• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ar žinote, kad Lietuvoje pastaruoju metu sparčiai daugėja metroseksualų? Sulig kiekviena diena gatvėse jų pasirodo vis daugiau. Metroseksualu gali būti jūsų sutuoktinis, meilužis, draugas. Besišypsantis, mielas ir toks artimas. Jūs to, ko gero, net ir neįtariate. Esu tikras, kad jis ir pats dar to neįtaria. Bet virsmas jau prasidėjo. Nedaugelis yra apsaugoti nuo šio vis besiplečiančio potvynio.

REKLAMA
REKLAMA

Bet kas gi yra tas tipiškas metroseksualas? Tiek Vakarų Europoje, tiek JAV jau seniai diskutuojama šia įdomia tema. Priklausomai nuo to, ar apie metroseksualus rašo moterys, ar vyrai, detalės, naudojamos apibūdinti aprašomąjį subjektą, neretai skiriasi. Bet esmė dažniausiai išlieka ta pati.

REKLAMA

Pirmasis “metroseksualo” terminą sugalvojo kontroversiškasis britų eseistas Markas Simpsonas, jį pavartojęs savo straipsnyje, 1994 metais išspausdintame britų laikraštyje “The Independent”. Paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje termino vartojimas pamažu įgavo pagreitį. Tačiau po to, kai 2002 metais tas pats M. Simpsonas internetiniame žurnale “Salon.com” išspausdino dar vieną savo straipsnį, skirtą šiam šiuolaikinės kultūros fenomenui, prasidėjo tikra manija. Todėl panašu, kad susidomėjimas metroseksualumu dar ilgai bus gyvas.

REKLAMA
REKLAMA

Bet galų gale tai kas gi yra tas tipiškas metroseksualas? Štai ir paaiškinimas: pirmasis sandas “metro-” reiškia miesto gyventoją, miestietišką gyvenimo būdą, o antrasis “-seksualas”, kilęs iš žodžio “homoseksualas”, yra skirtas pabrėžti, kad vyras, - nors dažniausiai ir yra, pavadinkime tai senoviškai, tradicinės orientacijos, - turi stiprų estetinį jausmą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ką norėjo pasakyti Markas Simpsonas

Tačiau geriau pasitelkime klasiko, t.y. paties Marko Simpsono, citatą: “Tipiškas metroseksualas yra pasiturintis jaunas vyras, gyvenantis dideliame mieste arba netoliese. Tik čia yra visos pačios geriausios parduotuvės, sporto salės, klubai ir kirpyklos. Šis vyras oficialiai gali būti gėjumi, hetero- arba biseksualu, tačiau galų gale visa tai yra visiškai nesvarbu, kadangi tik jis pats sau yra meilės objektas, o malonumai - jo gyvenimo tikslas. Kai kurios profesijos, tokios kaip mada, žiniasklaida, popmuzika ir šiais laikais sportas, panašu, traukia šiuos tipus, bet, kalbant sąžiningai, kaip ir produktų vyrams bei herpeso, jų yra visur”.

REKLAMA

Skamba ironiškai ir šiek tiek paniekinamai, ar ne? Iš tiesų M. Simpsonas šį terminą sugalvojo tam, kad parodytų, ką rinkodara daro su šiuolaikiniais vyrais. Rinkodaros tikslas yra didinti pardavimus. O specialistai, sėdintys bendrovių biuruose ir sukantys galvas, kaip tą padaryti, suprato, - jeigu vyrai neina į parduotuves, neperka žurnalų arba odos priežiūros priemonių, juos reikia įtikinti, kad taip elgtis labai neteisinga. Kalbant Simpsono žodžiais, kapitalizmui pelnams didinti reikėjo ne senojo vyro, kuris rinkodaros prasme beveik neegzistavo, nes uždirbdavo pinigus šeimai išlaikyti, bet naujo tipo vyro, kuris buvo mažiau tikras dėl savo identiteto ir daug labiau buvo susidomėjęs savimi ir savo įvaizdžiu kitų akyse. Kaip taikliai pasakė viena iš begalės autorių, rašiusių šia tema, ar gali kas nors būti maloniau storo kapitalisto širdžiai, kaip matyti žmoną ir vyrą kartu besiblaškančius po parduotuvių rajoną?

REKLAMA

Naujo tipo vyro kūrimas

Tačiau atmeskime tą ironiją, kaip ją atmetė ir Vakaruose. Šiaip ar taip, naujasis vyrų tipas yra šiuolaikinio gyvenimo duotybė ir su ja reikia susitaikyti.

Metroseksualumą sukūrė rinkodaros specialistai, o į mases nešė populiarioji kultūra, ypač žiniasklaida. Vieni iš pastebimiausių tokių nešėjų yra žurnalai. Pastaruosius kelis dešimtmečius vyrams skirta spauda išsiplėtė nuo specializuotų žurnalų, skirtų kuriai nors sferai (pvz., žvejybai), iki gyvenimo būdo žurnalų, kurių sėkmės formulė buvo nusikopijuota nuo to paties tipo moteriškos spaudos. Vakaruose masiškai skaitomų vyriškų gyvenimo būdo žurnalų yra ne vienas - “GQ”, “Men’s Health”, “Maxim”, “FHM” ir taip toliau. Šiais metais Didžiojoje Britanijoje, kuri yra savotiškas tokios spaudos flagmanas, ruošiamasi jau leisti net ir vyriškus gyvenimo būdo savaitraščius. Lietuvoje kol kas vyriška spauda įsitvirtina labai sunkiai. Turime tik “Adomą” ir gegužės mėnesį pasirodysiantį lietuvišką “FHM” variantą, tačiau dar tikrai neaišku, ar jam pavyks pakilti į aukštumas. Vis dėlto europietiškos metroseksualėjimo tendencijos neišvengėme ir mes, nes pakanka kanalų, kuriais idėjos skverbiasi į Lietuvą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tokia žiniasklaida yra puiki terpė reklamomis ir viešųjų ryšių pastangomis formuoti nuomonę apie tai, koks turi būti šiuolaikinis vyras. Daugelis pripažins, kad kvepalų, vyriškų drabužių reklamos yra labai įtaigios ir keliančios norą būti tokiais pat “cool”, kaip ir herojai, pristatantys produktus. Tai formuoja naujus vartojimo įpročius. Niekada nepamiršiu vieno iš mano pažįstamų žodžių, kad jis nutaręs daugiau investuoti į save tada, kai pasižiūrėjo filmą “American Psycho”, kuriame nuolatos matė stilingų ir gražių heteroseksualių vyriškių gyvenimo būdą.

REKLAMA

Produktai ir patarimai tik vyrams

Todėl šiais laikais bendrovės, kurdamos naują odos priežiūros produktų liniją, vyriškajai jos daliai skiria beveik tokį pat dėmesį, kaip ir moteriškajai. Juk ir juos jau yra kur ir kam parodyti bei parduoti. Lietuvoje pirmieji apie savo produktus garsiai prabilo “Nivea” gamintojai. Galbūt pastebėjote, kad jų vyriškų produktų linija pamažu plečiasi. Kažkada prekybos centruose matydavau tik balzamus po skutimosi. Vėliau atsirado tik vyrams skirtas veido kremas ir t.t. Neabejoju, kad naujienų bus ir dar daugiau. “Nivea” seka ir kiti, pvz., KRKA su “Vitaskin” sublinija vyrams. Ko gero, tuoj Lietuvoje pasirodys ir specializuotos “L’Oreal” produkcijos.

REKLAMA

Tačiau, be abejonės, tam, kad būtų išsaugotas vyriškas ego, bendrovės stengiasi, kad šie iš esmės moteriški produktai turėtų gerą machismo dozę. Nes, kalbant apie metroseksualus, negalima užmiršti vieno dalyko: kad ir kiek vyrai taptų gražesni bei moteriškesni išoriškai, tai nereiškia, kad supratimas to, ką reiškia būti vyru ir ko siekti juo būnant, pasikeitė. Prisiminkime “Nivea” balzamo po skutimosi TV reklamą, kurioje švelniai nuskustą ir balzamu išpuoselėtą nugalėtojo skruostą palietusi žavi mergina nesusilaiko ir pabučiuoja. Nes juk tikro vyro genuose yra siekti pergalės ir… Prisiminkime dabar transliuojamą “Gilette” reklamą… Pavyzdžių daugybė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Aišku, vien tik reklamomis nuomonės formavimas nesibaigia. Žiniasklaidoje gausu patarimų, kaip sportuoti ir maitintis, kad turėtum puikią išvaizdą; kaip elgtis su moterimis, kad tau sektųsi ir kiekvieną vakarą namo parsivestum po naują gražuolę; ką dovanoti jai, mamai, močiutei ir taip toliau. Tai veikia nepastebimai, bet užtikrintai. Ir negalima teigti, kad tai visada daroma tyčia skatinant vartojimą. Kažkada prasidėjęs dėl sąmoningų pastangų formuoti naujus rinkos segmentus, procesas įsibėgėjo ir įgavo savo pagreitį, tapdamas mažai priklausomu nuo išorės veiksnių. Jis tapo reiškiniu, kuris plečiasi ir įtraukia į save vis daugiau miesto vyrų. Jis tapo reiškiniu, kurio negalima ignoruoti, todėl ir turi be pabaigos rašyti patarimus bei kurti atitinkamą komunikaciją su vartotoju.

REKLAMA

Aišku, ne visi yra šių naujojo tipo vyro idėjų vienodai veikiami. Kiti gali žiūrėti paniekinamai, kad kažkas naudoja drėkinamąjį pienelį kūnui. Bet tas niekintojas, ko gero, jau naudoja jeigu ne kvepalus, tai bent dezodorantą. O kaip tai yra toli nuo tos senovinės minties, kad vyras turi teisę atsiduoti prakaitu! Taigi procesas jau prasidėjo…

REKLAMA

Į ką atkreipti dėmesį, kad gatvėje atpažintum metroseksualą

Tačiau grįžkime prie metroseksualo portreto. Tikras metroseksualas yra tas žmogus, kuris kiekvieną rytą rūpestingai apgalvoja, kaip jis pasirodys bendradarbiams ir draugams. Jam tai yra svarbu. Megztinis turi tikti prie kelnių. Baltos kojinės - blogai, o išeiti į gatvę be stilingos striukės - nusikaltimas. Šukuosena, jeigu jai nėra skirta bent dešimties minučių, ko gero, dar nėra šukuosena tikrąja to žodžio prasme. Metroseksualas yra žmogus, kuris lankosi sporto klube ir rūpinasi teisinga mityba. Jis yra tas, kuris apmąsto savo virtuvės spalvų derinius ir graužiasi, kad negali rasti tinkamų plytelių voniai.

REKLAMA
REKLAMA

Be abejonės, toks rūpinimasis savimi nekainuoja pigiai. Tačiau tai jokiu būdu nereiškia, kad metroseksualas negali ieškoti nuolaidų ir rinktis tai, kas nėra brangu. Tai nereiškia, kad kiekvienas jų mūvi tik Calvino Kleino džinsus ir perka tik prabangiausias odos priežiūros priemones. Be abejonės, dalis metroseksualų yra būtent tokie, iš tuštybės arba išrankumo linkę rinktis tik tai, kas brangiausia, kad galėtų pabrėžti savo stilingumą arba statusą. Bet kiti ramia sąžine perka mažiau kainuojančius produktus, niekuo nenusileisdami noru būti kuo gražesni ir šaunesni.

Beje, kalbant apie metroseksualus, nereikia neteisingai įsivaizduoti, kad tai yra vyrai, kurie geria vyną ir tvarkydamiesi nagus kalbasi apie paskutinę Sigito Gedos eilėraščių rinktinę. Ne, metroseksualas gali mėgti alų, žaisti futbolą ir pliekti žaidimus kompiuteriu, bet ir neužmiršti du kartus per savaitę nueiti į aerobiką, soliariumą, susitvarkyti nagus ir domėtis naujausiomis būsto dizaino tendencijomis. Tiesiog jis yra visapusiškas šiuolaikinis vyras. Ne veltui vienas iš alternatyvių metroseksualo pavadinimų yra “renesansiškas vyras”. Ir žinokime patį svarbiausią dalyką, kam jis visa tai daro: skirdamas tiek dėmesio savo išvaizdai ir vidiniam pasauliui, metroseksualas, be abejonės, turi vieną pagrindinį tikslą - laimėti varžybas dėl moterų. Sužavėti jas. Priversti įsimylėti. Bijoti jį prarasti. Ir tada visos tos, atrodytų, bergždžios išlaidos atsiperka, nes jis moterims gali pasiūlyti, o jos negali atsisakyti to, kas yra geriausia tradiciškai suvokiamame vyriškume, ir to, kas yra geriausia tradiciškai suvokiamame moteriškume. Juk kokia moteris galės atsispirti žaviam vyriškiui, kuris yra švelnus, malonus ir išsilavinęs, turi gerai treniruotą kūną, moka pagaminti vakarienę, nusiveda į spektaklį ir gražiai rengiasi?

REKLAMA

Ir dar. Vienas iš žavių tikro metroseksualumo bruožų yra tas, kad kitiems kyla abejonių dėl to asmens seksualinės orientacijos. Tai gana rutiniškam kasdieniam gyvenimui suteikia pikantiškumo ir paslaptingumo. Tai išskiria iš kitų.

Žymieji…

Dažniausiai minimas metroseksualas, be abejonės, yra futbolininkas Davidas Beckhamas. Šiek tiek yra paradoksalu, kad tokio vyriško sporto kaip futbolas žaidėjas yra taip linkęs balansuoti ant tradiciškai suvokiamo vyriškumo ir moteriškumo ribos. Jis dažosi nagus, vilki indonezietiškus sijonus “sarongus”, pasiūtus Gaultier, ir pozuoja gėjų žurnalui. Kaip jis pats sakė, jam nesvarbu, ar juo žavisi gėjai, ar moterys. Jam svarbiausia tai, kad kažkas tą daro.

Beje, trumpam nukrypsiu į šoną. Kalbant apie tai, ar galima tikriems vyrams vilkėti sijonus, ar ne, be abejonės, teisingas yra tik vienas atsakymas - nėra natūralaus ryšio tarp drabužio ir vyriškumo arba moteriškumo, tad baisėtis ir smerkti neverta.

Tiek to, palikime Beckhamą ramybėje. Yra dar ir kitų žymių metroseksualų. Pavyzdžiui, hiphopo atstovas Seanas Combsas (kitaip P. Diddy) yra linkęs kartkartėmis pasidaryti manikiūrą, o aktorius, Kalifornijos gubernatorius ir tikro machismo simbolis Arnoldas Schwarzeneggeris mėgsta padėti savo žmonai išsirinkti jai tinkantį drabužį.

REKLAMA

Taigi tokie yra tie metroseksualai. Neabejoju, kad po šio straipsnio kai kuriuos savo artimiausius žmones pamatysite naujai ir netikėtai.

Paskutinė pastaba pabaigoje. Šią vasarą “Omni laike” kilus diskusijai tarp Rapolo Rakalo ir jo gėjaus (http://www.omni.lt/index.php?base/z_114528) bičiulio (http://www.omni.lt/index.php?base/z_114657) apie kelionę į Palangą (http://www.omni.lt/index.php?base/z_114791), pastarasis savo straipsnyje nusistebėjo, kad nehomoseksualūs vaikinai gali būti taip susirūpinę savo išvaizda ir teptis ant veido tiek daug kremo. Jis nežinojo, kad turi reikalą su brandžiais metroseksualais… Juk laikai tai pasikeitė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų