Valdas KVEDARAS
Daugiausia gyventojų šalyje turintis Vilnius negali "pasigirti" esąs ir automobilių vagių sostinė. Nors kriminalinės policijos pareigūnai ir linkę manyti, kad šiame mieste tokio pobūdžio nusikaltimais užsiima gerai organizuotos gaujos, neseniai iš įkalinimo įstaigos lygtinai paleistas už automobilių vagystes teistas vilnietis Aleksandras Davydovas (49 m.) "Akistatai" teigė nenorįs su tokia nuomone sutikti. 1995 metų pradžioje sulaikytas ir vėliau nuteistas 8 metų laisvės atėmimo bausme A. Davydovas tada buvo vadinamas neva didžiausios ir gerai organizuotos automobilių vagių gaujos vadeiva. Baudžiamąją bylą tyrusiems prokuratūros pareigūnams teisme nepavyko įrodyti nei visų 32 teisiamųjų kaltės (dalis jų buvo išteisinti), nei organizuotos gaujos požymių.
"Su praeitim baigta"
"Akistatos" paprašytas susitikti ir išsakyti savo nuomonę apie automobilių vagystes Vilniuje, maždaug prieš tris mėnesius iš įkalinimo įstaigos lygtinai paleistas A. Davydovas buvo atsargus ir ilgokai galvojo apie pasiūlymą, prašė dar kartą paskambinti telefonu.
Atsakęs teigiamai, bet įspėjęs, jog "nieko įdomaus negalėsiąs papasakoti, nes su automobilių vagystėmis neturėjęs ir neturįs nieko bendra", A. Davydovas sutiko pasikalbėti savo namuose Žvėryno rajone. Tačiau sutartu laiku nedidelio ūgio, smulkaus kūno sudėjimo pietietiškų bruožų pašnekovas sakėsi apsigalvojęs ir nebenorįs "lįsti į kriminalus".
- Paskui kriminalinė policija vėl ant manęs "užlips", - kaip vieną iš motyvų, kodėl atsisako kalbėti, dėstė pašnekovas. Trumpo pašnekesio metu A. Davydovas akcentavo niekados neužsiėmęs automobilių vagystėmis. Anksčiau taksistu bei santechniku dirbęs pašnekovas teigia buvęs nuteistas nekaltai.
- Įsivaizduokite, jei jus vienutėje laikytų šimtą parų, o atvedus kelių valandų pokalbiui kriminalinės policijos komisaras tai imtų kilnoti ant stalo gulintį automatą "Kalašnikov", tai iš po pažasties išsitraukinėtų pistoletą ir vis apžiūrinėtų jo vamzdį, - pasakojo A. Davydovas. - Tačiau dabar jau viskas, su praeitimi baigta.
Norėjo padaryti atpirkimo ožiu
A. Davydovas yra pagarsėjęs tuo, jog būtent po pokalbių su minėtu komisaru, vėliau neva grasinusiu automatu bei pistoletu, buvo aptiktos nusikaltėlių pavogtos dvi skandalingai pagarsėjusios mašinos. Viena jų priklausė tuometinio prezidento Algirdo Brazausko dukrai, antroji, mersedesas, - Vidaus reikalų ministerijai, su kuria važinėjo ministras. Kad A. Davydovas buvo prisidėjęs grąžinant šiuos automobilius teisėtiems savininkams, teisme buvo įrodyta jo telefoniniais pokalbiais, kuriuos slapta įrašinėjo policija.
Nepripažįsta organizuoto nusikalstamumo
Paprašytas bent trumpai apibūdinti, jo manymu, automobilių vagysčių specifiką Vilniuje, A. Davydovas prisipažįsta šia tema anksčiau orientavęsis, tačiau "tik ne dabar". Nesąmone jis pavadina teiginį, jog automobilių vagystėmis užsiima gerai organizuotos nusikaltėlių gaujos. Pasak jo, dabar mieste vagia visi, kas netingi, ir viską, ką tik galima pavogti.
- Būtų organizuotumas - viskas vyktų kitaip, - taria jis mįslingai, tačiau šios minties nenori išplėsti ir paaiškinti, kaip tai suprantąs. - Juokaujate, organizuoto nusikalstamumo jau seniai nebėra. Kiekvienas sau šeimininkas ir ponas. O kai pasižiūri į per televizorių rodomus mašinų vagis - tiesiog "durnynas". Kitokio apibūdinimo nerasi.
A. Davydovas pripažįsta, kad 1995 metais, buvo kiti laikai, kai buvo galima padaryti "lengvą biznį", nes nebuvo tvarkos.
- Dabar reikia gerbti policiją, nes pas juos savų agentų - iki kaklo. Jaunimas dabar supuvęs - jį sulaiko dėl kokio nors menkniekio, jis ir "pasiriša", visą informaciją išduoda. Pabandyk dabar ką nors padaryti, policija iškart sužinos, - įsitikinęs pašnekovas.
Komisaras kalba apie organizuotas gaujas
Visai kitaip šneka sostinės Vyriausiojo policijos komisariato Automobilių vagysčių tyrimo skyriaus (AVTS) komisaras Ivanas Kovirovas. Jis sako, jog automobilių vagystėmis užsiima gerai organizuotos, pakankamai drausmingos nusikaltėlių gaujos. Nors jų ir negalima būtų bent sąlygiškai sujungti į vieną grupuotę, tačiau dauguma tokių gaujų narių tarpusavyje bendrauja, iš dalies yra pasidalinusios miestą "veiklos zonomis".
- Jei jums pavogs automobilį ir jūs nedelsdamas kreipsitės į kurios nors gaujos narį, labai tikėtina, jog mašina atsiras. Žinoma, reikės mokėti išpirką. Tačiau jei tik kelias dienas pavėluosite, automobilis jau gali būti realizuotas arba išardytas detalėms, - įsitikinęs I. Kovirovas.
Komisaro teigimu, sostinėje šiuo metu veikia mažiausiai 14 automobilių vagių grupuočių, kurias kontroliuoti pakankamai sudėtinga. Dar kebliau įtarus, jog atsirado nauja gauja, kurios nariai, vengdami būti demaskuoti, paprastai nelinkę bendrauti su "kolegomis". Kovojant tiek su vienomis, tiek su kitomis grupuotėmis policijai trūksta lėšų ir, svarbiausia, benzino. I. Kovirovas pamena neseną atvejį, kai praėjusių metų vasarą apsilankę viename iš Trakų rajono sąvartynų, pareigūnai aptiko krūvą išardytų golfų bei pasatų. Buvo aišku, jog užminta vagių gaujai ant uodegos. Tačiau tolesniam tyrimui koją pakišo amžinas lėšų trūkumas - pasak komisaro, jei būtų bent savaitę kasdien važinėję į už penkiasdešimties kilometrų nuo sostinės esantį sąvartyną, vėliau bent mėnesiui būtų tekę pastatyti skyriaus mašinas "ant kaladžių" - būtų išsekęs benzino limitas. Ir tik šiemet šią šešių asmenų gaują, vadovaujamą Trakų rajono gyventojo V. Rafanavičiaus (30 m.) pavyko sulaikyti. Pareigūnai mano, jog per pusantrų gaujos egzistavimo metų jos nariams pavyko pavogti beveik keturiasdešimt automobilių. I. Kovirovas teigia, jog bent trečdalį atvejų pavyks įrodyti teisme. Beje, sulaikius gaujos narius paaiškėjo, jog naujai suburta grupuotė, vogtus automobilius paprastai išardydavusi ir parduodavusi detales, nepalaikė jokių santykių su kitomis miesto mašinų vagių gaujomis.
Komisaras I. Kovirovas teigia, kad automobilių vagystėmis Vilniuje užsiima gerai organizuotos gaujos.
Per dešimt šių metų mėnesių Vilniuje užregistruotos 918 autotransporto priemonių vagystės - palyginus su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, pavogta veik pusantro šimto automobilių daugiau. Tuo tarpu prieš porą metų per dešimt mėnesių vagys nugvelbė vos 673 mašinas.
Tokį vagysčių padidėjimą sostinės teisėsaugos pareigūnai aiškina įvairiomis priežastimis. 1995 metais, kai buvo sulaikytas A. Davydovas ir su juo bendravusių "Danylos", "Zaico", "Siero", "Maros", "Chramovo", "Cilindro", "Ručkų", "Skaidiškių" bei "Maloletkų" grupuočių nariai, Vilniuje buvo ženkliai sumažėję mašinų vagysčių.
- Tuščia vieta niekados nelieka tuščia - ją visados užima nauji, - įsitikinęs komisaras I. Kavirovas.
Populiariausias grobis
Automobilių vagysčių sostinėje statistika teigia, jog populiariausiu grobiu tampa dešimties trylikos metų senumo mašinos, sudarančios pusę pavogtų transporto priemonių. Automobilių vagys dažniausiai gviešiasi įvairių markių opelių, folksvagenų, mazdų - mašinų, kurių šiuo metu daugiausia Lietuvoje. Tačiau su "Akistata" kalbėję pareigūnai nesiryžo teigti, ar dauguma mašinų yra realizuojamos užsienio rinkoje, ar paprasčiausiai išardomos detalėms. Teigiama, jog visa tai priklauso nuo nusikaltėlių gaujos "brandumo", ryšių su kitomis nusikalstamomis grupuotėmis tiek šalyje, tiek užsienyje, vagių finansinių galimybių. Mat norint vogtą automobilį legalizuoti, būtina pasirūpinti ne tik naujais registracijos dokumentais, bet ir iš užsienio atsivežti gamyklose pagamintus falsifikuotus rėmų numerius. Tuo tarpu ši "problema" užima ne tik pakankamai daug laiko, bet ir pareikalauja nemažai papildomų lėšų. Tad nusikaltėlių aritmetika būna paprastesnė - per kelias valandas išardžius vogtą mašiną, už detales galima gauti sąlygiškai daugiau pinigų. Ir, svarbiausia, jokios rizikos - pareigūnų teigimu, šiandien išsipirkti automobilį reikalauja nebent pradedantieji mašinų vagys.
Sostinės AVTS komisaras I. Kovirovas sakėsi nežinąs, kuo būtų galima paaiškinti, jog Vilniuje pavagiama labai mažai naujų automobilių. Antai per 10 šių metų mėnesių nusikaltėliams pavyko nugvelbti vos šešis 2001 metų laidos automobilius, praėjusių metų laidos - tik 21. Bendrai paėmus, šie automobiliai sudaro nepilnus tris procentus sostinėje pavogtų mašinų.
Prisiminus A. Davydovo būgštavimus, jog dažnas pašnekovas gali būti policijos informatorius, galima išties daryti prielaidą, kad automobilių vagys nenori patirti policijos nemalonės - šiaip ar taip, naujais automobiliais dažniausiai važinėja ryšių valstybės struktūrose turintys asmenys. Kita vertus, nereikėtų pamiršti ir policijos laikinai taikomos taktikos. Antai jau minėjome, jog pavogus A. Brazausko dukrai priklausantį pasatą, policija rimtai pasišnekėjo su A. Davydovu. Keistas sutapimas - tuo metu policija nusikaltimo vietoje sulaikė "Siero" grupuotei priklausantį Jevgenijų Vurganovą, pasikėsinusį pavogti JAV ambasadai Lietuvoje priklausantį džipą "Jeep Grand Cherokee". Po A. Davydovo pokalbio su policija pasatas atsirado, o J. Vurganovas buvo paleistas. Tiesa, vėliau nuteistas kartu su A. Davydovu bei kitais automobilių vagimis.
Įstatymas atvėrė vartus
Sostinės policijos AVTS vadovas I. Kovirovas sako, jog viena iš automobilių vagysčių padidėjimo priežasčių - sušvelnėję įstatymai nusikaltėliams. Sakykime, dešimties metų senumo automobilio, įkainoto tik keliais tūkstančiais litų, vagystė jau nėra priskiriama sunkiems nusikaltimams. Eidamas vogti nusikaltėlis puikiai žino, jog net pagautam nusikaltimo vietoje jam gali būti skirta lygtinė bausmė arba blogiausiu atveju keleri metai nelaisvės. Tačiau kadangi nusikaltimas nėra sunkus, teisiamojo ateityje laukia Amnestijos įstatymas ir neatmetama galimybė, jog jį pritaikius vyriškis bus paleistas teismo salėje.
Vilniaus apygardos Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos skyriaus prokuroras Julius Rėksnys "Akistatai" išsakė savo nuogąstavimus, kodėl negalima sutramdyti automobilių vagių. Pasak jo, antai A. Davydovo ir jo sėbrų baudžiamoji byla tęsėsi ne vienerius metus, dauguma kaltinamųjų buvo laisvėje ir tęsė nusikalstamą veiklą.
- Manyčiau, jog sulaikius įtariamąjį vagyste, baudžiamąją bylą į teismą reikėtų siųsti pagal vieną epizodą, o ne stengtis įrodyti kitus nusikaltimus. Koks skirtumas - viena ar penkios vagystės bus įrodinėjamos baudžiamojoje byloje, juk teisiamajam paprastai dėl to bausmė nepadidėja. Tuo tarpu tardytojas tik nereikalingai sugaiš begales laiko, nors tuo tarpu galėtų tirti kitas bylas, - įsitikinęs prokuroras.
Tačiau J. Rėksnys sutinka ir su "Akistatos" pastebėjimu, jog tokiu atveju nukentės policijos autoritetas - statistikoje bus žymima, jog išaiškinama vis mažiau nusikaltimų.