Sigitas STASAITIS
Mūsų turguose nenaujų automobilių pardavėjai ištempę ausis gaudo kiekvieną gandą - pasklido kalbos, jog rusai pagaliau įveda muitus importuojamoms mašinoms. Optimistai moja ranka, tikina, jog tai eilinė antis, aiškina, kad muitus ir vėl atidės arba kad viskas susigulės. Nuščiuvę pesimistai pranašauja, jog rudeniop Lietuvos ekonomika pajus rimtą smūgį - naująją "Rusijos krizę".
"Kranklys" iš patikimų šaltinių viską sužinojo ir ištikimiesiems savo skaitytojams pirmas skelbia naujieną. Jei pažadate, kad neprasitarsite nenaujų automobilių perpardavinėtojams, šioje publikacijoje sužinosite, kiek ir kada Rusijoje pabrangs senos mašinėlės. Tiek optimistai, tiek pesimistai jau gali ruoštis didelėms permainoms, tik apie viską iš eilės.
Niekam ne paslaptis, jog visa Lietuvos nenaujų automobilių pardavėjų armija turgaus dieną laukia pirkėjų iš buvusios tėvynės. Išgirdę rusišką šneką prekeiviai atkunta ir pasitempia, nes žino, jog rusas ilgai nesiderės. Broliai lietuviai turguose savo nesibaigiančiu verkšlenimu ne vieną taip "užknisę", jog reklamoje parduodamos mašinos privalumai neretai išdėstomi rusiškai. Taigi visi mūsų šalies mašinų turgūs orientuoti į Rusiją - iš Vakarų atvežama daugiausia tokių automobilių, kokie paklausiausi Maskvoje ar Sankt Peterburge.
Nusivylę rusiškais automobiliais rusai gretai įvertino "audinių" ar "tojotų" privalumus ir importinius automobilius ėmė taip smagiai pirkti, jog sunerimo žigulių, moskvičių bei volgų gamintojai. Pernai šių gamyklų vadovų delegacija įsiprašė pas patį V. Putiną. Prezidentas pritarė minčiai, jog būtų neūkiška leisti bankrutuoti savoms automobilių gamykloms. Netrukus Rusijos pramonės, mokslo ir technologijų ministras Ilja Klebanovas pavedė Užsienio prekybos bei muitų politikos komitetui apskaičiuoti, kada ir kokius reikia įvesti muitus, kad užtvenktų į Rusiją vis smarkiau plūstančią vakarietiškų lengvųjų mašinų upę. Konkurencija žiguliams dar būtų pusė bėdos - tai dar ir kone milijardo dolerių upė, už importuojamas mašinas tyliai plaukianti iš Rusijos į Europą! Ilgokai skaičiavę valdininkai prieš metus pranešė, jog muitai bus įvesti 2001-ųjų pavasarį. Na ir prasidėjo. Rusai ėmė šluote šluoti Lietuvos automobilių turgus, o mūsiškiai tik rankomis trynė ir pelną skaičiavo. Netrukus paskelbta, jog muitai atidedami iš pradžių iki rudens, po to - iki Naujųjų metų. Artėjant naujam terminui prekyba mašinomis smarkiai atgydavo. Spręskite patys - pernai į Rusiją įvežta 360 100 importinių lengvųjų automobilių, o tai pustrečio karto daugiau nei 2000-aisiais. Beveik visos šios mašinos - nebenaujos. Laukdami naujų muitų rusai tiek prisipirko senų automobilių, jog jų kainos Rusijoje gerokai pakilo, rinka prisipildė ir šiemet kovą prekyba tokiais automobiliais Lietuvos turguose buvo beveik sustojusi.
Neilgam - Rusijos žiniasklaida paskelbė apie naujus muitus ir prasidėjo dar didesnė senų automobilių pirkimo karštinė. Ji dabar pačiame įkarštyje, kartais net pareikalauja komersantų kraujo. Šių eilučių autorius pats matė, kaip automobilių perpardavinėtojai lietuvis ir rusas turguje varžėsi dėl senos mašinos. Lietuvis atėjo pirmas ir ilgokai derėjosi. Kai jau buvo dviem šimtais dolerių numušęs kainą, pasirodė rusas. Tas veikė žaibiškai: apėjo autovežį, probėgomis apžiūrėjo prekę ir, išsitraukęs rankpinigius - 100 dolerių banknotą, - nesiderėjęs plojo nušvitusiam pardavėjui į delną. Mūsiškis žiauriai susinervino: visos derybos ir pelnas - šuniui ant uodegos, ir tik žybt rusui į akį! Kas iš tų emocijų - mašina vis vien atiteko apsukresniam rusui. Kitą dieną tas ir išburzgė į plačiąją tėvynę. Ne veltui rusai juokauja, jog pas juos už vieną muštą du nemuštus duoda.
Atrodo, jog šįkart muitai jau tikrai bus įvesti. Naujų automobilių muitus Rusijoje numatyta pakelti nuo dabartinių 25 iki 35 procentų, tačiau šis projektas dar ilgokai bus derinamas su Pasauline prekybos organizacija. Velniai nematė tų naujų mašinų - trečdalis Lietuvos gyvena iš senų automobilių biznio.
Numatyta, jog mažiausiai brangs 3-7 metų senumo mašinos. Rusijos ekonomikos klerkai apsijuokė, kai paskelbė, jog tokioms muitų visai nesiruošia didinti, tik "atstatyti biudžeto pajamas dėl euro smuktelėjimo dolerio atžvilgiu". Euras smuktelėjo 10 procentų, tačiau 3-7 metų automobilių muitus Rusijoje ruošiamasi branginti maždaug 17 procentų. (Šis mokestis, priklausomai nuo variklio tūrio, kils nuo buvusių 0,85-1 iki 1,4-1,6 euro už kiekvieną variklio kubinį centimetrą.) Pavyzdžiui, už automobilį, kurio muitas buvo 1 700 eurų, dabar teks mokėti 2 000 eurų. Skirtumas nelabai didelis ir viską apskaičiavę rusai lengviau atsikvėpė. Dėl visų šių gandų 3-7 metų mašinų kainos Rusijoje labai išaugusios, todėl laukiama, kad įvedus muitus jos netgi truputį kris ir tuo pagyvins prekybą.
Užtai tikra nelaimė laukia senesnių nei 7 metai automobilių. Jiems muitas kils nuo minėtų 0,85-1 iki 2-3 eurų už kubinį variklio centimetrą, tai yra didės 2,35-2,72 karto! Tokiu būdu už 8 metų automobilį su 2 litrų varikliu rusui teks pakloti 4 000 JAV dolerių vien muito mokesčių! Akivaizdu, jog tiek net naujieji rusai nemokės, tad prekyba 7 metų ir senesnėmis mašinomis tikrai apmirs.
- Vaikų gąsdinimas, - jau sakė ne vienas optimistas. - Eilinį kartą sudrumstę vandenį, rusai muitus vėl atidės.
Gąsdinimas tai ar ne, laikas parodys, o Rusijos žiniasklaida jau paskelbė, jog naujųjų muitų potvarkį ministras I. Klebanovas įpareigotas pasirašyti gegužę, tuomet jis įsigaliotų birželį...
Taigi atrodo, jog reikia ruoštis nedidelei suirutei mūsų šalies ekonomikoje. Žinovai sako, jog su senais automobiliais susijusi apčiuopiama dalis mūsų šalies ekonomikos bei darbo jėgos: tūkstančiai žmonių Europoje perka ir parveža automobilius, tūkstančiai remontuoja, milžiniška armija komersantams teikia kitokias paslaugas mašinų turguose, kurie šiandien ošia prie kiekvieno Lietuvos didmiesčio.
- Manęs tai rusų muitai neišgąsdins, - korespondentas girdėjo sakant ne vieną komersantą optimistą. - Nenorės Ivanas senų mašinų, iš Europos jam vešiu ne senesnį kaip 7 metų.
Gerai, kad yra optimistų. Sako, jog ant jų laikosi pasaulis. Bėda ta, jog iki šiol visų į Rusiją keliaujančių važinėtų automobilių gal tik ketvirtadalis naujesni nei 7 metų. Žodžiu, pardavėjų laukia žiauri konkurencija, kuri ne vienai smulkesnei "žuvelei" atsisuks bankrotu. Pasak specialistų, nereikia tikėtis, jog dėl išaugusių Rusijos muitų senos mašinos Europoje labai atpigs. Pagal statistiką, į Rusiją kasmet nuvažiuoja apie trečdalis milijono pavažinėtų automobilių, tuo tarpu tokių Europoje iš viso parduodama keli milijonai. Vis daugiau važinėtų mašinų perka Rytų Europos, Artimųjų Rytų, Afrikos šalių komersantai. Pastarieji juos prikrauna senų skalbimo mašinų, šaldytuvų ar televizorių, užvirina dureles, kad pakeliui vertybių neišvogtų, ir šimtais krauna į laivus. Ypač negriukai mėgsta senus baltus sedanus. Vienas nigerietis "Krankliui" išdavė ir šią paslaptį. Pasirodo, Luandoje ar Ibadane nusipirkęs mašiną taksistas negriukas nuima bagažinės dangtį, kad joje galėtų prisukti dar vieną sėdynę - štai jums puiki ekonomija pervežant keleivius.
Ar nauji Rusijos muitai paveiks mūsų ekonomiką, ar neteks mūsų žmonėms perimti negriukų patirtį, kaip išgyventi žiauraus kapitalizmo laikais, parodys artimiausias laikas. Na o kol kas Lietuvos turguje už 9-10 metų "Volkswagen Passat" prašoma iki 3 000 JAV dolerių. Ir mūsų komersantų džiaugsmui, rusai beveik nesiderėdami moka. Moka ir prašo daugiau senų mašinų.
Autoriaus nuotr.
Šiandien toks vaizdas bet kuriame Lietuvos automobilių turguje nieko nestebina - turgaus dieną jau per pietus aikštės lieka pustuštės
(muitai. jpg)