Lietuvą užklupę šalčiai vairuotojams sukėlė nepatogumų dėl neužsivedančių automobilių ir dar labiau pakurstė nesutarimus tarp vienintelio šalyje naftos perdirbimo koncerno "Mažeikių nafta" bei kuro prekybos mažmenininkų dėl lietuviško žieminio dyzelino kokybės.
Pastaruoju metu nemažai skundų iš vartotojų sulaukusi Lietuvos naftos produktų mažmeninės prekybos įmonių asociacija (LNPMPĮA) teigia sieksianti, kad kokybės kartelė "Mažeikių naftos" gaminamam žieminiam dyzelinui būtų pakelta aukščiau ir nebūtų užbrėžta ties techninėmis įmonės galimybėmis, o naftos perdirbimo bendrovė jai išsakomus kaltinimus atmeta.
"Pagal ES, Lietuva nėra priskirta šalims, kurioms taikoma arktinės zonos specifikacija", - “Eltai” teigė "Mažeikių naftos" Komunikacijų skyriaus viršininkas Tadas Augustauskas.
Paneigdamas mažmenininkų abejones dėl įmonės galimybių gaminti arktinį dyzeliną, jis užtikrino, kad jį gaminti "Mažeikių nafta" gali ir tai darė praėjusiais metais, tačiau jis yra brangesnis nei dabar gaminamas žieminis, kurio kokybė, pasak T. Augustausko, atitinka visus galiojančius reikalavimus.
Nuo pernykščio lapkričio vidurio gaminamo žieminio dyzelino kokybė gali pablogėti esant žemesnei nei -26 laipsniai Celsijaus temperatūrai, o arktinio dyzelino savybės kinta tik oro temperatūrai nukritus žemiau -40 laipsnių.
Pasak "Mažeikių naftos" atstovo, viena iš žieminio dyzelino savybių kitimo priežasčių galėjo būti pastarosiomis dienomis žemiau nurodytos ribos nukritusi oro temperatūra. Be to, kadangi užšąla ne visi automobiliai, deginantys "Mažeikių naftos" dyzeliną, T. Augustausko nuomone, dėl to gali būti ir pačių vairuotojų kaltės bei priklausyti nuo to, kaip jie eksploatuoja savo automobilius.
"Dar viena priežastis teoriškai galėtų būti žieminio dyzelino savybių pablogėjimas pas mažmenininkus, kai jis transportuojamas netvarkingais benzinvežiais arba laikomas netvarkingose degalinių talpose, kuriose gali būti užsilikę kitokio kuro ar vandens", - sakė T. Augustauskas.
Šešias prekybos degalais bendroves vienijanti LNPMPĮA tikina, kad dėl automobilių eksploatavimo problemų atsakinga "Mažeikių nafta".
"Taip yra todėl, kad standartai ir reikalavimai nustatomi visų pirma atsižvelgiant į vietinio gamintojo turimas technines galimybes. Esant uždarai rinkai ir ribojant importuotojų galimybes tiekti į rinką naftos produktus - 15 proc. centų importo muito mokestis naftos produktams, kuro prekiautojai turi ribotas galimybes pasiūlyti vartotojams kokybiškų naftos produktų prieinama ir konkurencine kaina", - teigia asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.
Jo tvirtinimu, asociacija kreipsis į Ūkio ministeriją, Standartizacijos departamentą ir Valstybinį standartų komitetą, kurie turėtų nedelsiant inicijuoti sprendimus, kad būtų nustatyti aukštesni dyzelino kokybiniai reikalavimai, atitinkantys Lietuvos vartotojų poreikius ir šalies klimatines sąlygas.
"Paradoksalu tai, kad minėtas 15 proc. muitas buvo įvestas siekiant apsaugoti rinką nuo nekokybiškų rusiškų naftos produktų, bet šiuo metu tai sąlygoja visiškai priešingą efektą, kai mūsų kaimynai estai ir latviai naudojasi pigesniu ir kokybišku produktu, o didžioji dalis Lietuvos vartotojų tokios galimybės neturi", - įsitikinęs M. Palijanskas. Jo nuomone, importo muitas turėtų būti sumažintas iki ES lygio - 4,7 proc.
LNPMPĮA priklauso "Statoil", "LUKoil", "Uno X", "Elsis" ir "Uotas".
"Mažeikių nafta", kaip minėta, yra vienintelis naftos perdirbimo koncernas Lietuvoje. Jos įstatinis kapitalas sudaro 707,454 mln. litų. Vyriausybė valdo 40,66 proc. "Mažeikių naftos" akcijų, o antrai pagal dydį Rusijos naftos kompanijai "Jukos" priklauso kontrolinis 53,7 proc. akcijų paketas.
ELTA