REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kad ir kaip keistai tai nuskambėtų, bet internetas yra pilnas bombų. Kai kurios iš jų sprogsta, kitos tik žybčioja. Tačiau jų yra daug. Bomba gali būti numesta ir į jūsų interneto dienoraštį.

REKLAMA
REKLAMA

Šios bombos – tai interneto paieškos variklių klaidos. Gal netgi ne klaidos, o tiesiog jų veikimo principo šalutinis efektas. Kadangi pati populiariausia paieškos sistema yra „Google“, tai ir paieškos bomba dažnai vadinama tiesiog „Google Bomb“. Dar šis reiškinys gali būti vadinamas nuorodų bomba – tai bendresnis pavadinimas, nes „bombos“ veikia ir kitose paieškos svetainėse: „Yahoo“, „Ask.com“ ir pan.

REKLAMA

Bombos veikimo principas

Nuorodų bomba yra iš pažiūros klaidingas paieškos rezultatų reitingas. Jis  pasireiškia įvedus į paieškos sistemą frazes, kurios visiškai nesusijusios su pateikiamais rezultatais. Viena iš žinomesnių bombų buvo atsiradusi prieš keletą metų, kai „Google“ paieškos sistemoje įvedus „go to hell“ (lt. – eik velniop) pirmasis paieškos rezultatas būdavo www.microsoft.com svetainė. Na, kas nežino, kad „Microsoft“ yra „blogis“? Yra ir daugiau tokių bombų. Viena iš jų dar ir dabar veikia „Yahoo“ paieškos sistemoje. Įvedus frazę „miserable failure“ (lt. – apgailėtinas nevykėlis), pirmasis pagal reitingą rezultatas yra Amerikos prezidento George W. Busho biografijos tinklalapis.

REKLAMA
REKLAMA

Panašių pavyzdžių yra ir daugiau. Jie yra įmanomi dėl paieškos variklio ypatumų. Jeigu kokioje nors interneto svetainėje yra nuoroda į kitą svetainę, tos nuorodos pavadinimo tekstas susiejamas su svetaine. Taigi, jei daugybėje tinklalapių bus nuorodų su pavadinimais „Go to hell“, vedančių į www.microsoft.com svetainę, tai tokia frazė su svetaine ir yra susiejama. Taip pat kuo internete yra daugiau nuorodų į tam tikrą svetainę, tuo aukštesnis jos reitingas.

Kai pirmosios bombos buvo pastebėtos, iš pradžių tiek „Google“, tiek kitos paieškos svetainės atsisakė ką nors keisti, kad rezultatai būtų kitokie. Kompanijos nenorėjo keisti savo paieškos variklių vientisumo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Maždaug nuo 2007-ųjų vasario „Google“ pertvarkė savo paieškos variklį, tad šiuo metu bet kokios bombos padaryti nepavyks. Kad tam tikra frazė būtų susieta su svetaine, nuorodos tekste turi būti bent vienas žodis, esantis ir svetainėje. Dėl šios priežasties paieškos frazė „dangerous cult“ (lt. – pavojingas kultas) nuveda į scientologijos svetainę. Tačiau tik dėl to, kad žodis „kultas“ yra paminėtas ir pačioje svetainėje. Kitos paieškos sistemos panašių priemonių nesiėmė, tad dauguma senesnių bombų jose vis dar gyvuoja.

REKLAMA

Bombų ypatumai

Bombų ir jų sukūrimo motyvų yra visokių. Kai kurios bombos yra atsitiktinės, kitos kurtos ilgai ir sutartinai, dar kai kurios yra nuorodų šlamšto (angl. spamdexing) rezultatas.

Kad bomba suveiktų, nuorodų į taikinį turi būti daug ir skirtingose svetainėse. Jei įdėsite kad ir milijoną nuorodų į kokį nors tinklalapį vienoje svetainėje, turinčioje tą patį interneto domeną, niekas nepasikeis. Tačiau jeigu sukursite milijoną subdomenų, rodančių į tą pačią svetainę, kurioje yra nuoroda į taikinį, paieškos rezultatai bus paveikti. Paieškos varikliai nesusieja domenų ir subdomenų, todėl tokios bombos įmanomos.

REKLAMA

Varžybos

Nemažai internetinės rinkodaros kompanijų siūlo galimybę pakelti tam tikros svetainės reitingą pagal paieškos frazes. Tai vadinama paieškos variklių optimizavimu (angl. Search Engine Optimization, SEO). Varžybose paskelbiama frazė. Nugali ta svetainė, kuri pateikiama pirmoje vietoje, įvedus duotąją frazę į paieškos sistemą. Kad pergalė būtų pasiekta, gali būti naudojamos įvairios metodikos, bet svarbiausia, kad nuorodų internete į reikiamą svetainę atsirastų kuo daugiau.

Politiniai žaidimai

Suprantama, kad politikoje tokie dalykai, kaip nuorodų bombos, yra labai parankūs. Jau minėtas „apgailėtinas nevykėlis“ puikiai tai iliustruoja. Panašiai žodis „liar“ (lt. – melagis) buvo susietas su Didžiosios Britanijos ministru pirmininku Tony Blairu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Viena iš sėkmingiausių ir ilgiausiai išgyvenusių bombų buvo termino „Scientology“ susiejimas „Operation Clambake“, svetaine xenu.net. Šioje svetainėje publikuojama begalė scientologijos kritikos. Ši svetainė scientologiją apibūdina kaip „ydingą ir pavojingą kultą, užsimaskavusį religijos kauke“.

Buvo sukurta parodijų svetainė, kuri darė įtaką frazės „French military victories“ (lt. – prancūzų armijos pergalės) rezultatams. „Google“ variklis šią svetainę interpretavo taip, kad įvedus minėtąją frazę būdavo pateikiamas rezultatas – „Galbūt jūs norėjote ieškoti: prancūzų armijos sumušimas“.

REKLAMA

Yra bombų ir lietuviškojo interneto erdvėje. Pabandykite įvesti į „Google“ paiešką „poilsis Latvijoje“. Jums bus pateiktas sakinukas – „Galbūt jūs norėjote ieškoti: poilsis Lietuvoje“. Kažkas aiškiai pasistengė pakeisti reitingus.

Nuorodų šlamštas

El. pašto šlamštas jau seniai žinomas ir visiems įgrisęs. Tačiau atsiradus bomboms buvo tuoj pat sukurta nauja šlamšto rūšis, skirta svetainių reitingams dirbtinai kelti ar bombų gamybai. Paprastai į forumus ar interneto dienoraščių komentarų skiltis brukama daugybė nuorodų į reikiamas svetaines. Jeigu reikia, tai svetainių nuorodų pavadinimai būna ir su atitinkamomis reikalingomis frazėmis. Žinoma, nuo tokio šlamšto nesudėtinga apsisaugoti – užtenka padaryti tik autorizuotą galimybę palikti komentarus arba įdėti CAPTCHA verifikavimą (paveiksliuką, kuriame rodomą tekstą reikia įvesti).

REKLAMA

Paprastai toks nuorodų šlamštas brukamas į svetaines, kurių lankomumas yra mažas. Taip tikimasi, kad svetainių prižiūrėtojai šlamšto nepastebės.

Kaip minėta anksčiau, paieškos varikliai atskiria domenus nuo subdomenų. Tad sukūrus didelį kiekį subdomenų galima pakelti pačios svetainės arba kitų svetainių, kurių nuorodos paminėtos, reitingą.

Bombų įtaka

Nuorodų bombos sukelia nemažai žalos interneto erdvėje. Pirmiausia, jos paveikia paieškos rezultatus ir kai kuriais atvejais galite iš viso nerasti to, ko ieškote. Antra, jeigu bomba buvo kokybiška, internete pasklinda jos atgarsiai ir klaidinamų rezultatų tik dar labiau pagausėja.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Iš kitos pusės, panašiomis bombomis paieškos rezultatus galima ne tik sugadinti, bet ir priešingai – patikslinti. Tuo užsiima minėtos SEO kompanijos ir tai daro legaliais būdais.

Bombos gali būti naudojamos ir atvirkštiniam efektui pasiekti – „numušti“ kokios nors svetainės reitingą, kad ji nebūtų pateikiama pirmose paieškos rezultatų pozicijose. Praeitais nemažas subruzdimas kilo po to, kai Lietuvos bendrovė „flyLAL“ apkaltino latvius „airBaltic“ konkuruojant nesąžiningai ir tam naudojant būtent „Google“ paieškos sistemą. Lietuvių bendrovė pyko, nes, į „Google“ paieškos laukelį įvedus reikšminį žodį „flyLAL“, paieškos variklis pirmiau pateikdavo „airBaltic“ nuorodą. Panašių atvejų buvo ir daugiau.

REKLAMA

Teko viename lietuviškame tinklaraštyje aptikti siūlymą sukurti politinę bombą. Buvo pateikta svetainė ir nuorodos tekstas. Kas norėjo prisidėti prie akcijos, galėjo tą pačią nuorodą pateikti ir savo svetainėje. Jūs, žinoma, galite prisidėti prie „bombardavimo“, tik prisiminkite, kad neretai taip galima pažeisti įstatymus, o tuomet jau bus nebelinksma.

Saulius Pakrijauskas



„Naujoji komunikacija“, Nr. 7.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų