Lietuvos vairuotojai nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 10 d. privalės vasarines padangas pakeisti į žiemines. Puikiai žinoma, jog keičiant automobilio padangas būtina įvertinti protektoriaus gylį – lengvųjų automobilių naudojamų padangų jis turi būti ne mažesnis nei 1,6 mm. Nudilusios padangos ypač pavojingas vasarą šlapiame kelyje, o žiemą – bet kokioms oro sąlygoms. Saugiai kelionei ne mažiau svarbus faktorius yra padangos amžius – senesnių padangų guma sukietėja ir tinkamai nebesukimba su kelio danga.
Tiesa, Lietuvoje nėra statistikos, iš kurios būtų matyti, kiek įvyksta avarijų, o jose žūva ar yra sužalojama žmonių dėl automobilių techninių trūkumų. Atsižvelgus į tai, kad mažiausiai du trečdaliai šalies vairuotojų savo plieniniams žirgams perka ne naujas, o naudotas padangas, netinkamų automobilių padangų sukeltų avarijų procentas netgi gali būtu didesnis nei vidutiniškai pasaulyje. Tokią riziką padidina ir naujų padangų pardavėjai, iš kurių įsigiję vairuotojai mano, kad jos naujos, bet iš tikrųjų taip nėra.
Lietuviški prekybos ypatumai
„Padangų susidėvėjimas matuojamas ne tik protektoriaus gylio sumažėjimu, t.y. važinėti pavojinga ne tik „plikomis“ padangomis. Ne ką mažiau pavojaus kelia netinkamo amžiaus padangos. 4-5 metų senumo padangos neberekomenduojamos eksploatuoti, nes medžiaga, iš kurios jos pagamintos, praranda elastingumą, sukietėja, taigi ir tinkamai nebesukimba su kelio danga. Su tokiomis „galiojimo laiką“ išeikvojusiomis padangomis vairuotojas kelyje jaučiasi panašiai kaip su nudilusiomis. Tai kelia didžiausią pavojų – smarkiai pailgėja stabdymo kelias ir automobilis tampa nevaldomas“, - žiniasklaidoje yra teigęs draudimo bendrovės „PZU Lietuva“ atstovas Modestas Žilionis.
Jis atkreipė dėmesį, kad būta atvejų, kai draudikai eismo įvykius pripažino nedraudžiamaisiais, nes vairuotojai vairavo automobilius su netinkamomis padangomis, kurios ir buvo avarijos priežastis. Specialistai teigia, kad vidutiniškai padangos yra eksploatuojamos tris sezonus. Padangų saugojimas, jų nenaudojant kelerius metus, nėra parankus pačiam padangų savininkui, nes jis mano turįs naujas padangas, tačiau jos „sensta“ ir nevažiuodamos. Dėl šios priežasties patariama pasidomėti padangų amžiumi, ypač - perkant jas iš privačių asmenų. Kai ir naujų padangų pardavėjai sugeba įsiūlyti savo įvairių pasaulio kraštų sandėliuose ilgai laikytas ir vėliau į Lietuvą importuotas padangas. Pirkėjai jas noriai perka, kadangi jų išvaizda nieko nesiskiria nuo visiškai naujų, o kainuoti kartais gali net iki 70 proc. pigiau nei tos pačios kategorijos iš tikrųjų naujos padangos.
Atskaitos taškas – pagaminimo data
Žieminės padangos už vasarines yra minkštesnės. Todėl nuo amžiaus sukietėjusi medžiaga kelia daug didesnę riziką, kad bus prarastas sukibimas su keliu, tuomet iki avarijos lieka tiktai vienas žingsnis. „Padangos turi savo kokybiško galiojimo laiką, t. y. paprastai 5-6 metai nuo pagaminimo, jokiu būdu ne nuo pardavimo. Taigi perkant būtina išsiaiškinti, kokio amžiaus padangas perkate. Padangos pagaminimo datą nusako skaičiai esantys ant padangos šono. Serijos numerį gali sudaryti raidžių ir skaitmenų kodas, keturi skaičiai ir rodo padangos pagaminimo datą. Pirmieji du reiškia pagaminimo savaitę, o kiti – metus. Pavyzdžiui, 2606 reikštų 26 metų savaitę ir 2006 metus. Europos Sąjungos direktyvos 92/23/EEB (OL 1992 L 129 P.95) 3.1.5 punkte, žieminės padangos žymimos užrašu "M+S", "M. S." ar "M&S" (Mud -- purvas, Snow -- sniegas), universalios padangos žymimos užrašu "AW" (Any Weather -- bet koks oras) arba užrašu "AS" (All Seasons -- visi sezonai). Jeigu rizikuojate pirkti restauruotas padangas, tai prašykite, kad jums jas parduotuvėje sumontuotų, subalansuotų ir duotų garantiją bent metams“, - Vilniaus Gedimino technikos universiteto tinklalapyje teigia garsus saugaus eismo specialistas doc. dr.Vigilijus Sadauskas.
Kaip pasirinkti saugias padangas?
Dr.V. Sadauskas taip pat konsultuoja vairuotojus, kaip pasirinkti padangas, kad jomis būtų saugu važinėti žiemą. „Daugelis susimąsto, ką reiškia užrašas ant padangos "195/60 R14 H ir t. t. „Šis užrašas nusako padangos matmenis. Skaičius 195 nurodo padangos plotį milimetrais. 60 - padangos skerspjūvio ir pločio santykį procentais. Raidė R -- reiškia, kad padangos konstrukcija yra radialinė. Skaičius 14 - tai padangos skersmuo coliais. Raidė H - greičio indeksas reiškiantis, kad maksimalus greitis 190 km/val.“, - pastebi docentas.
Prieš žiemą dr. V. Sadausko svarbiausias patarimas vairuotojams, tarp jų – ir perkantiems naujas padangas, būtų toks: jei vasarą buvo važinėjama 175/70 R13 dydžio padangomis, žiemai reikėtų įsigyti 165/80 R13 padangas, kitaip tariant - truputį siauresnes ir aukštesnes. Siauros padangos yra pravažesnės sningant, nes geriau praskiria sniegą. „Jei vairuotojai turi savo automobilio eksploatacijos instrukciją, ten yra rekomenduojami padangų dydžiai. Kitu atveju vairuotojams gali patarti parduotuvių darbuotojai. Ten pat verta sužinoti, koks slėgis rekomenduojamas, nes per žemas oro slėgis padangose didina kuro sąnaudas ir mažina automobilio stabilumą“, - teigia dr.V. Sadauskas.
Jo tvirtinimu, renkantis padangas reikia atsižvelgti ir į turimo rato disko plotį. Jei diskas yra 5,5 colio pločio, tai netinka ant jo montuoti 195 mm pločio padangas. Tinkamiausios būtų 175 mm arba 185 mm pločio padangos.
Gyvybes saugo tvarkinga geometrija
Netgi pačios naujausios ir brangiausios padangos neapsaugos nuo nelaimių, jei bus blogai sureguliuota ratų geometrija. Kaip ją patikrinti? Važiuojant lygiu ir tiesiu keliu vairuotojams patariama truputį atitraukti rankas nuo vairo ir leisti automobiliui judėti pačiam. Jei jis rieda tiesiai - ratų reguliuoti nebūtina. Jeigu justi, kad tuoj išvažiuosite į kelio vidurį ar jo šalikelę - tikėtina, kad reikia sutvarkyti ratus. Kai ratų geometrijos nukrypimai būna itin dideli, vairuotojui net rankas suskausta stengiantis kelyje išlaikyti tiesią automobilio judėjimo trajektoriją. Tuomet būtina apžiūrėti padangas ir atkreipti dėmesį, kuriose vietose išdilęs protektorius. Jei jis nusidėvėjęs tolygiai – vairuotojas gali būti ramus. Tačiau jei vienas padangos šonas nudilęs labiau, tikėtina, kad išsireguliavo ratų geometrija. Prieš ją tikrinant būtina pamatuoti, ar pakankamai pripūstos visos padangos. Ant jų neturi būti jokių pūslių ar gumbų. Vairo pavara ir pakabos sujungimai taip pat turi būti techniškai sutvarkyti.
Jei vairuotojai mėgintų sureguliuoti automobilio ratų geometriją, nepašalinę defektų, efektas būtų trumpalaikis arba netgi nepavyktų ratų sureguliuoti. Ratų geometriją būtina patikrinti po eismo įvykio, jei staiga buvo užvažiuota ant aukšto šaligatvio, pakeitus kai kurias tam tikrų automobilių modelių pakabos ar vairo mechanizmo detales.
Pasak saugaus eismo specialistų, tik tikslus ir kokybiškas ratų sureguliavimas užtikrina, kad automobilis kelyje bus stabilus, važiuoti bus patogiau ir maloniau, gerokai sumažės pakabos ir padangų keliamas triukšmas. Tada padangų protektoriai dėvėsis tolygiai ir vienodai, ratai maksimaliai sukibs su kelio danga. Visa tai ypač svarbu ir būtina norint, kad automobilis nebūtų pavojingas, o padangos tarnautų tiek, kiek joms priklauso.
FAKTAI
„Goodyear Dunlop“ gamintojo atliktas Europos vairuotojų tyrimas parodė, kad ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje vairuotojai gana mažai žino apie padangas ir jų tinkamumą naudoti. Atlikus apklausą Europos šalyse, net 34 proc. apklaustųjų pasisakė išvis nesantys įsitikinę, ar jų padangos tinkamos vasaros ar žiemos sezonui. Padangų nusidėvėjimą tikrina pusė apklaustų Europos vairuotojų (51 proc. vyrų ir 52 proc. moterų). Beje, vyrai dažniau nei moterys stengiasi pratęsti dėvėtų padangų sezoną dar vienus metus – 32 proc. vyrų ir 25 proc. moterų linkę rizikuoti tokiu būdu.