REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Jeigu Seimas pritars Finansų ministerijos pasiūlytam projektui šiemet net 72 procentais (0,5 mln. Lt) sumažinti Siaurojo geležinkelio išlaikymo ir priežiūros programos asignavimus, šiam valstybės saugomam kultūros paminklui tai lems sunykimą, o viešajai įstaigai „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ – veiklos pabaigą.  

REKLAMA
REKLAMA

Nutraukus priežiūros programą, gali būti sužlugdytas 7 mln. lt vertės Siaurojo geležinkelio pritaikymo turizmui projektas, remiamas ES struktūrinių fondų lėšomis, rašoma pranešime spaudai.

REKLAMA

Paskaičiuota, kad įgyvendinus projektą „Siaurojo geležinkelio pritaikymas turizmui“, atsirastų realios galimybės sudominti ir aptarnauti tris kartus daugiau turistų. Nedidinant valstybės finansavimo, per mokesčius valstybė gautų daugiau pajamų nei išleidžiama objekto išsaugojimui ir priežiūrai. Be to, padidėtų krašto patrauklumas.

Taip tvirtina dėl šio unikalaus kultūros paveldo komplekso  išsaugojimo susirūpinę LR Valstybinės kultūros paveldo komisijos pirmininkas Jonas Glemža, Panevėžio apskrities viršininkas Viktotras Trofimovas ir Všį „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ direktorius Gintaras Kerbedis.  Juos palaiko ir šalies kultūros ministras Remigijus Vilkaitis.

REKLAMA
REKLAMA

„Manome, kad veikiantis siaurasis geležinkelis būtų prarastas visiems laikams. Nors šis valstybės turtas yra iš esmės nusidėvėjęs, jo balansinė vertė tesiekia 3 mln. litų, tačiau nutraukus intensyvią priežiūrą jo būklė gretai taptų kritiška, avarinė, o galimybių studijoje atliktais paskaičiavimais atkūriamoji vertė sudarytų per 110 ml. litų. Vien iš naujo paruošti šilumvežių mašinistus, istorinių riedmenų mechanikus prireiktų mažiausiai dvejų trejų metų.

Manome, dėl šio sprendimo pasekmių turėtų prisiimti asmeninę atsakomybę priežiūros programos nutraukimo autoriai“, - sako G. Kerbedis.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„VšĮ Siaurojo geležinkelio komplekso išlaikymo ir priežiūros programai“ 2009 metais buvo patvirtintas 697 tūkst. Lt finansavimas.  500 tūkst. lt, t. y. 72 proc., asignavimus sumažinus, reikš, jog šiemet ši programa valstybės biudžeto lėšomis nebebus finansuojama, nes per sausį-balandį jau yra įsisavinta 28 proc. planuotų programos lėšų.

Taip būtų sustabdytas ne tik programos įgyvendinimas, bet ir nutrauktas Įstaigos egzistavimas.   

„Aukštaitijos siaurasis geležinkelis yra valstybės saugomas kultūros paminklas, itin reikšmingas inžinerinės technologijos istorijos teritorinis kompleksas. Mūsų žiniomis, tai ilgiausias Europoje iki šiol veikiantis istorinis siaurasis geležinkelis, jau dabar pritraukiantis ne tik Lietuvos, bet ir Europos valstybių turistus“, - sako J. Glemža.

REKLAMA

Valstybinė kultūros paveldo komisija 2008 metais priėmė sprendimą „Dėl paveldosaugos situacijos Panevėžio apskrityje“, rekomenduodama Kultūros ministerijai parengti ir teikti Vyriausybei siūlymą dėl Siaurojo geležinkelio komplekso ir dar dviejų objektų įrašymo į Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašą.

Nutraukus finansavimą, neliktų ir minėto sprendimo rekomendacijų ir siūlymų įgyvendinimo galimybių.

„Manome, Finansų ministerijos pasiūlytas sprendimo projektas yra visiškai neapgalvotas, nesuderintas su kitais valstybės sprendiniais dėl šio kultūros paminklo. Apie tai skubiai informavome valstybės kultūros paveldo komisiją, Finansų, Kultūros ir Susisiekimo ministerijas. Didžiausia grėsmė kyla vienam iš perspektyviausių šalies turizmo objektų, unikalaus kultūros paveldo kompleksui - Aukštaitijos siaurukui. Problematiškas būtų ir Įstaigos likvidavimas, nes nenumatytos lėšos darbuotojų išeitinėms kompensacijoms“, - sako G. Kerbedis.

REKLAMA

Šiuo metu VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ dirba 26 darbuotojai. Vidutinis priskaičiuotas darbo užmokestis 2008 metais buvo 1769 Lt. Apytikriai jų išeitinėms išmokoms reikėtų 140 tūkst. Lt, įstaigos einamiesiems kreditoriniams įsiskolinimams – dar 180 tūkst. litų.

Be to, nutraukus įstaigos veiklą, vien valstybės turtui saugoti nuo grobstymo prireikėtų 250 tūkst. Lt per metus.

2008 metais VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ valstybei sumokėjo 437,4 tūkst. Lt įvairių mokesčių.

Į siaurojo geležinkelio pritaikymą turizmui jau investuota 2,256 mln. litų. Viešoji įstaiga einamajam remontui iš savo uždirbtų lėšų per pastaruosius trejus metus skyrė per 660 tūkst. litų. Sustabdžius įstaigos veiklą, visos investuotos lėšos nueitų perniek.

Siaurojo geležinkelio išlaikymo ir priežiūros programos asignavimus nutraukus, žlugtų ir ES struktūrinių fondų 7 mln. lt vertės siaurojo geležinkelio pritaikymo turizmui projektas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų