Albertas ONIŪNAS
Raseinių rajono apylinkės teismas iki vasario 1 dienos leido suimti automobiliais prekiaujančios uostamiesčio bendrovės "Kniupsius" vairuotoją Nerijų Mažoną (26 m.). Jis yra įtariamas padėjęs grupei plėšikų pagrobti dešimt naujų automobilių "Volkswagen Passat", kuriuos drauge su kolega Arūnu Kikėlu (36 m.) autovežiais turėjo nugabenti iš Vokietijos į Maskvą. Šio neeilinio plėšimo bylą tiriantis Raseinių tardytojas A. Ivanauskas nelinkęs dalintis informacija, kokiomis aplinkybėmis remiantis N. Mažonas įtariamas bendradarbiavęs su plėšikais, tačiau jos jau daugiau ar mažiau aiškios.
Į namus - išsimiegoti
Praėjusį pirmadienį iš Lenkijos pusės Kalvarijų pasienio postą pervažiavo Klaipėdos bendrovei "Kniupsius" priklausantys autovežiai "Scania" ir "Mercedes-Benz", vairuojami N. Mažono ir A. Kikėlo. Šiais sunkvežimiais buvo gabenama 16 naujų automobilių "Volkswagen Passat", kurie buvo nupirkti Vokietijoje ir skirti Maskvos mokesčių inspekcijai. Kadangi šių automobilių gabenimo per Baltarusijos ir Rusijos teritoriją dokumentai nebuvo iki galo sutvarkyti, autovežiai pasuko Klaipėdos link. Drauge vairuotojas ketino patogiai išsimiegoti. Atvažiavus į uostamiestį, paaiškėjo, kad dokumentai tvarkingi, todėl vienas iš bendrovės savininkų Bronius Sabonis, nurodė vairuotojams išsimiegoti ir kitą rytą 10-11 valandą išvykti Baltarusijos link. Buvo planuota, kad naktį autovežiai praleis muitinėje, o dieną važiuos per Baltarusiją ir ketvirtadienį bus jau Maskvoje.
Lemtinga aikštelė
Tačiau vairuotojai neskubėjo - N. Mažonas A. Kikėlui sakė ieškąs savo sunkvežimiui tepalų, diržų. Vėliau pasakė, kad namuose įvyko vandentiekio avarija ir reikia laukti santechniko. A. Kikėlas laukė, kol kolega išspręs savo problemas. Galop apie 16 valandą 30 minučių abu vilkikai išvažiavo iš Klaipėdos. Apie sustojimus iš anksto tartasi nebuvo. Pavažiavus už Kryžkalnio 30 kilometrų, antras važiavęs N. Mažonas netikėtai aplenkė kolegą ir pasuko į stovėjimo aikštelę, kur yra ir kavinė. Kadangi anksčiau vairuotojai čia ne kartą valgė, gėrė kavą, A. Kikėlui toks draugo manevras nepasirodė keistas ar labai netikėtas. Pasak paties A. Kikėlo, jis išlipo iš kabinos ir tik spėjo žvilgterėti į padangas, kai pajuto, kad ant galvos jam kažkas užmetė tamsią striukę. Žmogus instinktyviai bandė tą striukę nusikratyti, tačiau gavo smūgį, o į nugarą pajuto įremtą kažkokį daiktą. Dabar iš to susijaudinimo A. Kikėlas jau negali pasakyti, ar užpuolikai šaukė: "Milicija, gult ant žemės", ar prisistatė policininkais. Bet šūkavo jie pakankamai garsiai, nieko nebijodami. Žmogus pakluso, atsigulė, o vėliau pasijuto guldomas ant lengvojo automobilio galinės sėdynės. A. Kikėlas nematė, kiek buvo užpuolikų, nieko negali pasakyti ir apie kaukes. Kalbos, kad plėšikai buvo ginkluoti automatais, A. Kikėlui atrodo juokingos. Ir iš tiesų, kam reikalingi automatai susidoroti su dviem beginkliais vairuotojais?
Užpuolimas truko labai trumpai - plėšikų vairuojami autovežiai ir jų pačių automobiliai netrukus išsuko iš aikštelės ir nuvažiavo Kauno link. Tikėtina, kad kavinės darbuotojai net nepastebėjo, kas įvyko, nes vilkikai stovėjo atokiau nuo pastato, mažiau apšviestoje aikštelės dalyje. Įtarimai - vienam vairuotojui
Kauno rajone, 190-ajame kilometre, vilkikai pasuko į stovėjimo aikštelę, idealiai tinkančią nusikaltėliams: ji yra viena iš nedaugelio, kur nėra jokių prekybos taškų. Ir, ko gera, vienintelė autostradoje, iš visų pusių apsupta miško - į ją veda siauras keliukas. Važiuojantieji keliu visiškai nieko nemato, kas vyksta aikštelėje. Čia plėšikai iškvotė iš vairuotojų, kur slepiami pasatų rakteliai, uždarė abu į seno opelio bagažinę ir ėmėsi darbo. Per keliolika minučių iš aikštelės išvažiavo 10 pasatų ir pasuko kol kas nežinoma kryptimi. Prieš tai į automobilių bakus buvo pripilta iš anksto pasiruošto kuro, nes naujuose automobiliuose jo būna nedaug. Kai aplink visi garsai nurimo, A. Kikėlas pabandė atidaryti bagažinės dangtį, tačiau iš vidaus tai padaryti pasirodė sunku. Po kelių bandymų vis dėlto pavyko. Išsilaisvinę vairuotojai aikštelėje pamatė abu savo sunkvežimius ir tik 6 pasatus. Vieno langas buvo išdaužtas. Kodėl tie automobiliai buvo palikti - kol kas neaišku. Tikėtina, kad plėšikai puikiai žinojo, kiek automobilių gabenama, ir pasiruošė 16 vairuotojų, tačiau kažkas sutrukdė.
