Virginija GRIGALIŪNIENĖ
Prieš keletą dienų Rusijoje, Trevės srityje, kelyje Maskva - Ryga, į avariją pateko automobilis "Mersedes Benz", kuriuo vyko penki Lietuvos piliečiai. Visi jie žuvo.
Kaip tvirtina Rusijos automobilių inspekcijos pareigūnai, ryto metą, esant sausai kelio dangai ir geram matomumui, Maskvos link riedėjęs Lietuvos piliečio vairuojamas automobilis, pirminiais duomenimis, skriete įskriejo į priešpriešinę eismo juostą ir šonu kliudė vienam Rusijos kombinatui priklausantį automobilį ZIL, o po to rėžėsi į Latvijos piliečio vairuojamą sunkvežimį "Volvo".
Per susidūrimą sunkiasvorių transporto priemonių vairuotojai nenukentėjo. O štai lietuviai, kaip minėta, žuvo visi. Įvykio vietoje milicijos pareigūnai, remdamiesi žuvusiųjų turėtais dokumentais, nustatė, kad tragedijos aukomis tapo klaipėdiečiai Dmitrijus Kušinas (42 m.), Andrius Čižauskas (48 m.), Jurgis Lingys (57 m.) ir Sergejus Tiškevičius (49 m.) bei mažeikiškis Stasys Petrauskas (52 m.). Žuvusiųjų kūnus iš metalo laužo krūva pavirtusio dešimties metų senumo mersedeso ištraukė ugniagesiai, panaudoję specialią gelbėjimo įrangą.
Nors tikrosios šios šiurpios avarijos priežastys paaiškės tik po kruopštaus tyrimo, manoma, jog nelaimė galėjo nutikti mersedeso vairuotojui užsnūdus arba dėl techninio automobilio gedimo. Be abejo, automobilis turėjo riedėti nemažu greičiu. Kol kas nenustatyta, kas sėdėjo prie mersedeso vairo, kur ir kokiu tikslu grupė tautiečių važiavo.
Dažniausia tragedijų keliuose priežastis - nesaugus greitis?
Tai toli gražu ne pirmoji šiais metais tokia skaudi avarija, nutikusi Lietuvos piliečiams užsienio keliuose. Balandžio mėnesį Šiaurės Vokietijoje, kelio ruože tarp Hamburgo ir Liubeko, plačiame posūkyje Lietuvos piliečio vairuojamas automobilis "Audi 80" staiga išvažiavo į priešingos krypties eismo juostą ir susidūrė su vokiečio vairuojamu krovininiu vilkiku. Vietoje žuvo kaišiadoriškiai Donatas Dalangauskas (24 m.), pastarojo bendraamžis Egidijus Žilinskas, ir Arnoldas Tetenskas (20 m.) bei Šilalės mieste registruotas Darius Darbutas (20 m.). Tai irgi buvo labai kraupi avarija, mat žuvusiųjų asmenybes pavyko identifikuoti tik pasitelkus jų foto nuotraukas, duomenis apie jaunuolių išvaizdą, išskirtinius bruožus, aprangą. Kaip netrukus paaiškėjo, visa ši jaunimo kompanija buvo ką tik išvykusi iš Lietuvos į Daniją. Vieni užsienyje planavo nusipirkti automobilį, kiti turėjo kitokių reikalų. Nė vienas iš keliauti susiruošusių lietuvaičių užsienyje neplanavo ilgai užtrukti - artimiesiems buvo pažadėję sugrįžti po keturių - penkių dienų...
Šį skaudų eismo įvykį tyrė Vokietijos Tritau miesto kelių policijos pareigūnai. Kadangi visas lengvojo automobilio ekipažas žuvo, taip ir nepavyko nustatyti tikslių šios eismo nelaimės priežasčių. Buvo prieita prie preliminarios išvados, kad lietuvaitis vairuotojas nepasirinko saugaus greičio, todėl, kilus avarinei situacijai, nebuvo spėta jį sustabdyti.
Kasmet - dešimtys aukų
Kaip "Akistatai" sakė Policijos departamento Viešosios tvarkos ir eismo priežiūros valdybos ryšių su visuomene poskyrio pareigūnai, kasmet užsienio keliuose žūsta po keliasdešimt Lietuvos piliečių, keliskart daugiau patiria lengvesnius ar sunkesnius sužalojimus. Bene dažniausia avarijos priežastis - nesaugus greitis.
Kita vertus, kaip minėjo Policijos departamento pareigūnai, užsienio keliuose netrūksta tragiškų įvykių, per kuriuos tautiečiai žūsta ar susižaloja ne dėl savo neapdairumo, kaltės. Štai pernai vasarą, grįždama iš atostogų Kroatijoje, Vengrijos sostinės Budapešto priemiesčio kelyje į avariją pateko panevėžiečių Sprindžių šeima. Austrijos piliečio vairuojamas miškovežis, norėdamas aplenkti ant kelio gulėjusią padangą, trenkėsi į savo eismo juosta judėjusį Vytauto Sprindžio (44 m.) vairuojamą mikroautobusą. Vietoje žuvo panevėžietis ir dar trys jo šeimos nariai - bendraamžė žmona, 23 metų dukra ir septynerių sūnelis. Dar viena dukra buvo sunkiai sužalota, tačiau jos gyvybę medikai išgelbėjo.
Beveik tuo pat metu labai nepasisekė dar keturiems Lietuvos piliečiams. Bavarijos greitkelyje (Pietų Vokietija) į lietuvio vairuojamą "Ford Fiesta" trenkėsi didžiuliu greičiu iš paskos lėkęs "Mersedes Benz". Nuo smūgio vietoje žuvo Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto dėstytojas Darius Aidukas. Pastarojo bendrakeleivio, automobilį vairavusio Jono Lindos, nors šis ir buvo sraigtasparniu skubiai nugabentas į vietos ligoninę, gyvybė užgeso reanimacijos palatoje. Medikams nepavyko išgelbėti ir J. Lindos draugės Ingridos gyvybės. Visi jie vyko į gimtinę po turiningai praleistų atostogų Kroatijos kurorte...
Pavojinga keliauti ir autobusais
Pastaraisiais metais plačiai nuskambėjo net keli tragiškai pasibaigę eismo įvykiai, kuriuos patyrė lietuvių vairuotojų valdomi autobusai. Daugiausia tokių eismo nelaimių užregistruojama kaimyninės Lenkijos keliuose. Nors dauguma vairuotojų linkę kaltinti itin prastos būklės kaimyninės šalies kelius ir net nustatę tam tikras kelio atkarpas, kuriose avarijos tarsi užprogramuotos, praminę šias vietas "Mirties kilpomis", "Bermudų trikampiu" ir panašiai, Lenkijos kelių policijos pareigūnai ne kartą bandė atkreipti dėmesį ir į tai, kad avaringumas yra tiesiogiai susijęs ir su vairuotojo darbo bei poilsio režimu bei nustatyto greičio, kelio ženklų nepaisymu ir, be abejo, transporto priemonės techniniu stoviu.
Lietuvaičių tragedijų Lenkijos keliuose pradžią tarsi padarė ypač skaudi avarija, nutikusi 2000 - ųjų vasarą Lozdės vaivadijoje, netoli Mazovijos Tomašovo miesto. Poilsiui į Kroatiją vykęs turizmo firmos "Viliota" autobusas nuvažiavo nuo aukšto stataus pylimo ir apsivertė. Dvylikametė mergaitė ir nėščia moteris žuvo, per 30 turistų buvo sunkiai sužaloti. 2001 - ųjų kovą beveik toje pačioje vietoje avariją patyrė Lietuvos bendrovei "Tibus" priklausantis maršrutinis autobusas. Šiam autobusui susidūrus su lenko vairuojamu sunkvežimiu žuvo net aštuoni autobusu važiavę žmonės, tarp kurių buvo ir Japonijos pilietis.