Lietuvos inovacijų centras kartu su partneriais iš Portugalijos parengė įmonių inovacingumo nustatymo metodiką, kuri padės joms pasinaudoti savo stipriosiomis savybėmis ir išvengti pavojų.
Lietuvos inovacijų centras (LIC) kartu su partnere Portugalijos firma INOVA sukūrė naujas paslaugas - įmonių inovacingumo nustatymo metodiką ir nematerialaus įmonių turto valdymo monitorių. "Tai vienkartinės nemokamos paslaugos", - teigia LIC projektų konsultantas, atstovas Šiaurės Lietuvoje (Šiaulių, Telšių apskritys) Jurgis Damkus. Pasak jo, ES PHARE programos lėšomis finansuojamas projektas, pavadintas - "Įmonių inovacingumo indekso ir nematerialaus turto monitoriaus sukūrimas ir išbandymas", buvo pradėtas įgyvendinti 2004-ųjų gruodžio mėnesį ir truko iki šių metų rugpjūčio. Kai liepos mėnesį LIC tinklalapyje http://www.lic.lt pasirodė informacija apie naują paslaugą, per kelias dienas ją užsisakė 20 įmonių.
"Pagal naująją metodiką įmonių inovacingumas vertinamas penkių balų sistema. Metodika tinka bet kokios veiklos įmonėms - prekybos, gamybos, paslaugų", - aiškina J. Damkus. Anot konsultanto, pirmiausia atliekamas įmonės technologinis auditas - tyrimas, per jį įvertinamas įmonės technologinis pajėgumas ir poreikiai. Identifikuojamos stipriosios ir silpnosios vietos, bendrovės rinkodaros, finansų, žmogiškųjų išteklių, vadybos novatoriškumas. Technologinį auditą atlieka - tai yra renka duomenis, daro jų analizę, sintezę, ataskaitą - konsultantai, bendradarbiaudami su įmonės vadovais ir personalu. Kai jis baigiamas, sukuriamas veiklos planas įsigyti naujoms technologijoms, duodamas impulsas imtis įmonės technologinės plėtros. "Tačiau technologinis auditas negali išspręsti fundamentalių problemų", - sako pašnekovas.
LIC Lietuvos įmonėms pritaikė Portugalijos kompanijos INOVA sukurtos inovacingumo nustatymo metodikos internetinę versiją "Innov'Check".
Svarbu žinoti savo galimybes
Įmonių inovacingumo nustatymo metodika, kuria naudosis LIC konsultantai, apima 4 pagrindinius aspektus: firmos vidinį organizavimą, naudojamas technologijas, strategiją, išorinę aplinką. Juos išanalizavus nustatomos silpnosios įmonės vietos ir pavojai, silpnosios vietos ir galimybės, taip pat stipriosios savybės ir pavojai bei stipriosios savybės ir galimybės.
Audituojamai kompanijai pateikiamas parengtas klausimynas. Atsakymai turi būti standartiniai (reikia pasirinkti vieną iš penkių nurodytų). Neigiami atsakymai patenka į silpnųjų vietų analizę, teigiami - į stipriųjų. Klausimyno struktūra sudaryta taip, kad padeda tyrinėti įmonę iš vidaus. Atskleidžia jos žmogiškuosius išteklius, įvertina veiklą ir valdymo struktūrą bei palankumą naujovėms diegti.
"Įvertinama darbuotojų patirtis ir pasirengimas inovacinei veiklai, nustatomas poreikis mokytis, vadovų požiūris į nuolatinį darbuotojų profesinį tobulėjimą", - pasakoja J. Damkus. Anot jo, svarbu išsiaiškinti, ar žmonės patenkinti darbu įmonėje, ar yra skatinami perduoti, skleisti idėjas, ar vadovai sudaro sąlygas inovacinei veiklai plėtoti. Taip pat išanalizuojamas darbuotojų pasiskirstymas pagal amžių, išsilavinimą. Tai leidžia konsultantui gauti informaciją apie konkrečią įmonę ir pateikti jai adekvačius siūlymus diegiant naujas technologijas.
Klausimynas
Audito procesas apima 4 inovacinei veiklai svarbius rodiklius: įmonės vidinį organizavimą, naudojamas technologijas, strategiją, išorinę aplinką.
Pasak J. Damkaus, įvertinama įmonės veikla, žmonių reagavimas į pokyčius, įgyvendinamas naujoves, taip pat santykiai su steigėjais, įmonės valdymo struktūra, jos palankumas diegiant naujoves. "Tai priklauso nuo vadovų, nuo valdymo kultūros", - tvirtina pašnekovas. Kita vertus, analizuojamas darbuotojų amžius, jų išsilavinimas. Tai leidžia įvertinti įmonės žmogiškuosius resursus, potencialą. Įvertinami ir organizaciniai gebėjimai bei resursai, įvairių įmonės padalinių, departamentų bendradarbiavimas, personalo politikos formavimas, kuris leidžia darbuotojams efektyviai adaptuotis prie vidinių ir išorinių pokyčių. Konsultantas, išanalizavęs visapusišką informaciją, gali pateikti įmonei individualius, adekvačius pasiūlymus dėl tolesnių žingsnių diegiant naujas technologijas.
Naujų produktų kūrimo specifika
J. Damkaus teigimu, kiekviena įmonė turi savitą naujų produktų kūrimo specifiką, darbuotojų kūrybiškumo skatinimo ir kūrybinių metodų naudojimo sistemą. Ją konsultantai taip pat išanalizuoja, nes sistemiškas naujų produktų kūrimo procesas suteikia firmai konkurencinį pranašumą rinkoje. Įvertinti reikia ne tik įrangą, technologiją, bet ir technologijų valdymą. Svarbu, pagal kokią sistemą įmonė ieško naujų technologijų. Pasak pašnekovo, LIC įmonėms, ypač mažoms, gali būti naudingas technologijų paieškos partneris tiek tobulinant technologijų paieškos sistemą firmoje, tiek kuriant naują veiklos kryptį.
Strategija ne tik vadovams
"Atliekant įmonės auditą paaiškėja, ar ji turi ilgalaikę strategiją, ar visi darbuotojai žino jos plėtros viziją, ar strateginis valdymas orientuotas į ilgalaikius santykius su klientais, į jų svarbos suvokimą", - dėsto konsultantas.Įmonės inovacingumas - tai ne tik naujos technologijos, bet ir naujos paslaugos, lankstus naujovių taikymas visose įmonės veiklos srityse: vadyboje, rinkodaroje ir kitur. Rinkos vertinimo analizė atskleidžia įmonės veiklos mastus, strateginę orientaciją į tam tikrus rinkos segmentus, o tai itin svarbu norint užtikrinti ilgalaikį konkurencinį pranašumą. Strateginiai tikslai ir investicijos į žmogiškojo kapitalo plėtrą leidžia vertinti įmonės pasirengimą ilgalaikei inovacinei plėtrai.
Įmonė - savo aplinkos pažangos garantas
Per auditą bus vertinama socialinė atsakomybė, nes ji rodo, jog įmonė yra stipri ir turi netradicinį požiūrį į verslą. "O tai - inovacingumo požymis", - tvirtina pašnekovas. Užsienyje įprasta, kad kompanija formuoja savo aplinką - turi įvairius labdaros fondus, dalyvauja akcijose, kurios pagerina žmonių gyvenimą.
Socialinė atsakomybė pradeda įsitvirtinti ir Lietuvoje. Sėkmingai dirbančios įmonės prisideda prie aplinkos pažangos, steigia stipendijas, sudaro sąlygas vietos gyventojams pasinaudoti savo įstaigų medicininėmis paslaugomis ir kt. LIC konsultantai nagrinės įmonės bendradarbiavimą su universitetais, mokslo tyrimo institucijomis, žinių perdavimą partneriams.Audituojant įmonę bus vertinamas aplinkos poveikis įmonei, jos inovacinei veiklai ir su aplinka susijusios galimybės bei pavojai. Partnerių iš Portugalijos patirtis rodo, kad reikia įvertinti didžiausią pavojų, kuris kyla iš įmonės klientų. Vartotojų keliamas pavojus svarbus ne tik rinkodarai, bet ir visai įmonės veiklai.
Kitas kompanijos inovacingumui svarbus aspektas - partnerystė, aljansų kūrimas. Tai ypač svarbu dalyvaujant Europos inovaciniuose projektuose, kuriuos įgyvendina dideli konsorciumai, kai reikia valdyti didelius informacijos srautus. "Kitaip sakant daugialypiai konsorciumai ir aljansai gali garantuoti efektyvią inovacijų plėtrą radikaliai naujose gyvenimo srityse, pavyzdžiui, nanotechnologijose, nes tam reikia labai didelių investicijų", - aiškina J. Damkus.