Manoma, kad seniai išduota medikų pažyma neatitiko ir praėjusią savaitę Panevėžyje penkis automobilius dėl ūmiai ištikusio priepuolio apdaužiusio vairuotojo sveikatos būklės. Nelaimė įvyko ketvirtadienį, apie 14.30 valandą, Žvaigždžių gatvėje. Dar keturiasdešimties neturintis BMW automobilio vairuotojas, važiuodamas „Cido“ arenos link, trenkėsi į prie pat gatvės stovinčias mašinas ir jas apgadino. Pirminiais duomenimis, vyras patyrė priepuolį ir kelioms akimirkoms neteko orientacijos.
Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Kelių policijos biuro vadovas Virginijus Mačėnas sakė, kad, atvykus pareigūnams, vairuotojas jau buvo atsigavęs, bet atrodė apsvaigęs. Patikrinus alkoholio matuokliu paaiškėjo – vyras visiškai blaivus.
Iškviesti greitosios medicinos pagalbos medikai apžiūrėjo vairuotoją.
Kelių policijos biuro vadovo žiniomis, vyrą galėjo ištikti priepuolis, nors V. Mačėnas negalėjo patvirtinti, kad tikrai epilepsijos.
„Mes medikų paprašėme pateikti išvadą apie vairuotojo sveikatos būklę. Jeigu paaiškės, kad jis eismo įvykį sukėlė dėl sveikatos sutrikimo, nebus baudžiamas“, – paaiškino pareigūnas.
V. Mačėno žiniomis, minėtas vyras vairuotojo teises keitė prieš devynerius metus. Veikiausiai tada ir tikrinosi sveikatą. Kadangi vairuotojai neprivalo vežiotis sveikatos pažymos, policijos pareigūnai neturėjo galimybės patikrinti, kada ji išduota. Tai paaiškės, kai medikai jiems atsiųs atsakymą.
Tačiau, pasak V. Mačėno, policija bet kuriuo atveju vairuotojo reikalaus pasitikrinti sveikatą. Juk tik dėl laimingo atsitiktinumo šiuo atveju automobilio greitis nebuvo didelis, apdaužytose mašinose ar šalia jų nebuvo žmonių, tad niekas nesužalotas.
„Žmogaus, kuriam prie vairo staiga pasidaro taip bloga, jog kuriam laikui netenka orientacijos ar sąmonės, sveikata turėtų būti nuodugniai ištirta, kad būtų galima įvertinti, ar gali vairuoti automobilį“, – kalbėjo viršininkas.
Pasigenda vairuotojų atsakingumo
Kaip minėta, sustabdę automobilį kelių policijos pareigūnai negali patikrinti, ar vairuotojas yra pasitikrinęs sveikatą, nes vežiotis pažymų neprivalu. Kita vertus, jeigu vairuotojai ją ir pateiktų, tai dar nereiškia, kad jo sveikata šiuo metu leidžia vairuoti.
„Per kelerius metus, ką jau kalbėti apie dešimtmetį, žmogaus sveikatos būklė gali kardinaliai pakisti. Kiekvienas vairuotojas turėtų rūpintis savo sveikata. Jeigu jaučia, kad kas nors negerai, turėtų kreiptis į gydytoją“, – teigė V. Mačėnas.
Pasak Kelių policijos biuro viršininko, kasmet pasitaiko po vieną kitą eismo įvykį, kurį sukelia ūmių negalavimų ištikti vairuotojai. V. Mačėnas mena, kad vienas sunkia liga sergantis vyras prie vairo sėdo nepaisydamas medikų draudimų ir artimųjų prašymų to nedaryti, ir sukėlė avariją, per kurią buvo sužaloti žmonės.
„Problema, kad nėra ryšio tarp pažymos ir teisių galiojimo. Vairuotojai paprastai sveikatą tikrinasi tada, kai reikia keisti teises“, – kad esama bėdos, pripažįsta ir „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Vairuotojams mėgėjams iki 55-erių išduota sveikatos pažyma teisėms galioja dešimt metų, profesionalams – dvejus.
Vairuotojai mėgėjai nuo 56 iki 69 metų sveikatą turi tikrintis kartą per penkerius metus, nuo 70 iki 79 metų – kartą per dvejus, nuo 80-ies – jau kartą per metus.
Visi sergantieji tam tikromis lėtinėmis ligomis sveikatą turi tikrintis dažniau nei sveiki žmonės.
Medikų teigimu, vairuotojų sveikatos tikrinimo tikslas yra nustatyti, ar asmens sveikatos būklė atitinka minimalias fizinio ir psichikos tinkamumo normas, kurios nustatytos norint vairuoti atitinkamos kategorijos transporto priemones. Griežčiausi reikalavimai keliami keleivius vežiojantiems profesionalams.
Vairuoti gali būti neleidžiama žmonėms, turintiems aukštą kraujospūdį, rimtų regos, klausos sutrikimų, sergantiems sunkia epilepsijos forma, sunkiomis širdies, plaučių ir kai kuriomis kitomis ligomis.
Žmonėms, kurie turi tam tikrų sveikatos sutrikimų, nustatomi individualūs vairavimo apribojimai. Pavyzdžiui, jiems leidžiama vairuoti tik dieną, neviršyti tam tikro greičio ir panašiai.
Visi dėl vairavimo sveikatą besitikrinantys asmenys pildo vadinamąją vairuotojo garbės deklaraciją, kurioje atsako į pateiktus klausimus ir patys įvertina savo sveikatos būklę. Jeigu paskui ji pablogėja, turi kreiptis į gydytojus. Nuo vairuotojų sąžinės priklauso, kaip teisingai užpildo minėtą dokumentą.
Prie vairo veržiasi ir ligoti senjorai
Panevėžio miesto poliklinikos Medicininių profilaktinių tikrinimų komisijai dabar pats darbymetis. Daugelio gyventojų vairuotojų pažymėjimo galiojimas baigiasi ir jie skuba jį keisti.
Šios komisijos pirmininkė Vida Barzdienė yra pasakojusi, kad ateina 70 ir daugiau metų sulaukusių senjorų, kurie sveikatos nesitikrino visą dešimtmetį – kol jiems neprireikė naujų teisių, tol nereikėjo ir sveikatos pažymos.
Pasak komisijos pirmininkės, visiškai sveikų vyresnio amžiaus žmonių tėra vienetai. Medikai, spręsdami, kuriam leisti vairuoti, kuriam ne, vadovaujasi Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintomis vairuotojų sveikatos tikrinimo taisyklėmis.
Gydytojai pastebi, kad dalis dėl sveikatos vairuoti nebegalinčių pensininkų labai nusimena. Vairuotojo pažymėjimas jiems yra savotiškas patvirtinimas, kad dar nenuseno.
„Būna aštuoniasdešimtmečių, kuriems sveikatos būklė leidžia vairuoti, o būna, kad dėl sveikatos problemų negali vairuoti šešiasdešimtmečiai. Kiekvienas žmogus, sėdantis prie vairo, turėtų jausti atsakomybę ne tik už save, bet ir už kitus“, – apibendrino V. Barzdienė.
Inga Smalskienė