• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Albinas Čaplikas VL žurnalistas

Šiandien, vasario 5-ąją, Veiverių seniūnijos ūkininkai, pasitelkę Seimo narius, ant kilimo kviečia Prienų valdžią bei „Rail Baltica“ projektuotojus ir rangovus.

REKLAMA
REKLAMA

 

Prienų rajonas yra vienas iš nedaugelio šalyje, kurio teritoriją kerta tarptautinis greitkelis „Via Baltica“ ir, labai tikėtina, kirs europinė geležinkelio vėžė „Rail Baltica“. Daugelis būtų pasinaudoję atsiveriančiomis galimybėmis, pavyzdžiui, pagerinę infrastruktūrą, tik ne Prienai. Paruošiamieji geležinkelio tiesimo darbai jau vyksta, tačiau tik dabar paaiškėjo, kad Prienų valdžia projektui pritarė net nepasitarusi su Veiverių seniūnijos gyventojais, ypač su ūkininkais, kurių sklypus geležinkelio vėžė kirs pusiau.

REKLAMA

Iešmininko paieškos

Prienų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Rima Zablackienė pripažino, kad dabartinei Prienų valdžiai nauja problema užgriuvo netikėtai: „Apie kilsiančias problemas reikėjo kalbėti 2010-aisiais, kai projektas buvo aptariamas ir viešinamas. Mano žiniomis, Veiverių seniūnijoje projektas gyventojams buvo paskelbtas, kaip sakoma, iškabintas susipažinti. Štai tada visi suinteresuoti asmenys galėjo kelti klausimus. Atleiskite, bet projektas patvirtintas ir jau įgyvendinamas, vėžė platinama. Kur ta vėžė pasuks, dar neaišku – ar į Vilnių, ar į Kauną, tačiau bet kuriuo atveju per Veiverius ji eis.“ 2010-aisiais Prienų valdžioje buvo meras socialdemokratas Alvydas Vaicekauskas, o jam talkininkavo administracijos direktorius Algis Marcinkevičius, Liberalų ir centro sąjungos narys. Tačiau R.Zablackienė neskuba smerkti buvusiųjų: „Mano požiūriu, arčiausiai žmonių yra seniūnija, juk būtent jai tai turi labiausiai rūpėti. O jei iš seniūnijos nebuvo jokių nusiskundimų, tai rajono valdžia ir tylėjo. Vyr. architektas, gavęs visų atsakingų institucijų suderinimus, irgi nekėlė klausimo, taigi kaltinti savivaldybės darbuotojus nėra jokio pagrindo.“ Veiverių seniūnas Vaclovas Ramanauskas kaltinimus kategoriškai atmetė: „Apie tai, kad europinė geležinkelio vėžė eis per Veiverius, 2010 m. buvo paskelbta tik laikraščiuose. Viskas. Daugiau jokių žinių. Rajono savivaldybė mums projekto nepateikė, todėl mes jo gyventojams ir negalėjome pristatyti.“

REKLAMA
REKLAMA

Prienų valdžia pramiegojo

Veiverių seniūnijoje ūkininkauja, galima sakyti, Prienų rajono ūkininkų elitas gerąja prasme – pripažinti geriausi rajono ūkininkai, sukūrę šiuolaikinius ūkius, pasiekę aukštų gamybos rezultatų, žinomi visoje šalyje. Europinė vėžė kirs Martyno Butkevičiaus, Vytauto ir Ovidijaus Drūlių, Petro Jalovecko, Edvino Gustaičio ir dar kelis ūkius. Žinoma, šiuos ūkius kerta ir dabartinė geležinkelio vėžė, tačiau jos net negalima lyginti su būsimąja, kuria traukiniai švilps 200 km/val. ir didesniu greičiu. „Įsivaizduoju, kad ateityje traukiniai lėks vienas po kito. Kodėl tai mums svarbu? Todėl, kad gali būti svarbi kiekviena minutė, pavyzdžiui, jei pervažoje technika užstrigtų. Projektuotojai siūlė, kaip jiems naudingiau, bet rajono valdžia turėjo pagalvoti ir apie čia gyvenančių žmonių interesus“, – sakė V.Drūlia. Mes vis dar neįsisąmoniname, kad gyvename ne kokiame nors imperijos užkampyje, bet Europos Sąjungoje, kurioje įprasta tokius reikalus derinti su žmonėmis, gyvenančiais projekto įgyvendinimo zonoje. Štai Vokietijoje, Prancūzijoje, Belgijoje įgyvendintas ne vienas ES finansuojamas geležinkelių tiesimo projektas ir šalia jo esančios teritorijos buvo sutvarkytos būtent tokių projektų lėšomis. Jei yra gyvulininkystės ūkių, įrengiami požeminiai viadukai, o jei šalia geležinkelio yra gyvenvietė, geležinkelininkai savo lėšomis tvarko kelius, juos išasfaltuoja. „Prienų rajono valdžiai tokių paslaugų nereikia, ji šiuos darbus atliks savo biudžeto lėšomis“, – pridūrė Veiverių seniūnijoje ūkininkaujantis Martynas Butkevičius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Be reikalo pasitikėjo

Žinoma, gaila, kad ir ūkininkai nerodė iniciatyvos. Jie – kantrūs žmonės, vis dar pasitikintys savo valdžia. Be reikalo. Štai V.Drūlia prasitarė girdėjęs valdininkų tikinimus, kad tiesiant „Rail Baltica“ bus asfaltuojamas ir žvyrkelis. „Suprantu, kad buvau naivus, pasitikėjau ir patikėjau. Neseniai pavyko pažvelgti į projektą, o jame numatyta asfaltuoti tik 6–10 metrų pervažos. Toliau – kaip buvo, taip ir liks žvyrkelis“, – sakė V.Drūlia. Kolegai pritarė ūkininkas M.Butkevičius: „Nusivyliau Prienų valdžia, susidariau įspūdį: jei nereikalausi, nerėksi visa gerkle, jei nesikreipsi į Vyriausybę ar Seimą, jie nepajudins nė piršto, tarsi mes valstybei nemokėtume mokesčių. Galėjome pasinaudoti „Via Baltica“ projektu, bet nepasinaudojome. Dabar dėl „Rail Baltica“ kaltinamas seniūnas. Pasakykite, kas derins tarptautinio lygio projektą su seniūnu? Jis – per smulki žuvelė tokioms deryboms. Pirmiausia visa tai turėjo organizuoti rajono meras ir administracijos direktorius. Dabar buvusios valdžios klaidas turi taisyti dabartinė valdžia.“ Todėl ūkininkai ir Veiverių seniūnija vasario 5 d. kviečia į susitikimą ne tik rajono valdžią, bet ir projektuotojus bei rangovus ir su Prienais susijusius Seimo narius.

REKLAMA

Kokie ūkininkų reikalavimai? Visi supranta, kad derybos bus sunkios, tačiau jei nepavyks rasti kompromisų, žmonės kreipsis į Vyriausybę bei į Seimą. „Mes neturėsime kito pasirinkimo. Jei rajono valdžia miega, tegul mūsų reikalus sprendžia aukštesnė valdžia“, – sakė M.Butkevičius. Šio projekto lėšomis turėjo būti išasfaltuoti keli geležinkelio vėžę kertantys žvyrkeliai. Ūkininkai siekia, kad šalia Veiverių po europine geležinkelio vėže būtų įrengtas požeminis viadukas žemės ūkio technikai pravažiuoti. Tada gal net būtų galima atsisakyti vienos pervažos. Ūkininkai reikalaus, kad geležinkelio statytojai įrengtų anksčiau įprastus atitvėrimus gyvuliams nuo geležinkelio apsaugoti. Taigi, darbų ne tiek daug, tačiau jei nebus reikalaujama, jų niekas neatliks. Administracijos direktoriaus pavaduotoja R.Zablackienė žadėjo išsiaiškinti, kodėl projektuotojai nenumatė įrengti viaduko, bet didelio optimizmo nerodė: „Tarsimės, ieškosime galimybių, nors derybų traukinys nuvažiavo jau prieš trejus metus. Kažką pakeisti iš esmės vargu ar pavyks, nes projektas jau įgyvendinamas. Nesistebiu, kad šiuo reikalu taip aktyviai domisi politikai: juk artėja rinkimai į Europos Parlamentą. Todėl jie dabar bus žmonių gynėjai, kovotojai už jų teises.“ Veiverių seniūnas V.Ramanauskas dar tikisi, kad padarytas valdžios klaidas dar įmanoma ištaisyti.

REKLAMA

IŠNAŠA

ES šalyse įgyvendintas ne vienas geležinkelių tiesimo projektas ir šalia jo esančios teritorijos buvo sutvarkytos būtent tokių projektų lėšomis. Prienų valdžia tokia galimybe, deja, nepasinaudojo.

KOMENTARAI

Rajono valdžia tyli

Vytautas Kamblevičius, Seimo narys

Stebiuosi Prienų rajono administracijos aiškinimais, kad šiuo reikalu turi rūpintis ne jie, o Veiverių bendruomenė. Pasakykite, kas su bendruomene tarsis? Tai – rajono valdžios reikalas. Projektą derino ne su bendruomene. Dabar visi neigia, apsimeta nežinantys, bet juk kažkas tam projektui pritarė, pasirašė leidimus. Štai administracijos direktoriaus pavaduotoja piktinasi, kad į šį reikalą įsikišo politikai. Kišamės todėl, kad mus žmonės kviečia į pagalbą. Tai – ne šou, o mūsų pareiga padėti žmonėms. Štai kažkas paskleidė žinią, kad rajono valdžia kreipsis į Seimo narius pagalbos. Laukėme, bet nesulaukėme. Juk pirmiausia ji turi kreiptis oficialiai ir tada mes bandytume tartis su ministerijomis, Vyriausybe. Tačiau ji tyli. Matyt, Prienų rajono valdžiai neįdomu. Ji supranta, kad pavėlavo, ir dabar kaip strutis kiša galvą į smėlį. Teko bendrauti su daugelio rajonų vadovais, bet su tokia neveiklia rajono valdžia dar neteko susidurti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Projektą reikia tikslinti

Kazys Starkevičius, Seimo narys

Paprastai tokiais atvejais projektuotojai numato įrengti požeminius viadukus. Tada ir geležinkelininkams būna mažiau problemų pervažose, juk ūkininkams reikia saugiai pervesti gyvulius, važiuoti žemės ūkio technika iš lauko į lauką. Tokie dalykai turėjo būti numatyti ir Veiverių seniūnijoje. Neįsivaizduoju, kodėl rajono valdžia projektuotojams nepateikė savo reikalavimų bei pretenzijų. Jie turėjo tokią teisę. Ką daryti dabar? Manau, kad dar ne vėlu, juk projektas stambus, todėl dėl vieno ar kelių viadukų jis smarkiai nepabrangs. Reikia tikslinti projektą. Tačiau reikia aktyviai veikti. Prieniškiai gali pasinaudoti iš kaimyninio Kauno rajono. Štai automagistralė Vilnius – Klaipėda šalia Babtų perkirto ūkininkų Staliūnų ūkio žemę. Nors automagistralė buvo seniai nutiesta, kelininkai įrengė viaduką ir iki tol buvusios problemos išnyko. Manau, kad ir Prienų rajono valdžia turi dirbti aktyviau, nežiūrėti į šią problemą pro pirštus, nes niekas jos darbų nepadarys.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų