Sigitas STASAITIS
Bene absurdiškiausia būtų žūti po automobilio ratais savo... kambaryje. Žmonėms, gyvenantiems prie pat judrių sankryžų ar staigių posūkių, toks pavojus juoko visai nekelia. Į devintąją dešimtį įkopęs kuršėniškis Domas ir jo bendraamžė šiaulietė Joana tam pritartų. Domui sunkvežimis buvo nugriovęs pusę namo, o Joana prie mašinų kambaryje buvo net pripratusi. Analizuodamas avarijas, kodėl automobiliai įsirėžia į pastatą, korespondentas priėjo prie išvados, jog žmogus lygiai du kartus (!) kvailesnis už arklį.
UAB "Vitoma" - viena didžiausių šalyje metalo laužą superkančių įmonių, jos daugiatoniai sunkvežimiai zuja daugelyje kelių. Darganotą 1998-ųjų pavasario rytą "Vitomos" vairuotojas Artūras gavo užduotį nuvežti keliasdešimt tonų metalo laužo iš Šiaulių į Klaipėdą. Vilkikui "Mercedes-Benz", tempusiam priekabą su pilnu gelžgalių jūriniu konteineriu, kelionė iki Kuršėnų pavyko sklandžiai. Perkopęs tiltą per Ventą vilkikas ramiai riedėjo dešine eismo juosta. Jį aplenkė senutėlis "Audi 80", vairuojamas 68 metų pensininko Antano K. iš Micaičių kaimo. Važiuojant per sankryžą su Sodo gatve Antano K. žmona šūktelėjo, kad jie užmiršo užsukti į kepyklą duonos. Pensininkas taip užsikepė garuojančio kepaliuko, kad užmiršo Kelių eismo taisykles bei atsargumą. Iš kairės eismo juostos jis staigiai pasuko dešinėn į Sodo gatvę, nepažiūrėjęs į užpakalinio vaizdo veidrodėlį ir užtverdamas kelią daugiatonei mašinai.
Vilkikas trinktelėjo po ratais pasimaišiusiai "audinei" į užpakalį, ta atšoko lyg pūkelis ir sustojo. Matydamas, kad po akimirkos lengvąjį automobilį su visais jame esančiais žmonėmis sutrins į košę, treilerio vairuotojas irgi suktelėjo dešinėn šaligatvio link. Vos sunkvežimio dešinieji ratai užšoko ant gana nemažo bordiūro, vilkiko priekis pasikėlė ir treileris tapo nevaldomas. Sunkvežimį iš inercijos ėmė stumti jo sunki priekaba. Ratais rausdamas žolyną sunkvežimis po savim sutrynė kelio ženklą, tvorą ir sustojo tik nugriovęs medinio Sodo gatvės 1-ojo namo kampą.
- Buvau kambaryje. Staiga už nugaros sutratėjo sienos, sužvangėjo stiklai, - "Akistatai" sakė namo savininko Domo Šukio dukra. - Nesupratau, kas vyksta. Pamaniau, gal kokia lėktuvo katastrofa.
Po patirto streso moteriai taip suėmė širdį, kad prireikė vaistų.
Domas Šukys tuo metu buvo išėjęs, o grįžęs pastėro. Svetainės kampe riogsojo mėlyna sunkvežimio kabina. Nuo smūgio susikleipė visas medinis namas - įlūžo stogas, trūko perdangos, kambariuose įlinko lubos, nebeužsidarė durys, prakiuro vandentiekio vamzdžiai, sutrūkinėjo elektros laidai, sulūžo baldai. Subyrėjo net ir dūmtraukis - jis užsikišo į kamino vidų pabirusiais plytgaliais.
Sunkvežimio nebuvo galima judinti neparėmus numušto namo kampo, nes medinukas grasino visai sugriūti. Visą savaitgalį visi Kuršėnai traukė į ekskursiją pažiūrėti, kaip domkratais ir rąstais ramstomas stogas ir traukiamas sunkvežimis.
Ekspertai apskaičiavo, jog namo remontas kainuos mažiausiai 30 000 litų. Dar brangiau įvertintas apynaujo, per 150 000 litų kainavusio vilkiko "Mercedes-Benz" remontas. Vakar D. Šniukas "Akistatai" sakė, kad su "Vitoma" dėl namo remonto susitarė be teismo. Bendrovė sumokėjo už visas medžiagas, na o buvęs statybininkas Domas, kuriam šiandien jau 81 metai, beveik visą namą perstatė pats. Jei ne nuotraukos, pažvelgus į šį perdažytą namuką nepatikėtum, kas buvo nutikę dėl... kepaliuko duonos užsimaniusio vairuotojo žioplumo.
