REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiandien kelio ženklai yra būtinybė, be jų keliauti pasidarytų neįmanoma, susidarytų didžiulės eismo spūstys, avarijos. Pirmieji kelio ženklai atsirado dar senovės Romoje. Tai buvo akmeninės gairės, ant kurių buvo nurodytas atstumas iki didžiausių miestų. Vis tik atsiranda ir naujų kelio ženklų arba tokių, kurių nesame matę prieš tai.

Šiandien kelio ženklai yra būtinybė, be jų keliauti pasidarytų neįmanoma, susidarytų didžiulės eismo spūstys, avarijos. Pirmieji kelio ženklai atsirado dar senovės Romoje. Tai buvo akmeninės gairės, ant kurių buvo nurodytas atstumas iki didžiausių miestų. Vis tik atsiranda ir naujų kelio ženklų arba tokių, kurių nesame matę prieš tai.

REKLAMA

Socialiniuose tinkluose plinta nuotrauka su Klaipėdoje užfiksuotu dar neregėtu kelio ženklu: vairuotojus įspėja apie gulbes. Simbolinis naujo ženklo pavadinimas – „Atsargiai, gulbė ir gulbiukai“.

Tokių kelio ženklų Lietuvoje daug nėra

Kelio ženklus gaminantis Gediminas Malinauskas sako, kad dažniausiai gamina visiems įprastus kelio ženklus, tačiau retai pasitaiko ir neįprastų ženklų. G. Malinauskas priduria, kad vis tik, tokius ženklus pastatyti gali kilti problemų, jiems reikia leidimo. 

REKLAMA
REKLAMA

„Tokie ženklai – nebent kažkas sugalvojo ir yra padaryti, jų kelio ženklų standarte nėra. Tokių kelio ženklų Lietuvoje daug nėra. 

Mes pagaminti kelio ženklą galime, kokį tik norite, mums nėra skirtumo. Žinoma, reikėtų visos informacijos, ko žmogus nori.

REKLAMA

Padaryti mes galime, bet ar leis pastatyti tą ženklą – jau kitas klausimas. Leidimus reikia gauti per savivaldybę, kelių direkciją. Reikia žiūrėti, kur žmogus nori statyti ženklą, bet mes leidimais nesirūpiname visiškai“, – vardija jis. 

Anot G. Malinausko, dažniausiai užsakomas kelio ženklas yra įspėjimas, kad teritorija yra stebima vaizdo kameromis, tačiau kiti nestandartiniai ženklai, tampa vis retesniu užsakymu.

„Daugiau darome ženklų, kad teritorijos stebimos vaizdo kameromis. O kitokių, nestandartinių kelio tikrai nedažnai“, – pasakojo kelio ženklus gaminantis vyras.

REKLAMA
REKLAMA

Kiekvienoje šalyje – skirtingi kelio ženklai

Naujienų portalui tv3.lt apie vairavimo subtilybes ir įdomius kelių ženklus sutiko papasakoti Teodoras (tikrasis vardas ir pavardė red. žinoma). Kaip vyras sako pats – praleido visą gyvenimą prie vairo.

Tolimųjų reisų vairuotoju ne pirmus metus dirbantis Teodoras teigia, kad keliaudamas po Europą kelio ženklų matė įvairiausių, tačiau kiekviena šalis, net ir kaimyninės šalys, jais išsiskiria. 

„Kiekvienoje šalyje kelių ženklai yra kitokie, nėra tokių pačių. Skiriasi formatas, viskas kitaip surašyta. Sakyčiau, kad Prancūzijoje geriausiai sužymėta, viskas konkrečiai surašyta: kryptys, pavadinimai miestų, kiek kilometrų liko. Pavyzdžiui Vokietijoje to nėra, tu nerasi niekur, kad būtų parašyta, kiek kilometrų liko. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vėlgi skirtingai žymisi nacionaliniai keliai, autostrados. Skirtingos spalvos, Vokietijoje geltona, Prancūzijoje balti ženklai“, – įdomybes vardija Teodoras. 

Prancūzijoje yra medinių kelio ženklų

Pasak Teodoro, Prancūzijoje vairuotojai kelio ženklų gali aptikti ir medinių. Ten įspėjamieji kelio ženklinimai dėl miško gyvūnų atrodo kiek kitaip – išskaptuoti iš medžio, apipiešti piešiniais ir tikrai patraukia vairuotojo dėmesį. Vyras sako, kad vis tik labiausiai išsiskiriantys kelio žymėjimai pasaulyje būtų amerikietiški arba australiški.

„Prancūzijoje, kai įvažiuoji į mišką, kelio ženklai padaryti iš medžio. Atrodo tikrai gražiai, iš medžio išskaptuoti šernai, stirnos. Šitie mediniai kelio ženklai ir informuoja, kad gali būti gyvūnų kelyje. 

REKLAMA

Viskas užtverta, nėra taip, kaip Lietuvoje, kad miškai neužtverti, bet papildomai pristatyta tų medinių ženklų, kad dar kartą perspėtų. Kodėl mediniai, nežinau, bet galbūt, kad patrauktų vairuotojo akį.

Prie vedukų, visur yra po medinį ženklą, su tokiomis lentomis, ant jų yra išraižyti, prikabinti, nupiešti spalvoti tie gyvūnai: šernai, briedžiai, stirnos. Priklauso nuo regiono ir kokių gyvūnų ten yra.

Kalbant apie Amerikos arba Australijos ženklus, ten jie visiškai kitokie, tokių Lietuvoje nėra tikrai. Ten važiuojant reikia laiko apsiprasti ir suprasti“, – sako jis.

Teodoras: Vokietija – „remontų šalis“

Tolimųjų reisų vairuotojas Teodoras, priduria, kad nepaisant kelio ženklų skirtumų, gali įvertinti ir kaip žmonės dirba kelyje. Jis sako, kad Vokietija yra nuolat tvarkoma. Priešingai nei Prancūzija, Vokietijoje nėra skubama tvarkyti kelių, juos sužymėti dėl vykdomo remonto, o tai kelia nemenkus nepatogumus vairuotojams.

REKLAMA

„Aš manau, kad geriausias ženklinimas iš Europos valstybių yra Prancūzijoje. Tarkime, jei vyksta remontas, viskas atitverta, šviečia visokie ženklai. Lyginant su Vokietija – ten nuolat kažkas tvarkoma, kaip aš sakau „remontų šalis“. Bet Prancūzijoje kelininkai dirba kruopščiai, ženklinimai prasideda prieš 3 kilometrus“, – aiškina Teodoras.

Pirmieji kelio ženklai atsirado dar senovės Romoje. Tai buvo akmeninės gairės, ant kurių buvo nurodytas atstumas iki didžiausių miestų. Dažniausiai buvo nurodytas atstumas iki Romos. Viduramžiais šie ženklai nesmarkiai patobulėjo. Prie atstumo iki miestų buvo pridėtos rodyklės, kad keliautojams būtų lengviau orientuotis. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pirmieji kelio ženklai primenantys dabar naudojamus kelio ženklus atsirado 1870–1880 m. Jie buvo skirti tuo metu išpopuliarėjusiems dideliems dviračiams. Dviračiai judėjo pakankamai greitai, tačiau juos kontroliuoti buvo nelengva. Be to jų naudotojai mėgdavo keliauti didesnius atstumus ir dažnai vykdavo į nežinomas vietoves. Tokiems keliautojams dviratininkų organizacijos pradėjo statyti ženklus įspėjančius apie stačias nuokalnes ar kitus pavojus. Tačiau tai būdavo užrašai, nes dar nebuvo sugalvota sutartinių ženklų. 

Siekiant standartizuoti kelio ženklus, pasauliui reikėjo priimti bendrus standartus su ženklais ir sumažinti užrašų skaičių juose. Pirmuosius žingsnius žengė Italijos keliautojų klubas, kuris 1895 pasiūlė pirmuosius kelio ženklus. Iš jų dingo užrašai, o jų vietoje atsirado tam tikrą prasmę turintys ženklai. 1900 m. pasaulinė keliautojų klubo organizacija pirmą kartą rimtai apsvarstė galimybę įvesti vienodus kelio ženklus daugelyje šalių. 

REKLAMA

Romoje posėdžiavęs tarptautinis kelių kongresas priėmė daug svarbių nutarimų. 1909 m. keturios Europos šalys jau buvo patvirtinusios ženklų naudojimą, kuriuose esantys simboliai reiškė priekyje esančius kelio nelygumus, posūkius, sankryžas ir geležinkelio pervažas. Intensyviausiai kelio ženklai Europoje vystėsi tarp 1926 ir 1949 m. Bėgant metais ženklai keitėsi kardinaliai. Pirmieji buvo akmeniniai ar mediniai, bet tobulėjant technologijoms keitėsi ir jų gamybos ypatumai. 

Dabar ženklai gaminami iš aliumininės skardos, ant kurios specialia technologija padengiamas plastikas arba dažai, kurie gerai atspindi šviesą ir yra matomi esant net ir mažam šviesos šaltiniui. Anksčiau, siekiant, kad ženklai atspindėtų šviesą buvo naudojami ir specialūs stiklo reflektoriai. Naujausi ženklai – elektroninės švieslentės. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų