• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šįryt pylėtės benzino? Ir vėl tarsi elektra nupurtė jo kaina? Bet ar žinote, kad mokėję 2 litus 80 centų už litrą maždaug pusantro atseikėjote valstybei ir tik mažiau nei pusė visos sumos nubyrėjo degalinei!

REKLAMA
REKLAMA

Atrodo, daug kas dejuodami dėl brangstančių degalų užmiršta faktą, kad kaltę čia dalijasi ir verslininkai, ir politikai.

REKLAMA

Pirmieji teisinasi, kad degalai brangsta didėjant naftos kainoms. Šias šokdina tiek karas Irake, tiek Kremliaus konfliktas su “Jukos” ar netgi naftininkų streikas Nigerijoje, kur čiabuviai protestuoja prieš… juokinga ir sakyti, “per dideles naftos kainas”.

Antrieji - politikai - neretai linkę visų problemų šaknų ieškoti būtent verslo santykiuose. Prieš rinkimus jie užsiundė Konkurencijos tarnybą ištirti, kodėl esą skiriasi “Mažeikių naftos” parduodamų degalų kainos Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau tyrimas, kaip ir reikėjo tikėtis, virto tiesiog eiliniu “Mažeikių naftos” mėsinėjimu. Galiausiai nesugebėta išspausti ko nors daugiau negu tik triukšmingą įmonės sutarčių su pagrindiniais degalinių tinklais poėmį.

Pasvarstykime, ką gi jau tokio Konkurencijos tarnybos pareigūnai galėjo rasti šiose sutartyse?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Įsipareigojimą visais įmanomais būdais degalus parduoti kuo brangiau? Reikalavimą nepardavinėti jų pigiau nei konkurentai? Nurodymą visada tartis, kokia turi būti degalų kaina?

Klausimai naivūs, kaip ir patys politikai bei pareigūnai, ėmęsi tokio tyrimo.

Gamintojui paprastai visiškai neturi rūpėti, kaip ir kur pardavėjas parduos jo produkciją. Svarbiausia, kad pirktų daug ir už gerą kainą.

REKLAMA

Būdamas vieninteliu tiekėju jis gali mėginti tą kainą primesti. Tačiau Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare valdžia buvo priversta panaikinti pagrindinius barjerus į šalį įvežti pigesnių degalų.

Kai kurie degalinių tinklai tuoj pat užsimojo tai daryti, bet vėliau tas jų entuziazmas išblėso.

REKLAMA

Galbūt priežastis čia paprastų paprasčiausia: niekas negali visiškai pakeisti “Mažeikių naftos”. Mat dėl nustatytų kokybės standartų kiekviena degalinė bus priversta nemažai degalų pirkti būtent iš šio monopolininko. Paprastai esant tokiai situacijai rinkoje tiekėjas reikalauja būtinai nupirkti tam tikrą prekių kiekį, tad degalinėms nebelieka galimybės bent dalį jų įsigyti kitur, kur mokėtų galbūt pigiau.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kita vertus, bet kuris tiekėjas geresnę kainą siūlys tam, kuris pirks daugiau. Taigi toks galimas Mažeikių įmonės reikalavimas degalinėms gali būti ir naudingas.

Vis dėlto panašu, kad paveikti tą dalį degalų kainos, kuri priklauso nuo rinkos, galimybių bemaž nėra.

Politikai savo ruožtu tarsi kalnus nuvertę didžiuojasi, kad kitąmet nedidins degalų akcizų. Tiesa, dar pamaldžiai priduriama: “Kad tik Briuselis neprieštarautų”.

REKLAMA

Čia tik pamirštama pasakyti, kad akcizus didinti anksčiau ar vėliau vis tiek teks. Nebent visa Europos Sąjunga nuspręstų juos sumažinti. O tokį sprendimą reikėtų tikrai labai rimtai apsvarstyti.

Jau kuris laikas įvairūs ekonomikos autoritetai perspėja, kad pabrangus naftai slops ir senojo žemyno ūkio augimas. Negana to, vis mažiau abejojama, kad nafta ilgainiui dar labiau brangs.

REKLAMA

Įvertinus tai, belieka tik konstatuoti: ne tik keista ir nepateisinama, bet ir žalinga Lietuvos valdininkų bei politikų baimė siūlyti Europai mažinti degalų mokesčius. Vertėtų prisiminti, kad Europos Sąjunga esame mes patys. Taip, tie patys, kurie šiandien rytą spjaudėsi, įsipylę brangesnių degalų.

Komentaras skaitytas per Lietuvos radiją.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų