TV3

Parskridę iš Jangono į Bankoką ir vos spėję į traukinį, pusantros paros vežantį link pietrytinės Tailando - Malaizijos sienos, kurios nerekomenduoja kirsti būtent šioje vietoje dėl dažnai kylančių neramumų ir separatistinių judėjimų aktyvumo, visgi ją laimingai kirtę atsikvėpėm. Judėjom prabangiausiais kada šioje kelionėje važiuotais autobusais link Perhetian salų – Bonifacijus jau pasiilgo atostogų.

Aplinka. Žmonės. Nuotaikos

Tik kirtus Malaizijos sieną pastebėjome, kad patekom į gerokai turtingesnę šalį nei jau lankytosios. Geri keliai, autobusai, automobiliai, tvarkingesnės gatvės, mūriniai namai, nei vienos bambukinės lūšnos.

Pulau Perhentian Kecil sala (Malaizija) (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)Pulau Perhentian Kecil sala (Malaizija) (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)

Nebematėm budistinių šventyklų, vienuolių oranžiniais apsiaustais, gatvėse smilkalus pardavinėjančių ir paaukoti prašančių moteriškių. Išnykus oranžinei spalvai, akys iš įpročio skenavo aplinką ieškodamos ryškių spalvų. Ilgai netruko – akiratyje pasirodė turkio mėlynumo žydra ir daug baltos spalvos – vyrai baltais ir mėlynais apdarais, siekiančiais žemę, žydri mečečių kupolai ir prie jų prisišlieję balti į dangų besistiebiantys šauklių minaretai. Besižvalgydami po pasikeitusią spalvų gamą tik po kurio laiko pastebėjome, kad atsidūrėm tarp daugybės vis šmėksteliančių akių – būriai moterų dengtais veidai bei skaromis ar juodais apsiaustai dengiančios kūnus, nešinos krepšiais skubėjo vedinos savo kasdienių darbų.

Akys dažnai išraiškingos ir gilios mus palydėdavo šypsniu, nesileisdamos į jokį artimesnį kontaktą, prie kurio buvome pripratę anksčiau lankytose „laisvo kūno“ šalyse.  Skaromis plaukus slėpė daugelis Malaizijos moterų, paslėptą šukuosenos grožį kompensuodamos ryškių spalvų audiniais ir ryškiu makiažu. Atvykę prie perkėlos nusprendėme, kad pasaulį reikia užkariauti palaipsniui, taigi pasirinkom mažesniąją ir pigesniąją Perhetian salą – Pulau Perhetian Kecil.  Jau plaukdamas kateriu, skrodžiančiu žydrą vandenį dideliu greičiu ir pastiprinančiu ir taip stiprų  plaukus taršantį vėją, Bonifacijus šypsojosi – vėl gulės ir į saulę žiūrės.

Sala mažytė, bet jauki su ant balto smėlio linkstančiom palmėm, kriauklių pribarstytom pakrantėm, į pakrančių akmenis lūžtančiom bangom, vidury salos vešinčiom džiunglėm ir turistų pramogai pristatytais bariukais ir nardymo mokyklom. Liūdna tik tai, kad vos prieš porą metų sala atrodė gerokai kitaip – natūralesnė ir labiau laukinė. Iš vienos salos pusės į kitą vedantis takelis per džiungles buvo tamsus ir apžėlęs, kaip ir dera džiunglių takeliams, o dabar virtęs plačiu plytelėmis išklotu taku su iš abiejų pusių plytinčiais naujų viešbučių pastatais, takeliais ir žibintais. Statybos vis dar vykdomos ir džiunglės toliau kertamos – viskas vardan „dorelio nedorėlio“...

Apsistojom mediniam namelyje, kurio ryte pravertos durys dar mieguistas akis nukreipdavo tiesiai į mėlynuojančią jūrą ir įlankoje prišvartuotus laivelius.  Išsikėlėm trispalvę ir kaip pridera kiekvienai stovyklavietei po pirmos nakties sugalvojom ir krikšto vardą – žiurkių namelis. O toks pavadinimas gimė ne todėl, kad labai mėgstam sūrį, o nuo naktį mus aplankiusių svečių.  Tiksliai nežinojome, ar mus lankė žiurkikės, ar lauko pelytės, ar tik saloje stogais lekiojančios voverės, poilsiautojų nameliuose ieškančios ko nors kramtomo.

Tai nei kiek nesumenkino mus apžavėjusios salos grožio – gulėjome ant balto smėliuko, maudėmės skaidraus mėlio vandeny, mėtėme skraidančią lėkstę ir galvas užvertę skaičiavome kokoso riešutus dangų siekiančiose laibose it smilgos palmėse. Mirkom šiltoje jūroje tiek, kad išlipę iš vandens juokėmės iš viens kito susiraukšlėjusių rankų pirštų ir supratom, kad su keturiomis kuprinėmis slapta keliaujantis pliušinis meškinas Rudnosiukas turės draugą, tokį patį rudnosiuką.  Mat vienas iš mūsų visą dieną aktyviai nardęs turbūt nejučia užsigavo nosiuką į dugną, kuris greit įgavo rusvai melsvą spalvą ir šeimininkui suteikė naują pravardę. Apvaikščioję abi salos puses ir prisirinkę pilnas kišenes skirtingų formų ir spalvų kriauklių susiviliojom povandeniniu pasauliu, plytinčiu aplink salą telkšančiame vandenyje. Išsiruošėm į nardymo su vamzdeliu turą (snorkelling), užsidėję akvalangus su vamzdeliu ir lastus iš valties šokom į vandenį atrasti povandeninio grožio. O ten kažkokia fantastika – spalvų ir formų įvairenybė. Matėme žuviuką Nemo, nardantį po pasroviui plevenantį koralą, didelį ir kuklų vėžlį, kuris netgi leido paplaukti šalia jo kelias akimirkas prieš jam nuskubant jau praplauktais takais. Stebėjome dygliuotus, lapuotus, susipynusius ir vienas aplink kitą apsivijusius įvairių spalvų koralus, prikibusius prie didelių akmenų ar smėlėto jūros dugno. Sudarę margaspalvį kilimą koralai savo tankmėje slėpė ne vieną ryškiai žydrą ar geltonai žaliai dryžuotą žuvelioką.

Stebėjom būrius plaukiojančių mažų žuvelių skubančių į žuvų mokyklą, mat skambutis į pamoką jau seniai nuskambėjęs. Visiškoje povandeninėje tyloje klausėmės savo kvėpavimo ir badėm pirštais bandydami viens kitam rodyti vis naują akis žavintį reginį. Bandėm prakalbinti jūros agurką, tokį minštą ir juokingą padarą/augalą, pradžioj gąsdinusį savo forma ir nejudrumu. Šypsojomės, tik kas kartą taip padarę privalėdavom iškilti į paviršių iš akvalango išpilti prisipildžiusio sūraus vandens. Taip gera buvo tyloje, kur viskas rodės taip harmoninga ir ramu. Vienintelis, kas neramino – juodi dideli plotai negyvų koralų, įsiterpusių tarp naujai augančių koralų kolonų. Žmogaus ir jo veiklos niokojami povandeninio grožio piliastrai, vėl mintis gražino į aplinkosaugos segtuvą. Salos gyventojų intensyviai naudojami seni valčių varikliai itin daug degalų išmetantys į vandenį, šiukšlės ir netvarkinga kanalizacijos sistema salose, nelegali koralų prekyba ir neteisėta žvejyba turbūt ne itin prisideda prie gelmių pasaulio išsaugojimo. Turistų mokamas mokestis plaukiant į salą tikėkimės bent kiek prisideda prie žuviuko Nemo namų išsaugojimo.  Benardydami su vamzdeliu stebėjom ir ryklius, kurie buvo priplaukę visai šalia. Nors jie ir neplėšrūs, bet jausmas jiems besisukinėjant aplink nebuvo itin malonus.

Po pasiplaukiojimo grįžome į savo salą, kur vėl basom kojom kalbinom baltutėlį smėlį ir pamiršę, ką reiškia batų apavas, visur lakstėm lyg vaikystėj kaime laukuose žaidžiantys vaikai. J Paplūdimio smėlyje įsirausę duobutes stebėjom saulėlydžius ir degustavom dar iš Myanmaro atsivežtą viskį. Skaniai gyvatė lindo, mojavo saulei ir bangavo jūrai.

Maistas

Valgėme nerealiai skaniai paruoštas jūros gėrybes, šviežiai pagautą žuvį su daržovėmis prie paplūdimio smėlyje įsmigusių staliukų ir kreivai kojas smėlyje slepiančių kėdžių.  Sėdėdami ant vakare nusekusios jūros kranto krimtom arbūzą ir lūpų kampučių negraužiantį ananasą. Rytais gėrėm kavą žiurkių namelio terasėlėj, kur plasdėjo didelė besišypsanti trispalvė, ir stebėjom saulės spindulius žaidžiančius slėpynių ant mėlyno vandens bangų.

P.S. Kai reikėjo važiuoti iš salos, Bonifacijus pamiršo, kur padėjo batus, saloje nereikalingus ir nei karto nepanaudotus.

Pinigai (1 USD – 2,97 Malaizijos ringitų)

Nakvynė: dvivietis namukas Sympony ant jūros kranto, į kurį sutilpome keturiese J – 32 Malaizijos ringitai

Transportas:

Traukinio bilietas Bankokas – Sungai Kolok – 13 USD

Autobuso bilietas Sungai Kolok – Kota Baru – Kuala Besut (miestelis prie salų) - 11 Malaizijos ringitų

Persikėlimas valtimi i salą – 55 Malaizijos ringitai

Ekologinis mokestis saloje – 5 Malaizijos ringitaiNardymas, „Maya“ kompanija Coral Bay krante – 40 Malaizijos ringitųMaistas: