Vida Venclovienė
Europos Sąjunga nuolat bando pagerinti savo gyventojų gyvenimo sąlygas. Viskas daroma žmogaus gerovei. Tai bendrą valiutą įveda, tai bendrą draudimą ir kitokią dokumentaciją, kuri gelbėtų nuo biurokratijos problemų.
Dabar Europos Sąjungos "taikinyje" - kelių eismas. Daugumos specialistų nuomone, šiuo metu Europoje kelių eismo taisyklės pernelyg sudėtingos. Pernelyg daug kelio ženklų vidutiniškai kas 28 metrai pastatytas kelio ženklas. Kaip tuos visus kelio ženklus spėti sužiūrėti greitkeliuose, kai važiuojama 150 ir daugiau kilometrų per valandą greičiu? Todėl nuspręsta rimtai susimąstyti, ką išties reiktų pakeisti kelių eismo taisyklėse, kad jos taptų suprantamesnės, paprastesnės, o svarbiausia - efektyvesnės.
Vienas būdų - ženklų sumažinimas. Tyrimai rodo, jog nekeliant jokio pavojaus eismo saugumui, lengva ranka galima panaikinti bene trečdalį visų ženklų. Kurie būtent ženklai gali patekti į "juodąjį sąrašą", neminima, bet sprendimas išties teisingas.
Kitas būdas, pastaruoju metu svarstomas Europos spaudoje - kur kas radikalesnis. Kalbama apie vadinamąją "bendrosios erdvės" koncepciją - apie šviesoforų, šaligatvių, perėjų ir pan. panaikinimą. Vietoj to siūloma tiesiog skirti vieną erdvę ir automobiliams, ir pėstiesiems. Pavyzdžiui, teritorija, kurioje nebūtų nei atskiros važiuojamosios dalies, nei eismo krypties apribojimų, pėstieji ir automobilistai susilietų į vieną srovę, tarsi į vieną organizmą, kur kiekvienas būtų atsakingas pats už save. Šios koncepcijos sumanytojų nuomone, panašios priemonės padėtų kelissyk sumažinti avaringumą. Kaip pavyzdį pateikia nedidelį Osnabriuko miestelį Vokietijoje. Ten panaši eismo organizavimo koncepcija veikia jau keletą metų. Šiuo metu dauguma nedidelių miestelių jau pareiškė norą organizuoti panašias "bendrąsias erdves".
O dabar minutėlei įsivaizduokime, kad kažką panašaus nusprendė įdiegti ir Vilniuje ar Kaune, kur eismas be galo intensyvus ir chaotiškas ne tik piko valandomis, ir kaip tokia koncepcija "suveiktų" turint galvoje mūsų vairuotojų ir pėsčiųjų mentalitetą? Jei mūsų vairuotojams, kurie ir taip tikrai nepasižymi ypatinga kultūra ir drausme, duotum valią, iš pėsčiųjų, ko gero, liktų tik ilgos kruvinos šliūžės ant asfalto, o autoservisuose nusidriektų begalinės apdaužytų automobilių eilės. Europoje žmonės žymiai labiau gerbia vieni kitus. O mūsuose tokios "bendrosios erdvės" tikriausiai virstų tikromis mėsmalėmis.
Kalbant apie kelio ženklų sumažinimą - vairuotojų surengus referendumą, už tokias permainas pasisakytų 99 procentų respondentų. Ir toks projektas - perspektyvus. Juk kelio ženklų išties labai daug ir, nepakenkiant informatyvumui bei saugumui, ramiausiai galima bent jau trečdalį jų panaikinti.