvių. Taip pat nėra ir centrinio užrakto, signalizacijos, jokių stiprintuvų ar elektrinių langų. Apie borto kompiuterį – nė nesapnuoti. Sankaba minasi minkštai. Bėgį reikia „įstumti“. Vairas – piršto storio. Bandome riedėti, tačiau tenka prisiminti, kad vairą teks sukti ir laikyti daug tvirčiau, o stabdžiai veiks tik tiek, kiek koja turi jėgos.
Pakaba kietoka, nes minkštesnė nebūtų atlaikiusi duobėtų kelių.
„Detalių turiu dar porai žiguliukų, todėl manau, kad juo ilgokai važinėsiu“, – tikisi senojo automobilio savininkas M. Žalalis.
Alvydas Januševičius