Dar prasčiau sekasi Domo bendraamžei šiaulietei Joanai. Pokariu moters vyras turėjo pažįstamų savivaldybėje, tad išprašė, kad jam pačiam leistų pasirinkti namui vietą. Vyras išsirinko 12 arų sklypą netoli miesto centro, Žemaitės gatvės pradžioje. Tuomet ten buvo ramu, aplink žydėjo pievos. Baigęs statyti dviejų aukštų medinuką žmogus džiaugėsi neilgai. Netrukus pusę sklypo "nupjovė" kelininkai (už ačiū, kaip sovietmečiu buvo priimta) ir prie pat namo nutiesė plačią Dubijos gatvę. Šiandien Žemaitės - Dubijos gatvių sankryža - viena judriausių mieste. Joanos kieme toks triukšmas, jog sunku susikalbėti. Tačiau didžiausia bėda, kad nuo visai netoli esančio viaduko atlekiantys vairuotojai per vėlai pastebi Joanos namuką ir vis į jį įsirėžia. Bene didžiausia avarija įvyko dar sovietmečiu. Šeimai vakare bežiūrint televizorių staiga pasigirdo lūžtančių medžių tratėjimas. Po akimirkos siena prasiskyrė, televizorius su trenksmu griuvo ir sprogo, o kambarį per skylę sienoje pasirodė sunkvežimio MAZ priekis. Kol buvo gyvas, Joanos vyras remontuodavo mašinų sulaužytas tvoras ir namo sienas. Joana korespondentui sakė esanti silpnos sveikatos ir atminties - net nebegalinti suskaičiuoti, kiek kartų į jų namą įlėkę automobiliai. Nenorėdami žūti savo kambaryje po automobilio ratais Joana su sutuoktiniu žadėjo namuką apmūryti. Tačiau valdininkai perspėjo pinigų neeikvoti - esą planuojama Joanos šeimą iškeldinti, o nelaimingąjį namuką nugriauti. Deja, šiam planui įgyvendinti pritrūko pinigų. Namas taip ir liko lengvai pažeidžiamas, medinis. Ir liks, nes Joana paseno, o jos nagingasis vyras mirė. Valdininkai tik prieš namą pastatė metalinę tvorelę bei raudonus įspėjančius apie posūkį skydus vairuotojams.
Tačiau kai vairuotojai lekia išgėrę, nepadeda jokie skydai ir kelio ženklai. Šiauliuose Ežero gatvė ties Talšos ežeru žemėja ir staigiai pasisuka. Iškart už posūkio - maždaug 5 metrų aukščio nuolydis, kuriuo "netilpę" posūkyje automobiliai atrieda į Ginkūnų gatvę, prie 21-uoju numeriu pažymėto medinuko. Ypač dažnai čia į bėdą pakliūva vairuotojai iš kitų miestų. Pirmasis prieš daug metų čia užsimušė kaunietis su lėtaeigiu zaporožiečiu. Kiek po to šlaitu žemyn riedėjo automobilių, nežino net Ginkūnų gatvėje 18 metų pragyvenęs Henrikas (60 m.) Jis korespondentui pasakojo, kad nebeapsikentę nuolatinio pavojaus, jo tėvai iš namuko išsikėlė į gretimą pastatą. Vieną iš nelaimių Ežero gatvėje 1997-ųjų gruodį matė ir šios publikacijos autorius. Sulaukęs, kol tėvas išvyks į sanatoriją, 18 metų sūnus Valdas J. savavališkai paėmė tėvo puoselėjamą mašiną "Opel Ascona" pasivažinėti. Valdas su draugais išgėrė ir sėdo lėkti pas panas. Žinia, savam kaime panos neįdomios net išgėrusiems, tad šaunuoliai atlėkė į Šiaulius. Pamatęs, jog yra stabdomas policijos, Valdas J. nutarė bėgti. Prasidėjo gaudynės naktinėmis gatvėmis. Vydamiesi bėglį ir pasukę į Ežero gatvę policininkai sutriko - ką tik priekyje šmėžavęs askonos siluetas pranyko lyg būtų išgaravęs. Vargšas Valdas J. nežinojo apie pavojingąjį posūkį ir nusivertė. Mašina verstis kūlio nustojo tik Ginkūnų gatvės 21-ojo namo kieme. Tąkart nei nevykėlis vairuotojas, nei jo draugeliai nesusižeidė. Atvežtas į policiją Valdas J. apsiverkė, nes iš mašinos liko tik krūva metalo laužo - kaip reikės pasiteisinti tėvams, o pareigūnai dar grasina atimti jo traktorininko pažymėjimą...
Kažin ar Lietuvoje rasime miestą, kuriame automobilis nebūtų įlėkęs į kokį nors pastatą. Ir dėl to nereikia kaltinti piktųjų jėgų ar likimo. Mat dauguma kelių Lietuvoje nutiesti tarpukariu ir anksčiau, kai automobilių dar nebuvo. Kinkomi vežimai taip greitai kaip dabartinės mašinikės nelakstė, todėl žmonės nebijojo įsikurti prie pat gatvės ar posūkio. Publikaciją belieka baigti išvada, jog arklys dukart protingesnė būtybė už vairuotoją. Nors ir vienas, ir kitas turi po dvi akis, niekas negirdėjo, kad arklys įsirėžtų į namą. Kodėl? Pirma, arkliai geria tik vandenį. Antra - ristūnas niekada taip neįsilėks, kad pamatęs kliūtį nebegalėtų sustoti.
Autoriaus nuotr.
Bėgdamas nuo policijos Valdas J. nežinojo apie Šiaulių Ežero gatvės pavojingąjį posūkį.
(I-nama- 1.jpg);
Policijoje Valdas net apsiverkė bijodamas tėvo.
(I-nama-2.jpg; I-nama-2+.jpg);
Ir vėl kažkas žuvęs - vakar prie pavojingo posūkio buvo pamerktos gėlės.
(I-nama-3.jpg);
Štai kas Kuršėnuose nutiko dėl kepaliuko duonos, o iš tikro dėl vairuotojo žioplumo.
(I-nama-4.jpg; I-nama-5.jpg; I-nama-6.jpg);
Vos neverkdamas Domas Šukys tuomet bėdojosi, kad nebepajėgsiąs atstatyti sugriovimų.
(I-nama-7.jpg);
Kažkada stovėjęs pievose Joanos namukas atsidūrė pavojingoje vietoje.
(I-nama-8.jpg; I-nama-9.jpg);
Joana baugščiai dairosi per tvorą - kada gi ją vėl pralauš žioplas arba girtas vairuotojas.
(I-nama-10.jpg).