Vokietijos automobilių gamintojos "Volkswagen" populiariojo modelio "Beetle" reklama išdidžiai skelbė: "Jis važiuoja, važiuoja, važiuoja". Tačiau nuo liepos 10 dienos ketvirtojo dešimtmečio nacistinėje Vokietijoje sukurti "vabalai" nuo Meksikos miesto Pueblos gamyklos konvejerių neberiedės. "Beetle", kurių per visą modelio gyvavimo laikotarpi pagaminta 21,5 mln., pasitraukia į užtarnautą poilsį.
"Vabalų" istorija prasidėjo 1934 metų birželio 22 dieną, kai Vokietijos automobilių pramonės asociacija paprašė Ferdinando Porsche (Ferdinando Poršė) sukurti "Volkswagen" - "liaudies automobilį". Asociacija skyrė 20 tūkst. reichsmarkių suprojektuoti transporto priemonę, kurią turėti sau galėtų leisti kiekvienas vidutinis Vokietijos pilietis.
Sukurti naująjį automobilį F. Porsche prireikė šiek tiek mažiau nei vienų metų. 1935-ųjų liepos 3 dieną atvėrus Štutgarto dirbtuvių duris, naujasis modelis iškart tapo sensacija. Tarp tuometinių automobilių, kurių daugelis buvo didoki ir panašūs į dėžes, nedidelis F. Porsche kūrinys priminė vabalą. "Vabalo" (vokiškai - "Kaefer") pravardė automobiliui prigijo, o po pusmečio buvo pristatytas "Beetle" kabrioletas.
Nors "vabalų" išvaizda nekito, jie tapo pačių įvairiausių istorinių laikotarpių simboliais. "Beetle" asocijuotas su ketvirtojo dešimtmečio Adolfo Hitlerio Trečiuoju Reichu, šeštojo dešimtmečio Vokietijos ekonominiu stebuklu ir septintojo dešimtmečio hipių karta.
Tepraėjus vos metams po pristatymo, 1936-aisiais, prasidėjo "Beetle" techninis tobulinimas. Tais metais pristatytas prabangus modelis su geresniu V3 varikliu. Trys pastarųjų versijos tikrintos nuvažiuojant 50 tūkst. kilometrų. Iki 1937 metų visi variklio V3 prototipai buvo išbandyti kartu nuvažiuojant 2,3 mln. kilometrų.
Nors "vabalai" ir atitiko visus dydžio, variklio darbo bei kuro sunaudojimo reikalavimus, jie rinkoje nepasirodė iki Antrojo pasaulinio karo pradžios 1939 metų rugsėjį. "Volkswagen" gamykla buvo įsteigta 1938-ųjų gegužės 26 dieną, kai jos kertinį akmenį padėjo pats A. Hitleris, tą pačią dieną Žemutinėje Saksonijoje įkūręs automobilių pramonės miestą Volfsburgą. Tačiau prasidėjus karui nuo gamyklos konvejerių dažniau riedėjo ne "Beetle", o Vermachtui labiau reikalingi kariniai džipai. Iki karo pabaigos 1945 metų gegužę, praėjus beveik dešimtmečiui po to, kai F. Porsche pristatė savo pirmąjį prototipą, tebuvo pagaminta 630 "vabalų".
Tačiau tais pačiais metais prasidėjo "Beetle" sėkmės istorija. Šiaurės Vokietiją okupavusi britų kariuomenė užsakė 20 tūkst. automobilių, o jau gruodžio mėnesį nuo konvejerių nuriedėjo pirmieji 55 "vabalai". 1946-aisiais metinė gamyba pasiekė 10 tūkst. (galėjo būti netgi daugiau, tačiau trūko dalių ir žaliavų).
Dar viena reikšminga "Beetle" istorijos data yra 1947 metų rugpjūčio 8-oji, tuomet automobilius pradėta pardavinėti užsienyje. Tepraėjus dvejiems metams po pralaimėjimo kare, vokiečiai ėmė "vabalus" eksportuoti į kaimyninius Nyderlandus, o vėliau - ir į kitas Europos šalis.
1950 metais pirmieji 328 "vabalai" buvo išvežti į Jungtines Amerikos Valstijas, kurių gyventojai taip pat ilgainiui pamilo keistos išvaizdos automobilius. Po dešimties metų, kai "Beetle" metiniai pardavimai JAV pasiekė aukščiausią lygį, šiomis mašinomis važinėjo apie 4 mln. amerikiečių. Be to, "vabalai" tapo savotiškomis "žvaigždėmis" keliuose Holivudo filmuose.
"Beetele" geriau už bet kokį kitą gaminį simbolizavo Vakarų Vokietijos pokario ekonominį stebuklą. Didėjant eksportui, "Volkswagen" įsitraukė į laivybos verslą. 1963-1972 metais bendrovei priklausė didžiausias pasaulyje privatus laivynas, kurį sudarė daugiau kaip 80 laivų.
Po ilgo "vabalų" klestėjimo 1978 metų sausio 19 dieną prasidėjo neką trumpesnis jų pasitraukimas. Šią dieną "Volkswagen" nutraukė "Beetle" gamybą Vokietijoje, o eilės numeriu 1 182 034 030 pažymėtas automobilis nuriedėjo tiesiai į bendrovės muziejų Volfsburge. Tai pačiais metais pradėti gaminti "vabalus" pakeitę "Golf", kurie taip užsitarnavo vietą pasaulio automobilių pramonės istorijoje.
Net ir nutraukus gamybą Vokietijoje, "Beetle" buvo toliau gaminami kitose pasaulio valstybėse, kuriose išliko stabili šių modelių paklausa. Tačiau viena po kitos buvo uždarytos ir šios gamyklos, kol galų gale atėjo eilė paskutiniai Pueblos įmonei.
Šiuo metu gamyba gerokai sumenko (per pastaruosius penkis mėnesius tebuvo padaryta 50 "vabalų") ir ji tapo nebepelninga netgi tokioje pigios darbo jėgos šalyje kaip Meksika.
Gimtojoje Vokietijoje tebėra įregistruoti apie 85 tūkst. "Beetle", kurių nevertėtų painioti su naujaisiais dešimtojo dešimtmečio modeliais.
Nuo liepos 10 dienos "vabalai" nebebus gaminami, tačiau jie neabejotinai liks populiarūs. Taip manyti leidžia visame pasaulyje įsteigti tūkstančiai "Beetle" gerbėjų klubų.
dpa-ELTA