Rimantas VENCLOVAS
2006 metais per dešimt mėnesių šalyje įvyko 5484 eismo įvykiai. Juose 590 žmonių žuvo ir 6995 buvo sužeisti. Palyginti su 2005 metų tuo pačiu laikotarpiu, eismo įvykių skaičius sumažėjo 42 įvykiais, žuvo 15 žmonių mažiau, sužeista 23 eismo dalyviais daugiau. Neblaivūs vairuotojai padarė 646 eismo įvykius, t.y. 11,8 procentus visų eismo įvykių. Juose žuvo 55 žmonės, sužeisti 989.
Per šių metų dešimt mėnesių daugiausia užregistruota transporto priemonių susidūrimų - 1927 atvejai, tai sudaro 35,1 procentą visų užregistruotų eismo įvykių, užvažiavimų ant pėsčiųjų - 1603 atvejai ir transporto apvirtimų atvejų - 648.
Eismo įvykiuose daugiausia žuvo vairuotojų - 200 ir keleivių - 172, taip pat 149 pėstieji ir 51 dviratininkas. Sužeisti 2583 keleiviai, 2200 vairuotojų, 1556 pėstieji ir 561 dviratininkas. Užregistruoti 1266 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo nepilnamečiai. Žuvo 59 nepilnamečiai, iš jų 14 - dėl savo neatsargumo. Tarp žuvusiųjų nepilnamečių - 13 pėsčiųjų. Įvykiuose sužeisti 1389 nepilnamečiai, iš jų 447 dėl savo neatsargumo.
Per 2006 metų dešimt mėnesių dėl vairuotojų kaltės įvyko 4080 eismo įvykių. Asmenys, neturintys teisės vairuoti, padarė 490 eismo įvykių. Juose žuvo 79 žmonės. Tarp šių vairuotojų 201 buvo neblaivus.
Dėl pėsčiųjų kaltės įvyko 739 įvykiai. Juose žuvo 91 žmogus, sužeisti 673. eismo įvykių skaičius, palyginti su 2005 metų dešimt mėnesių, padidėjo penkiose apskrityse: Šiaulių, Kauno, Marijampolės, Panevėžio ir Klaipėdos.
Žuvusiųjų žmonių skaičius padidėjo Šiaulių, Panevėžio, Telšių ir Alytaus apskrityse.
Sutikite - skaičiai išties šiurpinantys. Nelaimės keliuose tyko ir vairuotojų, ir pėsčiųjų. Ir vieni, ir kiti dažnai elgiasi nedovanotinai lengvabūdiškai ir neatsargiai, nekreipdami dėmesio į rudenėjant pablogėjusias eismo sąlygas. Lietingi ir apniukę orai, rūkas, slidi kelio danga ( ne vien oro temperatūrai nukritus žemiau nulio, bet ir dėl patežusių, šlapių nukritusių medžių lapų), ankstyvos sutemos, ypač perėjus prie žiemos laiko - visa tai tarsi rizikos faktoriai, kuriems esant net ir menkiausias neatsargumas gali baigtis skaudžia nelaime. Pėstieji neretai žingsniuoja šalikele ne ta puse, kuria reikalauja eismo taisyklės, o ta, kuria jiems patogiau, arba mėgina pereiti važiuojamąją dalį nenustatytoje vietoje. O juk esant tokioms prastoms oro sąlygoms automobilių vairuotojams išties sunku pastebėti tokius neatsargius pėsčiuosius - juk pastarieji dažniausiai vilki tamsiais rūbais, be jokių atšvaitų, automobilių stiklų valytuvai vos spėja valyti pliaupiančio lietaus upelius, žibintų šviesos sunkiai perskrodžia rūką ir nuo kelio dangos sukeltų nešvarumų sluoksnį. O dar apakinančios priešais atvažiuojančių automobilių šviesos! Tokiomis eismo sąlygomis tikrai sunku laiku ir iš toliau pastebėti kelio pakraščiu einantį ( o neretai dar ir neblaivų) ar kelio važiuojamąją dalį mėginantį pereiti, pėstįjį. Nekaltiname neatsargumu vien pėsčiųjų. Lygiai taip pat neatsargiai ir neatsakingai elgiasi vairuotojai. Pernelyg pasitikėdami savimi, jie viršija saugų greitį, važinėja techniškai netvarkingais automobiliais, nudilusiomis padangomis arba dar blogiau,sėda už automobilio vairo neblaivūs.