A. Kikėlas ir N. Mažonas pėsčiomis nuėjo kelis kilometrus iki Babtų ir apie įvykį pranešė policijai. Po to abu buvo nuvežti apklausti į Raseinių policijos komisariatą. Abu vyrai buvo patyrę šoką, ypač N. Mažonas. Po apklausų A. Kikėlas buvo paleistas ir grįžo namo, o N. Mažonas sulaikytas 48 valandoms, po to - suimtas. Panašu, kad A. Kikėlas nieko nežinojo apie apiplėšimą. N. Mažono veiksmai sukėlė įtarimą tempiant laiką, kad numatyta aikštelė būtų pasiekta jau sutemus. Be to, paistalai apie 15 žmonių, kaukėtų ir ginkluotų automatais, panašūs į cirką. Vairuotojus užpuolė ne visa kompanija, o tik keliese ir jiems iškart buvo atimta galimybė stebėti aplinką. Tikėtina, kad N. Mažonas bemeluodamas truputį persistengė ir nukreipė į save dar daugiau įtarimų. Tuo tarpu į pagrindinius tardymą dominančius klausimus jis atsako "nežinau".
Važiuoti leidžiama tik dieną
Vienas iš "Kniupsiaus" bendrasavininkų Bronius Sabonis "Akistatai" sakė esąs šokiruotas. Bendrovė patyrė per 600 000 litų nuostolį, automobiliai nebuvo apdrausti. Verslininkas teigė, kad vairuotojams yra uždrausta sustoti kur papuolė, nurodyta važiuoti tik šviesiu paros metu, nakvoti muitinėse, vaizdo kameromis aprūpintose saugomose stovėjimo aikštelėse. Anksčiau bendrovei teko gabenti kur kas vertingesnius automobilius - džipus BMW, kurių vienas kainuoja per 200 000 Vokietijos markių, ir nieko neatsitiko. Beje, nors N. Mažonas kalbėjo apie įvairius autovežio gedimus, jo automobilis patikrintas ir pripažintas techniškai tvarkingu.
Anksčiau N. Mažonas kriminalinei policijai beveik nebuvo pažįstamas. Prieš penkerius metus Klaipėdos 1-ajame policijos komisariate N. Mažonui buvo iškelta baudžiamoji byla dėl svetimo turto sunaikinimo, tačiau po kurio laiko nutraukta, teismas neįvyko. Vyrukas turi gyvenimo draugę, augina mažametę dukrą.
Nesutarimai su gaujomis
Anksčiau "Kniupsius" prekiavo naujais rusiškais automobiliais "Lada". 1996 gegužę du kaukėti vyriškiai Klaipėdoje, Šiaulių gatvės namo laiptinėje, patykojo bendrovės administratoriaus R. Šimaičio. Vyrui buvo peršauta koja, o plėšikams atiteko 100 000 JAV dolerių. Apiplėšimas liko neišaiškintas. Po kelių mėnesių - vėl nelaimė. Uostamiesčio "Storo" gaujos nariai pagrobė "Kniupsiaus" bendrasavininkį V. Bukauską ir pareikalavo 200 000 JAV dolerių. Gavę pusę sumos, nusikaltėliai verslininką paleido. Kiek vėliau jie buvo sulaikyti ir nuteisti. Pinigai taip ir neatsirado. Dabar V. Bukausko pagrobėjai jau laisvėje, o kai kurie saviškių ir nužudyti. Iš svarbiausių gaujos narių gyvas ir laisvas tėra tik Romualdas Bubelis. Dar prieš V. Bukausko pagrobimą jis reikalavo ir gavo iš "Kniupsiaus" duoklę. Tais laikais bendrovės savininkai nesutarė dėl finansinių klausimų su kauniečiu, buvusiu krepšininku S. Jovaiša. Aiškintis santykių į Klaipėdą buvo atvykęs vienos įtakingos Kauno šeimos lyderis, pernai nušautas R. Daškevičius.
Bendrovės bendrasavininkis B. Sabonis "Akistatai" negalėjo pasakyti, ar ankstesni konfliktai su nusikalstamo pasaulio atstovais galėjo turėti įtakos automobilių pagrobimui.
1995 metais aštuonis naujus "Volvo" automobilius gabenęs vilkikas buvo pagrobtas Klaipėdoje. Švedijos pilietis per Lietuvą savo krovinį ketino gabenti į Ukrainą. Nusikaltėliai, pagrasinę pistoletu, švedą surišo, nuvežė į mišką netoli Klaipėdos ir paliko pririšę prie medžio. Tą pačią dieną vilkikas atsidūrė sodyboje Kaišiadorių rajone. Kai kitą dieną ten atvyko policija, buvo likę tik keturi "Volvo". Į surengtą pasalą pakliuvo kauniečiai, tarp kurių buvo ir garsus automobilių vagis Raimondas Petraitis, vadinamas Monde. Jis buvo nuteistas tik už nusikaltimo slėpimą ir už grotų praleido nedaug laiko.