Kuro kainoms pasiekus neregėtas aukštumas, degalų vagystės tampa didžiulį pelną nešančia neoficialaus „verslo“ šaka, kuri itin suaktyvėja per kiekvieną kainų šoktelėjimą. Automobilių stovėjimo aikštelės yra atakuojamos vagių, kurie iš transporto priemonių bakų išleidžia kurą ir jį parduoda juodojoje rinkoje.
Apie kuro vagystes nepranešama
Kuro vagystės itin aktuali problema vežėjams, kurių sunkvežimių bakuose telpa didžiuliai kiekiai dyzelino, todėl kai kuriais atvejais, pavogti degalai gali būti brangesni už patį krovinį, bet vežėjų verslo atstovams nerimą kelia ir tai, jog kuro vagys gali kėsintis ir į krovinius. Vilniaus miesto antrojo policijos komisariato Nusikaltimų tyrimo skyriaus pareigūnai, tikrindami gautą informaciją dėl kuro vagysčių, vasarį per surengtą operaciją, sulaikė du vyrus, kurie keturis mėnesius Naujininkų ir Panerių seniūnijų ir kitų šalia esančių apylinkių teritorijose, vogdavo iš sunkvežimių dyzelinius degalus. Vogtas dyzelinas buvo sėkmingai perparduodamas.
Įprastai tokiose vagystėse specializuojasi ne mėgėjai, o patirties turintys ilgapirščiai. „Mėgėjai būtų gana greitai išaiškinti ir sulaikyti, tačiau panašu, jog pastaruoju metu vykdomus nusikaltimus daro gerai tam pasiruošę, organizuoti ilgapirščiai ir jų grupės. Tokie asmenys turi radijo stoteles ir klausosi vilkikų vairuotojų pašnekesių.
Įgudusiems vagims apvogti vilkiką degalinės aikštelėje – lengvai įgyvendinama misija. Degalinėms saugoti krovinių nepriklauso, jose įrengtos kameros būna pasenusios, tad nustatyti ilgapirščius pareigūnams ne visada nepavyksta. Anot pareigūnų, kartais patys vairuotojai padaro meškos paslaugą, kai dėl vagystės nereiškia pretenzijų. Krovinys yra draustas, vairuotojus spaudžia laikas, todėl jie neretai nepildo jokių pareiškimų ir toliau leidžiasi į kelią. Toks elgesys skatina nebaudžiamus vagišius darbuotis toliau.
Kaip apsisaugoti?
Automobilininkų forumuose gausu vairuotojų patarimų, kaip apsisaugoti nuo kuro vagių. Patys patyrę žalą, vairuotojai dalinasi išradingiausiais patarimais, akip pamokyti ilgapiščius ir apsaugoti nuosavybę. Vieni rekomenduoja naudoti rakinamą bako dangtelį, kiti – perdaryti vamzdį nuo įpylimo angos iki bako, t.y. padaryti jame keletą pertvarų, kad būtų negalima įkišti žarnos, arba padaryti jungiklį prie bako dangtelio ir prie signalizacijos prijungti, tada bent signalizacija suveiktų.
Dar vienas vairuotojas skelbia savo praktikuojamą būdą, kurį vadina patikimiausiu: „įdėtas metalinis tinklas užpylimo garlavinoje: kuro prisipilsi, o ištraukti niekaip negalėsi. Drastiškesnis būdas, kurį pasiūlė kitas vairuotojų forumo dalyvis – izoliuoti bako dangtelio tvirtinimą, kad nesiliestų su kėbulu ir paleisti per jį elektros srovę. Priklausomai nuo srovės stiprumo, šis apsaugos būdas, kuro vagišiui gali baigtis labai liūdnai.
Lengvieji automobiliai taip pat kenčia nuo kuro vagišių
Nors lengvųjų automobilių kuro bakai nepalyginamai mažesni nei sunkvežimių, jų vairuotojus taip pat kankina kuro vagystės, tik dėl mažesnių mastų ne visuomet apie jas praneša policijai. Vairuotojas iš Vilniaus Vilius Lingaitis, nukentėjęs nuo kuro vagišių, pasakojo, kad į policiją nesikreipė nes nuostoliai buvo ne tokie dideli, tikimybės rasti vagį – mažai, o ilgam formalumų tvarkymui, tiesiog gaila laiko. Šio vairuotojo automobilis per pastaruosius keletą metų sėkmingai buvo „nusausintas“ jau penkis kartus.
Kalbintas vieno Vilniaus serviso darbuotojas prasitarė, kad pastaruoju metu kiekvieną dieną sulaukia klientų pradurtu kuro baku. Nuo vagių nukentėję klientai į servisą kreipiasi dėl pradurtų bakų, nukirptų žarnelių, sugadintų kuro bako užrakinimo spynelių... Serviso darbuotojas pastebi, kad klijų, skirtų užtaisyti bako skyles, neretu atveju kainuoja brangiau nei naujas kuro bakas, todėl vairuotojai patiria ne tik kuro, bet ir kitus nuostolius.
Vis dažniau pasitaiko atvejų, kai vairuotojų vagys tyko prie degalinių, stebėdami, kuris įsipila pilną kuro baką, sekdami, kur važiuoja, ir tuomet imasi savo darbelių.
Agnė Rutkauskaitė