Eismą keliuose prižiūri ir kontroliuoja policijos eismo priežiūros tarnyba, bet juk prie kiekvieno vairuotojo ar pėsčiojo pareigūno nepastatysi. O ir tie patruliuojantys dažniausiai rūpinasi tik protokolų už pažeistas eismo taisykles ar leistino greičio viršijimą surašymu nedrausmingiems vairuotojams. Bet tai, ir vėl gi, tėra tik įsišaknijusio biurokratizmo išdava: nuo tada, kai eismo priežiūros tarnybos pareigūnams buvo uždrausta vietoje imti pinigines baudas, protokolų kiekis tapo kone pagrindiniu pareigūnų darbo įvertinimo kriterijumi.
Dėl neatsargaus elgesio, neatsakingumo, netolerancijos ir nepagarbos vienų kitiems atžvilgiu keliuose įvyksta tiek daug skaudžių nelaimių.
Ypač tragiškais įvykiais "turtinga" pirmoji lapkričio mėnesio dekada:
Lapkričio 2 dienų, apie 17 valandą Vilniuje, Žirmūnų g., automobilis "Ford Scorpio", vairuojamas D. Č. (21m.), partrenkė į gatvės važiuojamąją dalį išėjusį V. V. (29m.). Partrenktą pėsčiąjį dar kliudė ta pačia kryptimi važiavęs nuosavas automobilis "BMW 520", kurį vairavo ne tarnybos metu neuniformuotas Vilniaus m. VPK viešosios policijos Viešosios tvarkos tarnybos Ekologijos ir teisės pažeidimų prevencijos skyriaus prevencinės grupės vyresnysis patrulis V. Š. (26m.). Eismo įvykio metu sužalotas vyriškis dėl rankos kaulo lūžimo ir kaktos nubrozdinimo gydomas ambulatoriškai.
Lapkričio 3 dieną 18 val. 30 min. Kauno r., kelio Vilnius - Kaunas - Klaipėda 113-ame kilometre, Sitkūnų k. Ribose, automobilis "Mitsubishi Space Star", vairuojamas R. R. (34m.), partrenkė į kelią išėjusį nenustatytos tapatybės apie 40-50 metų amžiaus pėstįjį, kurį dar pervažiavo iš paskos važiavę automobiliai "Audi A6", vairuojamas T. P. (30m.) ir "Mitsubishi Carisma", vairuojamas A. M. (24m.). Pėstysis mirė vietoje.
Lapkričio 5d. Apie 15 valandą Panevėžio r., kelio Panevėžys - Aristava - Sitkūnai 7-ame kilometre, automobilis "VW Golf", vairuojamas P. S. (21m.), partrenkė ir mirtinai sužalojo keliu ėjusį D. Č. (30m.). Dalius Čiapas po automobilio ratais žuvo vos kelies šimtams metrų iki namų. Šiurpią nelaimę matė ir kartu su tėvu buvę vaikai.
Tą pačia dieną, apie 18 valandą Kauno r., kelio Vilnius - Kaunas - Klaipėda 105-ame kilometre, automobilis "VW LT35", vairuojamas A. J. (42m.), partrenkė ir mirtinai sužalojo staiga į kelio važiuojamąją dalį išėjusią apie 27-30 metų amžiaus nenustatytos asmenybės moterį.
Lapkričio 6d. Apie 17 valandą Ukmergėje, Vilniaus gatvėje automobilis "VW Golf" partrenkė per pėsčiųjų perėją ėjusią 74-erių moterį. Senolė nuo patirtų sužalojimų mirė vietoje, automobilis iš įvykio vietos nuvažiavo.
Lapkričio 7 dieną apie 17 valandą Marijampolės sav., kelio Kaunas - Marijampolė - Suvalkai 61-ame kilometre, automobilis "VW Golf", vairuojamas I. M. (47m.) , kliudė dviračiu važiavusį A. K. (35m.), kuriam nugriuvus ant važiuojamosios kelio dalies, jį pervažiavo automobilis "Renault Espace", vairuojamas D. A. (37m.). Įvykio metu dviratininkas žuvo.
( I. Zubrickienės straipsnis gali būti čia)
Lapkričio 7 dieną 18 valandą Kauno r., kelio Kaunas - Zarasai - Daugpilis 12-ame kilometre, automobilis "Volvo S60", vairuojamas G. O (23m.), partrenkė į kelio važiuojamąją dalį išėjusį nenustatytos tapatybės apie 35 -40 metų amžiaus vyriškį, kurį dar kliudė iš paskos važiavęs automobilis "BMW 318", vairuojamas T. K. (29m.). Eismo įvykio metu pėstysis žuvo.
Lapkričio 7d. 19 valandą Pasvalio r., kelio "Via Baltica" 60-ame kilometre, automobilis "Opel Astra", vairuojamas Portugalijos piliečio T. A. V. S. M. (29m.), partrenkė ir mirtinai sužalojo staiga į važiuojamąją kelio dalį išėjusį V. A (37m.).
Lapkričio 7 dieną 19 valandą Ukmergės r., kelio Ukmergė - Šėta - Kėdainiai 38-ame kilometre, ant važiuojamosios kelio dalies rastas nenustatytos tapatybės apie 40-50 metų amžiaus vyriškio lavonas sužalota galva. Įtariama, kad vyriškį sužalojo nenustatytas automobilis, kuris iš įvykio vietos nuvažiavo.
Lapkričio 8 dieną apie 17 valandą Kaune, Taikos pr., automobilis "Mercedes Benz 300", vairuojamas E. K. (38m.), partrenkė nereguliuojama pėsčiųjų perėja ėjusį K. J. K. (43m.), kurį, parkritusį ant žemės, pervažiavo ta pačia kryptimi važiavęs automobilis "Kia Carnival", kurį vairavo R. B. (38m.). Eismo įvykio metu pėstysis žuvo. E. K. Iš eismo įvykio pasišalino , tačiau apie 19 valandą pats atvyko į policiją.
Lapkričio 8 dieną 20 valandą Marijampolės sav., kelio Vilnius - Prienai - Marijampolė 132-ame kilometre, automobilis "Iveco", vairuojamas S. K (39m.), pervažiavo ir mirtinai sužalojo kelio važiuojamojoje dalyje gulėjusį apie 40 metų amžiaus nenustatytos asmenybės dviratininką.
Lietuvos Policijos eismo priežiūros tarnybos pareigūnai šalies keliuose spalio 27 - lapkričio 2 dienomis surengė reidus. Per septynias akcijos dienas patikrintas 18727 vairuotojų blaivumas. 2,1 procentas patikrintųjų prie vairo buvo neblaivūs, 388 buvo vartoję alkoholį, bet jo koncentracija organizme neviršijo leistinos 0,4 promilės normos.
Sėsti už vairo neblaiviam - turbūt didžiausias nusikaltimas. Juk tokiu atveju rizikuojama ne vien savo, bet neretai ir savo artimųjų, vaikų, bei visai niekuo nekaltų pašalinių žmonių sveikata ir gyvybėmis. Ir nors nuobaudos už vairavimą išgėrus išties nemažos (priklausomai nuo "pripūstų" promilių kiekio skiriama piniginė bauda nuo 1000 iki 3000 litų ir/arba teisės vairuoti autotransporto priemonė atėmimas nuo vienerių iki trejų metų), visgi jos, atrodo, negąsdina nedrausmingų vairuotojų. O gal jie tiesiog galvoja, kad baudos ir teisių atėmimas skiriama kitiems, o jie susitikimo su pareigūnais tikrai išvengs?
Kol kiekvienas savyje neišsiugdysime pagarbos greta esančiajam, kol neišmoksime gerbti ir paisyti įstatymų, tol šalikelėse neges žūties vietas žyminčios žvakelės, tol nenurims skausmas dėl tragiškomis aplinkybėmis išėjusiųjų anapilin ir beviltiškai suluošintų gyvenimų.